הבדלים בין גרסאות בדף "סדר פרשיות התפילין"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{להשלים}} {{מקורות||מנחות לד ב||תפילין ג ה|אורח חיים לד א}} הסדר שבו יש לכתוב ולהניח את ארבעת...")
 
מ
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים}}
{{להשלים|כל הסוגיה = כן}}
{{מקורות||מנחות לד ב||תפילין ג ה|אורח חיים לד א}}
{{מקורות||מנחות לד ב||תפילין ג ה|אורח חיים לד א}}
הסדר שבו יש לכתוב ולהניח את ארבעת הפרשיות בתפילין של יד ובתפילין של ראש.
הסדר שבו יש לכתוב ולהניח את ארבעת הפרשיות בתפילין של יד ובתפילין של ראש.

גרסה מ־07:58, 23 באוגוסט 2018

Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
מקורות
בבלי:מנחות לד ב
רמב"ם:תפילין ג ה
שולחן ערוך:אורח חיים לד א

הסדר שבו יש לכתוב ולהניח את ארבעת הפרשיות בתפילין של יד ובתפילין של ראש.

הברייתא בגמרא

הגמרא (מנחות לד ב) מביאה סתירה לכאורה בין ברייתות בענין סדר הפרשיות בתפילין. ברייתא אחת אומרת שהסדר הוא - "קדש" ו"והיה כי יביאך" - מימין, ו"שמע ו"היה אם שמע" - משמאל. ואילו בברייתא אחרת כתוב הפוך, דהיינו "קדש" ו"והיה כי יביאך" - משמאל, ו"שמע ו"היה אם שמע" - מימין.
מתרץ שם אביי, שהברייתא האחת מדברת מנקודת מבטו של הקורא העומד מול המניח, ואילו השניה מסדרת אותן לפי נקודת מבט המניח.
ומסיימת שם הגמרא - והקורא קורא כסדרן.

להלן נחלקו הראשונים בהבנת הגמרא, וממילא בסדר שיש להניח את הפרשיות.

מחלוקת הראשונים

שיטת רש"י

רש"י (ד"ה והקורא)

שיטת רבנו תם

תפילין של ראש

האם סדר זה הוא גם בכתיבה