הבדלים בין גרסאות בדף "עיסה שנילושה בשאר משקין ודין מצה עשירה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{[מקורות||||}} == המקורות התלמודיים == מצינו בבלי ובירושלמי כמה וכמה מקורות לדין עיסה שנילושה במי פירות ובשאר משקין (שאינם מים) לענין חימוצן. בתנאים מצאנו מחלוקת בברייתא המובאת בגמרא (פסחים לו א) שלדעת תנא קמא אין לשין עיסה בפסח ביין ושמן ודבש. ונחלקו התנאים מ...")
 
שורה 1: שורה 1:
{[מקורות||||}}
[[מקורות||||]]
== המקורות התלמודיים ==
== המקורות התלמודיים ==
מצינו בבלי ובירושלמי כמה וכמה מקורות לדין עיסה שנילושה במי פירות ובשאר משקין (שאינם מים) לענין חימוצן.
מצינו בבלי ובירושלמי כמה וכמה מקורות לדין עיסה שנילושה במי פירות ובשאר משקין (שאינם מים) לענין חימוצן.

גרסה מ־22:08, 27 באפריל 2024

|||

המקורות התלמודיים

מצינו בבלי ובירושלמי כמה וכמה מקורות לדין עיסה שנילושה במי פירות ובשאר משקין (שאינם מים) לענין חימוצן.

בתנאים מצאנו מחלוקת בברייתא המובאת בגמרא (פסחים לו א) שלדעת תנא קמא אין לשין עיסה בפסח ביין ושמן ודבש. ונחלקו התנאים מה הדין אם עשה כן, לדעת רבן גמליאל צריכה העיסה להישרף מיד, ואילו לדעת חכמים תאכל.
ומעיד ר' עקיבא שכשאר שבת אצל אליעזר ור' יהושע לש להם עיסה ביין ושמן ודבש, ולא אמרו לו על כך דבר, כלומר שאין צריך לשרוף את העיסה.
עוד מוסיפה הברייתא לומר שאע"פ שאין לשין ביין ושמן ודבש, מ"מ מקטפין בהם, כלומר מושחים מבחוץ. ומסבירה הגמרא שזו דעת תנא קמא בברייתא שאסר ללוש. לעומת זאת דעת חכמים אין חילוק בין לישה לקיטוף, וכל משקה שמותר ללוש בו מותר לקטף בו, ושאסור ללוש בו אסור גם לקטף בו.