הבדלים בין גרסאות בדף "עזרה:מדריך לכתיבת סוגיות"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 5: שורה 5:
==מי מתאים לכתוב באתר?==
==מי מתאים לכתוב באתר?==
קודם כל - אל תהססו לכתוב!
קודם כל - אל תהססו לכתוב!
<BR/>כל אחד ואחד חשוב, כל כתיבה וכל הוספה שתוסיפו חשובה לבנין השלם של מאגר המידע.
<BR/>כל אחד ואחד חשוב, כל כתיבה וכל הוספה שתוסיפו, חשובה לבנין השלם של מאגר המידע.
<BR/>מה שכתוב באתר לא יוצא לאור בשום ספר. אין מה להסס לכתוב. למדתם משהו, זכו גם את הציבור והעלו את מה שלמדתם לאתר.
<BR/>מה שכתוב באתר לא יוצא לאור בשום ספר. אין מה להסס לכתוב. למדתם משהו? זכו גם את הציבור והעלו את מה שלמדתם לאתר.


אם למדתם את הסוגיה ממקורותיה כראוי דרך התלמוד והפוסקים ואתם שולטים בה בצורה סבירה, לא צריכה להיות לכם שום מניעה מלכתבה באתר.
אם למדתם את הסוגיה ממקורותיה כראוי דרך התלמוד והפוסקים ואתם שולטים בה בצורה סבירה, לא צריכה להיות לכם שום מניעה מלכתבה באתר.
<BR/>גם אם לא ראיתם את כל הראשונים בסוגיה, ואפילו לא את רובם, מומלץ להתחיל לכתוב את מה שכן ראיתם - תמצית הגמרא, שיטות יסודיות בראשונים, שיטת השלחן ערוך, זה מספיק מידע בשביל ליצור דף סוגיה חדש. אחרי שתבנו את השלד של הסוגיה, יבואו אחרים ויוסיפו על מה שכתבתם.
<BR/>גם אם לא ראיתם את כל הראשונים בסוגיה, ואפילו לא את רובם, מומלץ להתחיל לכתוב את מה שכן ראיתם - תמצית הגמרא, שיטות יסודיות בראשונים, שיטת השלחן ערוך, זה מספיק מידע בשביל ליצור דף סוגיה חדש. אחרי שבניתם את השלד של הסוגיה, יבואו אחרים ויוסיפו על מה שכתבתם.
<BR/>חשוב שמה שכן למדתם, אתם יודעים טוב, ומסוגלים לתמצת ולהציג את השיטות באופן שגם מי שלא למד את הסוגיה יבין.<br />
<BR/>חשוב שאת מה שכן למדתם, אתם יודעים טוב, ומסוגלים לתמצת ולהציג את השיטות באופן כזה שגם מי שלא למד את הסוגיה - יוכל להבין.<br />
כמובן שככל שלמדתם את הנושא טוב יותר, כן ייקל עליכם בכתיבת הסיכום. פחות מומלץ ללמוד את הסוגיה תוך כדי כתיבה.
כמובן שככל שלמדתם את הנושא טוב יותר, כן ייקל עליכם בכתיבת הסיכום. פחות מומלץ ללמוד את הסוגיה תוך כדי כתיבה.


אם יש כבר סוגיה על מה שאתם רוצים לכתוב, פשוט תוסיפו לסוגיה הקיימת את הדברים שראיתם, במידה והם לא כתובים עדיין. כל תוספת של עוד ראשון או אחרון, עוד פוסק וכו', מייעל את מאגר המידע.
אם באתר כבר יש סוגיה על מה שאתם רוצים לכתוב, פשוט תוסיפו לסוגיה הקיימת את הדברים שראיתם, במידה והם לא כתובים עדיין. כל תוספת של עוד ראשון, עוד אחרון, עוד פוסק וכו', מייעל את מאגר המידע.


כמו כן, אם יש לכם השגות על מה שכבר נכתב, אפשר לכתוב בדף השיחה, לפתוח דיון, לשאת ולתת כדרכה של תורה.
כמו כן, אם יש לכם השגות על מה שכבר נכתב, אפשר לכתוב בדף השיחה, לפתוח דיון, לשאת ולתת כדרכה של תורה.
שורה 85: שורה 85:
<BR/>כלל הדברים, שיהיה סיכום תמציתי אבל גם מדוייק.
<BR/>כלל הדברים, שיהיה סיכום תמציתי אבל גם מדוייק.


'''הרחבה בדפי השיחה''' - אם יש מקום שתרצו להרחיב יותר את הדברים ולבארם, או אפילו לפתוח על זה דיון עם שאר הגולשים, תוכלו להפנות את הקוראים לדף השיחה של הסוגיה, ושם להציג איזושהי ההתלבטות שלכם, או הרחבה שאינה הכרחית לסוגיה, או חידוש שעלה בדעתכם.
'''הרחבה בדפי השיחה''' - אם יש מקום שתרצו להרחיב יותר את הדברים ולבארם, או אפילו לפתוח על זה דיון עם שאר הגולשים, תוכלו להפנות את הקוראים לדף השיחה של הסוגיה, ושם להציג איזושהי התלבטות שלכם, או הרחבה שאינה הכרחית לסוגיה, או חידוש שעלה בדעתכם.
<BR/>כתבו את התבנית:<br/>
<BR/>כתבו את התבנית:<br/>
[[תבנית:ראה עוד|<nowiki> {{ראה עוד}}</nowiki>]]
[[תבנית:ראה עוד|<nowiki> {{ראה עוד}}</nowiki>]]
שורה 109: שורה 109:
אבל זהו דווקא בהצגת השיטה, אך אם כותבים למשל: "ו'''הרמב"ם''' כנראה חולק על תוס' בנקודה זו", אין צורך להדגיש את תוס'.
אבל זהו דווקא בהצגת השיטה, אך אם כותבים למשל: "ו'''הרמב"ם''' כנראה חולק על תוס' בנקודה זו", אין צורך להדגיש את תוס'.


'''הפניות למקור''' - יש לציין מקורות מדוייקים ולהפנות אליהם. את המקורות נציין בסוגריים מעוגלות בכתב לא מודגש, ובאותיות בלבד, אין צורך לכתוב מילים כמו 'דף' 'פרק' 'סימן' וכד'. לדוגמא: '''משנה''' (בבא מציעא ב א), '''רמב"ם''' (שבת ד ג), '''תוספות ''' (שבת ב א ד"ה שתים), '''סמ"ג''' (לא תעשה סח), '''חזון איש''' (אורח חיים לב ג) '''יביע אומר''' (א יד ב) וכן על זה הדרך. <BR/>יוצאים מן הכלל הם הציונים 'ד"ה', ו'עמוד' (כאשר אין סימן וסעיף אלא רק עמודים) שיש לכתבם. אם ההפניה היא להערה בספר יש לכתוב אותה בסוגריים מסולסלות למשל: '''שמירת שבת כהלכתה''' (טו מט{קסב}).   
'''הפניות למקור''' - יש לציין מקורות מדוייקים ולהפנות אליהם. את המקורות נציין בסוגריים מעוגלות בכתב לא מודגש, ובאותיות בלבד, אין צורך לכתוב מילים כמו 'דף' 'פרק' 'סימן' וכד'. לדוגמא: '''משנה''' (בבא מציעא ב א), '''רמב"ם''' (שבת ד ג), '''תוספות ''' (שבת ב א ד"ה שתים), '''סמ"ג''' (לא תעשה סח), '''חזון איש''' (אורח חיים לב ג) '''יביע אומר''' (א יד ב) וכן על זה הדרך. <BR/>יוצאים מן הכלל הם הציונים 'ד"ה', ו'עמוד' (כאשר אין סימן וסעיף אלא רק עמודים) שיש לכתבם.  
<br/> כל האמור הוא דווקא כאשר מציינים את הספר כמקור ורוצים להציג את דבריו. אך אם מזכירים את המקור כבדרך אגב בתוך דברי אחד הפוסקים, אין צורך לשמור על כלל זה. למשל ניתן לכתוב: וכתבו התוס' ע"פ הגמ' ביבמות לד: שאין דבריו מחוורים וכו'. כיוון שאתם לא כותבים מה כתוב שם בגמרא, אין צורך לכתוב אותה ע"פ העיקרון של ציון מקורות.
<BR/>אם ההפניה היא להערה בספר יש לכתוב אותה בטקסט מונמך, למשל: '''שמירת שבת כהלכתה''' (טו מט <sub>(קסב)</sub>).   
 
כל האמור הוא דווקא כאשר מציינים את הספר כמקור ורוצים להציג את דבריו. אך אם מזכירים את המקור כבדרך אגב בתוך דברי אחד הפוסקים, אין צורך לשמור על כלל זה. למשל ניתן לכתוב: וכתבו התוס' ע"פ הגמ' ביבמות לד: שאין דבריו מחוורים וכו'. כיוון שאתם לא כותבים מה כתוב שם בגמרא, אין צורך לכתוב אותה ע"פ העיקרון של ציון מקורות.


אין להשתמש באתר במילה ''''שם'''' הרווחת בספרים, בתור הפניה. אם אתם רואים צורך לציין את המקור שוב, ציינו אותו במלואו, אם לא, אפשר לכתוב את המילה 'שם' בתוך הטקסט. למשל: עוד כתב ה'''משנה ברורה''' שם וכו'.
אין להשתמש באתר במילה ''''שם'''' הרווחת בספרים, בתור הפניה. אם אתם רואים צורך לציין את המקור שוב, ציינו אותו במלואו, אם לא, אפשר לכתוב את המילה 'שם' בתוך הטקסט. למשל: עוד כתב ה'''משנה ברורה''' שם וכו'.

תפריט ניווט