הבדלים בין גרסאות בדף "סוכה שתחת האילן"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "== פסול סוכה שתחת האילן ומקורו == ה'''משנה''' (סוכה א ב) אומרת שהעושה סוכה תחת אילן הרי זה כאיל...")
 
שורה 1: שורה 1:
== פסול סוכה שתחת האילן ומקורו ==
== פסול סוכה שתחת האילן ומקורו ==
ה'''משנה''' (סוכה א ב) אומרת שהעושה סוכה תחת אילן הרי זה כאילו עשה אותה בתוך הבית, כלומר שהיא פסולה.
אומרת ה'''משנה''' (סוכה א ב) שהעושה סוכה תחת אילן הרי זה כאילו עשה אותה בתוך הבית, כלומר שהיא פסולה.
וב'''ברייתא''' בגמרא (סוכה ט ב) מובא מקור לכך מהפסוק שכתוב (ויקרא כג מב) "בסכת תשבו" וכיון שכתוב בכתיב חסר בלא וא"ו, לומדים מזה שיש לשבת תחת סכך אחד ולא תחת שני סככים, ולכן העושה סוכה תחת גג הבית, או תחת אילן, או סוכה שתחת סוכה הרי זה תחת שני סככים ופסול.
וב'''ברייתא''' בגמרא (סוכה ט ב) מובא מקור לכך מהפסוק שכתוב (ויקרא כג מב) "בסכת תשבו" וכיון שכתוב בכתיב חסר בלא וא"ו, משמע סוכה אחת, כלומר יש ללמוד מזה שיש לשבת תחת סכך אחד ולא תחת שני סככים, ולכן העושה סוכה תחת גג הבית, או תחת אילן, או סוכה שתחת סוכה הרי זה תחת שני סככים ופסול.


== מהלך הגמרא ==
== מהלך הגמרא ==
ב'''גמרא''' (ט ב) אומר רבא שהפסול שסוכה תחת האילן הוא דווקא כאשר האילן צילתו מרובה מחמתו, אך אם האילן חמתו מרובה מצילתו<ref>מה שאומר רבא שהאילן חמתו מרובה מצילתו או צילתו מרובה מחמתו הכוונה בחלק שמעל הסוכה ולא ביחס לעצמו, וכן הוא בכל הסוגיה, דכל מה שבאילן שחוץ לסוכה אינו מעלה ואינו מוריד ביחס לסוכה.</ref>, הסוכה שתחתיו כשרה. ובראשונים ביארו הטעם, שאין פה פסול של סוכה שתחת הסוכה, כיון שסכך האילן הוא כמאן דליתא ואין כאן אלא סכך הסוכה וכשרה.
ב'''גמרא''' (ט ב) אומר רבא שהפסול של סוכה תחת האילן הוא דווקא כאשר האילן צילתו מרובה מחמתו, אך אם האילן חמתו מרובה מצילתו, הסוכה שתחתיו כשרה<ref>כל מקום בסוגיה שמוזכר לגבי האילן - חמתו מרובה מצילתו או צילתו מרובה מחמתו, הכוונה בחלק שמעל הסוכה ולא ביחס לכל האילן, שכל החלק באילן שחוץ לסוכה אינו מעלה ואינו מוריד ביחס לסוכה.</ref>. ובראשונים ביארו הטעם, שאין פה פסול של סוכה שתחת הסוכה, כיון שסכך האילן הוא כמאן דליתא ואין כאן אלא סכך הסוכה וכשרה.
ומבואר בגמרא שלמד זאת רבא ממה שדימתה הגמרא סוכה שתחת האילן לסוכה שתחת הבית, מה בית צילתו מרובה מחמתו אף אילן כן.
ומבואר בגמרא שלמד זאת רבא ממה שדימתה הגמרא סוכה שתחת האילן לסוכה שתחת הבית, מה בית צילתו מרובה מחמתו אף אילן כן.


אלא ששואלת הגמרא, שמכל מקום גם כשהאילן חמתו מרובה מצילתו, מצטרף הסכך הפסול של האילן לסכך הכשר של הסוכה ופוסלו?
אלא ששואלת הגמרא, שמכל מקום גם כשהאילן חמתו מרובה מצילתו, מצטרף הסכך הפסול של האילן לסכך הכשר של הסוכה ופוסלו?
<BR/>להלן תתבאר שאלה זו בראשונים, מדוע פוסל האילן את הסכך הכשר. ומתרצת הגמרא 'בשחבטן', והוה אמינא שנגזור כשחבטן אטו כשלא חבטן, קמ"ל שלא גזרינן.
<BR/>להלן תתבאר שאלה זו בראשונים, מדוע פוסל האילן את הסכך הכשר. ומתרצת הגמרא 'בשחבטן', והוה אמינא שנגזור כשחבטן אטו כשלא חבטן, קמ"ל שלא גזרינן.
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}

גרסה מ־23:07, 7 באוקטובר 2017

פסול סוכה שתחת האילן ומקורו

אומרת המשנה (סוכה א ב) שהעושה סוכה תחת אילן הרי זה כאילו עשה אותה בתוך הבית, כלומר שהיא פסולה. ובברייתא בגמרא (סוכה ט ב) מובא מקור לכך מהפסוק שכתוב (ויקרא כג מב) "בסכת תשבו" וכיון שכתוב בכתיב חסר בלא וא"ו, משמע סוכה אחת, כלומר יש ללמוד מזה שיש לשבת תחת סכך אחד ולא תחת שני סככים, ולכן העושה סוכה תחת גג הבית, או תחת אילן, או סוכה שתחת סוכה הרי זה תחת שני סככים ופסול.

מהלך הגמרא

בגמרא (ט ב) אומר רבא שהפסול של סוכה תחת האילן הוא דווקא כאשר האילן צילתו מרובה מחמתו, אך אם האילן חמתו מרובה מצילתו, הסוכה שתחתיו כשרה[1]. ובראשונים ביארו הטעם, שאין פה פסול של סוכה שתחת הסוכה, כיון שסכך האילן הוא כמאן דליתא ואין כאן אלא סכך הסוכה וכשרה. ומבואר בגמרא שלמד זאת רבא ממה שדימתה הגמרא סוכה שתחת האילן לסוכה שתחת הבית, מה בית צילתו מרובה מחמתו אף אילן כן.

אלא ששואלת הגמרא, שמכל מקום גם כשהאילן חמתו מרובה מצילתו, מצטרף הסכך הפסול של האילן לסכך הכשר של הסוכה ופוסלו?
להלן תתבאר שאלה זו בראשונים, מדוע פוסל האילן את הסכך הכשר. ומתרצת הגמרא 'בשחבטן', והוה אמינא שנגזור כשחבטן אטו כשלא חבטן, קמ"ל שלא גזרינן.

הערות שוליים

  1. ^ כל מקום בסוגיה שמוזכר לגבי האילן - חמתו מרובה מצילתו או צילתו מרובה מחמתו, הכוונה בחלק שמעל הסוכה ולא ביחס לכל האילן, שכל החלק באילן שחוץ לסוכה אינו מעלה ואינו מוריד ביחס לסוכה.