הבדלים בין גרסאות בדף "מוקצה מחמת חסרון כיס"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 14: שורה 14:


====כלים שמלאכתן להיתר====
====כלים שמלאכתן להיתר====
בספר '''מנורה הטהורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14799&st=&pgnum=170 (שח א)] דקדק מדברי השלחן ערוך במה שהזכיר דווקא כלים שמלאכתן לאיסור, שבכלים שמלאכתן להיתר ליכא מוקצה מחמת חסרון כיס, וסיים שצ"ע לדינא אבל נראה שאם מלאכתו המותרת הוא דבר שכיח אין להחמיר מלטלטלו אפילו מחמה לצל, אבל להשתמש בו למלאכה אחרת אין להתיר כלל, דלזה הוי מוקצה כיון שמקפיד עליו.
בספר '''מנורה הטהורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14799&st=&pgnum=170 (שח א)] דקדק מדברי השלחן ערוך במה שהזכיר דווקא כלים שמלאכתן לאיסור, שבכלים שמלאכתן להיתר ליכא מוקצה מחמת חסרון כיס. והביא שם ראיה לסתור מדברי ה'''גמרא''' (שבת מה ב) לגבי מנורה או כילת חתנים שאסור לטלטלה וקס"ד שהוא משום שמייחד לה מקום, ולפי ה''''תוספות''' (מו א ד"ה והא) הוא משום מוקצה מחמת חסרון כיס, ומשמע שבאמת אם יש לה קביעות מקום גמורה הוי מוקצה. אלא שכיון שהגמרא דוחה זאת אמנם מטעם אחר סיים שצ"ע לדינא אבל נראה שאם מלאכתו המותרת היא דבר שכיח אין להחמיר מלטלטלו אפילו מחמה לצל, אבל להשתמש בו למלאכה אחרת אין להתיר כלל, דלזה הוי מוקצה כיון שמקפיד עליו.
<BR/>ובספר '''תוספת שבת''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=120&hilite= (הקדמה ד"ה ומעתה נבאר)] העתיק דברי ה'''רא"ש''' בתשובה (כב ח), וגם בדבריו משמע שמוקצה מחמת חסרון כיס הוא דווקא בשמלאכתו לאיסור. אמנם בספר '''תהילה לדוד''' אורטינברג [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41315&st=&pgnum=119 (א)] כתב שלפי הגירסה שלפנינו ברא"ש אין מקור לזה, ומוקצה מחמת חסרון כיס הוא בין בכלי שמלאכתו לאיסור ובין בכלי שמלאכתו להיתר. אמנם הוא מחלק שם ואומר שאם הטעם מצד יוקר הכלים, אזי כיון שתשמישן מותר, מותר לטלטלן אף אם יקרים מאוד ולא הוי מוקצה מחמת חסרון כיס וכדברי המנורה הטהורה הנ"ל. אך אם הם מוקצים מטעם שמיוחדים לסחורה, אסור לטלטלם אף אם מלאכתן להיתר, דהוו מוקצים מחמת חסרון כיס. כדברים אלו מבואר גם בדברי '''גר"ז''' (שח ד), וכן משמע ב'''ערוך השלחן''' (יא), וכן כתב הרב '''בן איש חי''' (ב מקץ ה), ולזה הסכים גם הרב '''יביע אומר''' (ז לט ג).
<BR/>ובספר '''תוספת שבת''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=120&hilite= (הקדמה ד"ה ומעתה נבאר)] העתיק דברי ה'''רא"ש''' בתשובה (כב ח), וגם בדבריו משמע שמוקצה מחמת חסרון כיס הוא דווקא בשמלאכתו לאיסור. אמנם בספר '''תהילה לדוד''' אורטינברג [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41315&st=&pgnum=119 (א)] כתב שלפי הגירסה שלפנינו ברא"ש אין מקור לזה, ומוקצה מחמת חסרון כיס הוא בין בכלי שמלאכתו לאיסור ובין בכלי שמלאכתו להיתר. אמנם הוא מחלק שם ואומר שאם הטעם מצד יוקר הכלים, אזי כיון שתשמישן מותר, מותר לטלטלן אף אם יקרים מאוד ולא הוי מוקצה מחמת חסרון כיס וכדברי המנורה הטהורה הנ"ל. אך אם הם מוקצים מטעם שמיוחדים לסחורה, אסור לטלטלם אף אם מלאכתן להיתר, דהוו מוקצים מחמת חסרון כיס. וראה בשו"ת '''קנה בשם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21682&st=&pgnum=50 (א יח ב ד"ה אלא)] שכתב שגם לפי גירסת הרא"ש שלפנינו יש לומר דלא הוי מוקצה מחמת חסרון כיס אלא במלאכתו לאיסור. והרב '''תוספת שבת''' שוב חזר על דבריו [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49576&st=&pgnum=132&hilite= (שי יג)] וביאר הדברים שדווקא כלי שמלאכתו לאיסור ומקפיד עליו מלעשות בו מלאכה אחרת, ממילא אין לו שימוש בשבת ואסור, אבל אם מלאכתו להיתר, אף שמקפיד עליו מלעשות בו מלאכה אחרת, על כל פנים למלאכתו שלו ראוי הוא ולא הוי מוקצה.
<BR/>ובשו"ת '''אור לציון''' (ב כו) הוכיח כן גם מ'''רש"י''' (קיג א ד"ה מותר לטלטלן), ובטעם הדבר כתב, שדווקא כלי שמלאכתו לאיסור ומקפיד עליו מלעשות בו מלאכה אחרת, שוב אין לו שימוש בשבת ואסור, אבל אם מלאכתו להיתר, אף שמקפיד עליו מלעשות בו מלאכה אחרת, על כל פנים למלאכתו שלו ראוי הוא ולא הוי מוקצה. ומדבריו משמע שבכלי שמלאכתו להיתר מותר להשתמש בו אף לצורך גופו שאינו מלאכת הכלי, ואף שבחול מקפיד הוא מלעשות כן, דסוף סוף לא הוי מוקצה ושרי.
<BR/>כדברים אלו מבואר גם בדברי '''גר"ז''' (שח ד), וב'''ערוך השלחן''' (יא), וכן כתב הרב '''בן איש חי''' (ב מקץ ה), ולזה הסכים גם הרב '''יביע אומר''' (ז לט ג) ושו"ת '''אור לציון''' (ב כו ב) שהוכיח כן גם מ'''רש"י''' (קיג א ד"ה מותר לטלטלן), וכן הוא בשו"ת '''אז נדברו''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=877&st=&pgnum=85&hilite= (ב נא)].
<BR/>ובשו"ת '''קנה בשם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21682&st=&pgnum=49&hilite= (א יח)] כתב שכן היא שעת כל הפוסקים שכלי שמלאכתו להיתר אין בו מוקצה מחמת חסרון כיס, ואי אפשר לומר שלא כן, שהרי ודאי אינו מקצה דעתו ממנו.


וראה בשו"ת '''משנה הלכות''' (טו קי) הביא קושיית השואל שהקשה מ'''גיטין''' (עז ב) לגבי גט שכתב שכיב מרע שכתב רש"י שאסור הוא בטלטול בשבת, וכתבו שם הפוסקים דהוי מוקצה מחמת חזרון כיס, והא גט הוי מלאכתו להיתר שהרי שכיב מרע מותר בקנין וגירושין בשבת, ואפילו הכי מוקצה הוא מחמת חסרון כיס ומוכח דלא כהתוספת שבת. והרב שם יישב דברי התוספת שבת, וכתב שבאמת גט שכיב מרע הוי כלי שמלאכתו לאיסור, ואף שהתירו לו לגרש, לא בשביל זה נעשה הגט ככלי שמלאכתו להיתר.
וראה בשו"ת '''משנה הלכות''' (טו קי) הביא קושיית השואל שהקשה מ'''גיטין''' (עז ב) לגבי גט שכתב שכיב מרע שכתב רש"י שאסור הוא בטלטול בשבת, וכתבו שם הפוסקים דהוי מוקצה מחמת חזרון כיס, והא גט הוי מלאכתו להיתר שהרי שכיב מרע מותר בקנין וגירושין בשבת, ואפילו הכי מוקצה הוא מחמת חסרון כיס ומוכח דלא כהתוספת שבת. והרב שם יישב דברי התוספת שבת, וכתב שבאמת גט שכיב מרע הוי כלי שמלאכתו לאיסור, ואף שהתירו לו לגרש, לא בשביל זה נעשה הגט ככלי שמלאכתו להיתר.


=====תמונות ושעוני קיר=====
=====תמונות ושעוני קיר=====
ב'''אור לציון''' חילק שם וכתב שתמונות הקבועות בקיר אסור לטלטלם, דהוי ככל דבר שקובע לו מקום שאסור לטלטלו. ובדברים אלו נמשך אחר ה'''חזון איש''' (מג יז)  אמנם מדברי הרב '''יביע אומר''' שם מוכח שמתיר גם תמונות התלויות על הקיר, דכיון דהוי מלאכתו להיתר אין בו מוקצה מחמת חסרון כיס.
ב'''אור לציון''' (ב כו ב) חילק וכתב שתמונות הקבועות בקיר אסור לטלטלם, דהוי ככל דבר שקובע לו מקום שאסור לטלטלו. ובדברים אלו נמשך אחר ה'''חזון איש''' (מג יז)  אמנם מדברי הרב '''יביע אומר''' שם מוכח שמתיר גם תמונות התלויות על הקיר, דכיון דהוי מלאכתו להיתר אין בו מוקצה מחמת חסרון כיס.


=====תמונות ושעוני קיר=====
=====תמונות ושעוני קיר=====