הבדלים בין גרסאות בדף "פסל היוצא מן הסוכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,009 בתים ,  16:55, 30 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 11: שורה 11:
    
    
==פירוש רבה ורב יוסף==
==פירוש רבה ורב יוסף==
רבה ורב יוסף ביארו שפסל היוצא מן הסוכה הם קנים היוצאים לפנים מן הסוכה, והוא אמינא לפסול כיון שאין בה הכשר סוכה, קמ"ל. אך לא מבואר כל הצורך מה ההוה אמינא שלא להכשיר פסל היוצא מן הסוכה, שהרי מבואר בגמרא לעיל שסוכה שעשה בה שתי דפנות כהלכתן, כלומר ז' טפחים כל אחת, ודופן שלישית טפח הרי היא כשרה. הרי שאין צורך שאת הסכך יקיפו כל שלושת הדפנות, אלא אפילו עשה דופן אחת קצרה יותר, כשרה.
רבה ורב יוסף ביארו שפסל היוצא מן הסוכה הם קנים היוצאים לפנים מן הסוכה, וחידוש הברייתא הוא שאף על פי שאין בה הכשר סוכה, אפילו הכי כשרה. אמנם לא מובן מתוך הגמרא מה בדיוק ההוה אמינא שלא להכשיר פסל היוצא מן הסוכה, והרי סוף סוף יש כאן ג' דפנות וסכך כשר.
 
===דברי רש"י וביאורי המפרשים===
'''רש"י''' (ד"ה מהו דתימא) כתב שההו"א של הגמרא הוא שכיון שדופן אחת לא נמשכת עם הסכך, מוכח שמילתא בפני עצמה היא והרי אין בה ז' טפחים להכשר סוכה. קמ"ל שעל כל פנים נחשבת היא לחלק מן הסוכה והוי כשנים כהלכתן ושלישית אפילו טפח, שאפילו שהדופן טפח לא נמשכת לאורך כל הסוכה אפילו הכי כשרה.
 
ה'''מהרש"א''' התקשה בדברי רש"י אלו, שאם מדובר שבפסל עצמו אין ז' טפחים, לא מובן למה ייפסל והרי סוף סוף בסוכה יש ז' טפחים ואם כן יתכשר הפסל מכח הסוכה, ואם כוונתו לומר שבסוכה עצמה אין ז' טפחים ללא הפסל, לא משמע כן בדברי הרא"ש, שביאר שכל ההו"א של הגמרא היא רק בסוכה שהמשיך את דפנותיה מעבר לז' טפחים וגילה דעתו שלא ניחא לו בסוכה קטנה, וכדלהלן בדברי הרא"ש.
<BR/>אמנם ה'''בית חדש''' ביאר בדברי רש"י שלא כדברי הרא"ש, אלא


'''רש"י''' כתב
===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===
===אם צריך דופן יחד עם הסכך היוצא או לא===


תפריט ניווט