כלי שמלאכתו לאיסור וכלי שמלאכתו להיתר

מתוך ויקיסוגיה
גרסה מ־17:44, 18 במאי 2016 מאת א.א (שיחה | תרומות) (דף חדש: {{מקורות|שבת יז ד|שבת קכד א||שבת כה א-ג|אורח חיים שח ג-ד}} ==הדין== {{סוגיה מורחבת|כלים הניטלים ושאינם ניטלים...)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מקורות
משנה:שבת יז ד
בבלי:שבת קכד א
רמב"ם:שבת כה א-ג
שולחן ערוך:אורח חיים שח ג-ד

הדין

Postscript-viewer-shaded.png לסוגיה זו בהרחבה, ראו כלים הניטלים ושאינם ניטלים בשבת

בגמרא (שבת קכד א) מובאת מחלוקת אביי ורבא לגבי כלי שמלאכתו לאיסור וכלי שמלאכתו להיתר. לאביי כלי שמלאכתו לאיסור מותר לטלטל לצורך גופו בלבד, אך לצורך מקומו אסור, וכל שכן לצורך עצמו של הכלי, כלומר על מנת להצילו, כגון מחמה לצל. כלי שמלאכתו להיתר מותר בין לצורך גופו ובין לצורך מקומו, אך לצורך עצמו כלומר מחמה לצל אסור. לעומת זאת דעת רבא שכלי שמלאכתו לאיסור מותר בין לצורך גופו ובין לצורך מקומו, אך לא מחמה לצל, וכלי שמלאכתו להיתר מותר אף מחמה לצל. ונחלקו הפוסקים אם מותר לטלטלו אף שלא לצורך כלל.

כלי שמלאכתו לאיסור

הגדרה

כלי שמעולם לא השתמשו בו למלאכת איסור

הגדרת צורך גופו

הגדרת צורך מקומו

דוגמאות שונות

כלי שמלאכתו להיתר

ללא צורך כלל

כלים המותרים לגמרי