הבדלים בין גרסאות בדף "פסל היוצא מן הסוכה"

נוספו 2,014 בתים ,  17:24, 30 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:


ה'''מהרש"א''' התקשה בדברי רש"י אלו, שאם מדובר שבפסל עצמו אין ז' טפחים, לא מובן למה ייפסל והרי סוף סוף בסוכה יש ז' טפחים ואם כן יתכשר הפסל מכח הסוכה, ואם כוונתו לומר שבסוכה עצמה אין ז' טפחים ללא הפסל, לא משמע כן בדברי הרא"ש, שביאר שכל ההו"א של הגמרא היא רק בסוכה שהמשיך את דפנותיה מעבר לז' טפחים וגילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה, וכדלהלן בדברי הרא"ש.
ה'''מהרש"א''' התקשה בדברי רש"י אלו, שאם מדובר שבפסל עצמו אין ז' טפחים, לא מובן למה ייפסל והרי סוף סוף בסוכה יש ז' טפחים ואם כן יתכשר הפסל מכח הסוכה, ואם כוונתו לומר שבסוכה עצמה אין ז' טפחים ללא הפסל, לא משמע כן בדברי הרא"ש, שביאר שכל ההו"א של הגמרא היא רק בסוכה שהמשיך את דפנותיה מעבר לז' טפחים וגילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה, וכדלהלן בדברי הרא"ש.
<BR/>אמנם ה'''בית חדש''' ביאר בדברי רש"י שלא כדברי הרא"ש, אלא  
<BR/>אמנם לא מובן מה גרם למהרש"א להכפיף דברי רש"י לביאור הרא"ש, שכן הרא"ש פירש פירוש אחר מרש"י ועל דעת עצמו פירש כן, וכן הבין ה'''בית חדש''' (אורח חיים תרלא ז) שדברי רש"י הם שלא כדברי הרא"ש, וכוונת רש"י שאין בסוכה עצמה הכשר סוכה, וסד"א דהפסל בפני עצמו הוא עומד ואינו מועיל להצטרף לשיעור הכשר סוכה, קמ"ל.
<BR/>כדברי הב"ח משמע שהבין גם הגר"י עטלינגר ב'''ערוך לנר''' (סוכה ד א) שמדובר שאין בסוכה עצמה ז' טפחים והו"א דלא יצטרף הפסל עימה להכשירה, קמ"ל דמצטרף ומכשיר את הסוכה כולה.
<BR/>אמנם ה'''מהרש"א''' כתב לבאר שכוונת רש"י על הפסל עצמו שאין לו הכשר סוכה, אך לא שאין בו ז' טפחים אלא שאין לו ג' דפנות, ובזה הוה אמינא דפסול קמ"ל דעל כל פנים נכשר הוא מכח הסוכה עצמה שהיא כשרה. וראה להלן בשיטת הרא"ש.
 
===שיטת הרא"ש והטור===
ה'''רא"ש''' (א לה) ציטט את הגמרא באופן שונה קצת מהלשון שלפנינו בגמרא, שכתב "מהו דתימא האי לחודיה קיימא והאי לחודיה קיימא, קמ"ל".
<BR/>וביאר את דברי הגמרא, שמודבר שעשה מחיצות ארוכות ואם כן גילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה של שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, ואם כן הדופן שהמשיך עם הפסל אינה מן הסוכה היא, שהרי אם מחשיבה כחלק מן הסוכה, היה לו להמשיך גם את הדופן השניה, אלא ודאי דופן זו עומדת בפני עצמה ונמצא שלפסל אין אלא דופן אחת, וקמ"ל דאפילו הכי נידון כסוכה.
<BR/>כדברי הרא"ש העתיק גם ה'''טור''' (אורח חיים תרלא).


===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===
===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===