הבדלים בין גרסאות בדף "יציאה דיבור ולימוד בשעת קריאת התורה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(31 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות||ברכות ח א; סוטה לט א||תפילה יב ט|אורח חיים קמו א-ב}}
{{מקורות||ברכות ח א; סוטה לט א||תפילה יב ט|אורח חיים קמו א-ב}}
== יציאה מבית הכנסת בשעת קריאת התורה ==
== יציאה מבית הכנסת בשעת קריאת התורה ==
על הפסוק (ישעיה א כח): "וְעֹזְבֵ֥י יְקֹוָ֖ק יִכְלֽוּ", דורשת ה'''גמרא''' (ברכות ח א), שזה נאמר על מי שמניח ספר תורה ויוצא.
על הפסוק (ישעיה א כח): "וְעֹזְבֵ֥י יְהוָ֖ה יִכְלֽוּ", דורשת ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8&format=pdf (ברכות ח א)], שזה נאמר על מי שמניח ספר תורה ויוצא.
<BR/>ובהקשר לכך מובא שרבי אבהו היה יוצא בין גברא לגברא, כלומר בין העליות. אמנם בין פסוק לפסוק הגמרא מסתפקת ולא מכריעה.  
<BR/>ובהקשר לכך מובא שרבי אבהו היה יוצא בין גברא לגברא, כלומר בין העליות. אמנם בין פסוק לפסוק הגמרא מסתפקת אם מותר לצאת, ולא מכריעה.
<BR/>המאירי ב'''קרית ספר''' (ד א ד"ה שנינו בראשון של ברכות) כתב טעם לדבר, שדומה הדבר לפירוק עול וכמי שאין הקריאה חביבה עליו.


== לימוד ודיבור בשעת קריאת התורה ==
'''רבנו יונה''' (ד א ד"ה בין פסוק) כתב שמדובר על יציאה בזמן התרגום (שכן היה המנהג בזמנם לתרגם כל פסוק ופסוק), והכריע להלכה שכיון שהוא ספק דאורייתא, יש להחמיר, וכן הוא ב'''ספר העתים''' (קעו ד"ה ולאחר) שכל תיקו דאיסורא לחומרא.
לענין לימוד בזמן קריאת התורה, מביאה ה'''גמרא''' (ברכות ח א) שרב ששת היה מחזיר פניו וגורס משנתו בשעת קריאת התורה, והיה אומר "אנן בדידן ואינהו בדידהו".
<BR/>וכן משמע ב'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=2&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=7&perek=12&halocha=9 (תפילה יב ט)] שלא כתב להיתרא אלא בין גברא לגברא, ומשמע שבין פסוק לפסוק אסור.
<BR/>במקום אחר מביאה ה'''גמרא''' (סוטה לט א) דברי רב הונא, שכיון שנפתח ספר תורה, אסור לספר אפילו בדבר הלכה, שנאמר: (נחמיה ח ה): "וּכְפִתְח֖וֹ עָֽמְד֥וּ כָל־הָעָֽם", ואין עמידה אלא שתיקה. ר' זירא בשם רב חסדא לומד זאת מפסוק אחר שם (ח ג): "וְאָזְנֵ֥י כָל־הָעָ֖ם אֶל־סֵ֥פֶר הַתּוֹרָֽה".
<BR/>וכן פסק להלכה ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x312 (אורח חיים קמו)], לאסור בין פסוק לפסוק. וכן הוא ב'''שבלי הלקט''' (תפילה מ), וב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה ב ג יט ד ד"ה החלק השלישי).
ה'''דברי חמודות''' על הרא"ש (ז לא) תמה למה אזלינן בזה לחומרא, והרי קריאת התורה אינה מצוה מן הכתוב, אלא מתקנת משה ועזרא. ותירץ דתקנת נביאים יש להחמיר בספיקן כמו בדברי תורה.


ה'''תוספות''' (ברכות ח א ד"ה רב ששת) הזדקקו ליחס בין שני הגמרות, ושאלו איך רב ששת היה לומד אם אסור לספר בדבר הלכה? ותירצו, שדווקא בקול רם אסור לפי שמבטל בזה קול הקריאה, אבל בנחת מותר.  
ב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (אורח חיים קמו א)] נפסק שאסור לצאת ולהניח ספר תורה פתוח אלא בין גברא לגברא.
<BR/>ב'''ביאור הגר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (ד"ה אסור)] כתב שהשו"ע השמיט בין פסוק לפסוק, מפני שכעת אין מנהג לתרגם, ולכן אין נפקא מינה. גם ב'''דברי חמודות''' על הרא"ש (ז לא) כתב שהאידנא שלא נוהגים לתרגם, בלאו הכי אסור לצאת בין פסוק לפסוק.
<BR/>אמנם ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (א)] כתב שיש נפקא מינה בחג השבועות שאומרים אקדמות.  


=== פירוש מהדר אפיה ===
=== יציאה שלא לצורך ויציאה באופן קבוע ===
כתבו ה'''תוספות''' (ברכות ח א ד"ה רב ששת) שמה שרב ששת החזיר פניו ולמד הוא רבותא, שאף שנראה כאילו מניח ספר תורה ויוצא, אפילו הכי כיון שעושה כן לכוון גירסתו מותר.  
בשו"ת ה'''תשב"ץ''' (ג צח) כתב שגם ההיתר לצאת בין גברא לגברא, אינו אלא כשאירע כן באקראי, אבל כשעושים כך באופן תדיר, נראה הדבר כפירוק עול תורה. והביא דבריו ה'''ביאור הלכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49624&st=&pgnum=51&hilite= (קמו ד"ה אבל בין)].


=== אם צריך עשרה ואם יכול כל אחד לעשות כן ===
'''מהר"י אבוהב''' כותב שהגם שמותר לצאת בין העולים, מ"מ אין לצאת אם לא לצורך.
כתב ה'''רי"ף''' בשם '''בעל הלכות גדולות''' שכל מה שהתיר רב ששת לעצמו לעשות כן הוא דווקא מפני שהיו עשרה מבלעדיו, אבל אם אין עשרה בלעדיו אסור.  
<BR/>גם ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (ב)] כתב בשם '''סדר היום''' {{מקור}} שאין לצאת אף בין גברא לגברא אלא לצורך גדול, וכן פסק ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49624&st=&pgnum=51&hilite= (ג)]
<BR/>והרי"ף עצמו כתב שדווקא רב ששת התיר לעצמו לפי שתורתו אומנותו, אבל מי שאין תורתו אומנותו, אסור.  
 
ב'''ספר חסידים''' (תשעח) כתב שאם צריך לנקביו, מותר לצאת, שגדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה.
 
=== כשהספר פתוח או משהתחילו לקרוא ===
ב'''ביאור הלכה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49624&st=&pgnum=51&hilite= (קמו ד"ה כשהוא פתוח)] מדייק מלשון השלחן ערוך, שכבר משהספר נפתח אסור לצאת, אף שעוד לא התחילו לקרוא. והוסיף שלענין זה חמורה היציאה יותר מאיסור דיבור, ששם לדעת הרמב"ם אינו אסור אלא משהתחילו לקרוא.
 
== לימוד בשעת קריאת התורה ==
=== סתירה בין הגמרא בברכות לגמרא בסוטה ===
לענין לימוד בזמן קריאת התורה, מביאה ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8&format=pdf (ברכות ח א)] שרב ששת היה מחזיר פניו וגורס משנתו בשעת קריאת התורה, והיה אומר "אנן בדידן ואינהו בדידהו".
<BR/>במקום אחר מביאה ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=18&daf=39&format=pdf (סוטה לט א)] דברי רב הונא, שכיון שנפתח ספר תורה, אסור לספר אפילו בדבר הלכה, שנאמר: (נחמיה ח ה): "וּכְפִתְח֖וֹ עָֽמְד֥וּ כָל־הָעָֽם", ואין עמידה אלא שתיקה. ר' זירא בשם רב חסדא לומד זאת מפסוק אחר שם (ח ג): "וְאָזְנֵ֥י כָל־הָעָ֖ם אֶל־סֵ֥פֶר הַתּוֹרָֽה".
 
על פניו נראה שיש סתירה בין הגמרות הללו, וכן הקשו הראשונים, וכתבו כמה תירוצים לדבר.
=== תירוצי הראשונים ===
==== כשיש עשרה ====
תירוץ ראשון שכתבו הראשונים, שבעובדא דרב ששת היו עשרה מבלעדיו ולכן מותר היה לו ללמוד בשעת הקריאה, אך אם אין עשרה מבלעדיו אסור. תירוץ זה כתב ה'''רי"ף''' (מגילה יד ב) בשם '''בעל הלכות גדולות''' וכן הובא גם ב'''הגהות אשרי''' (ברכות א ז) בשם ה'''אור זרוע''' {{מקור}}.
 
==== תורתו אומנותו ====
תירוץ אחר כתב ה'''רי"ף''' שם בשם רבוותא אחריני, שתירצו שדווקא לרב ששת היה מותר מפני שתורתו אומנותו, אבל לכולי עלמא לא. וכתב הרי"ף שמסתברא כוותייהו. וכעין זה כתב הרי"ף גם בסוגיין (ברכות ד א), שמי שתורתו אומנותו מותר ללמוד לעצמו בשעת קריאת התורה, אבל להורות לאדם ששואל או לפרש דבר הלכה אסור, ולזה התכוונה הגמרא בסוטה. לתירוץ זה הסכימו גם ה'''תוספות''' (סוטה לט א ד"ה כיון) וכתבוהו בשם '''רבנו חננאל''', וכן הביא ה'''רא"ש''' (ברכות ז א; מגילה ג יד) תירוץ זה. וכן דעת ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=2&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=7&perek=12&halocha=9 (תפילה יב ט)].
 
==== רב ששת היה סגי נהור ====
'''רבנו יונה''' (ברכות ד א ד"ה רב ששת) כתב לתרץ, שההיתר הוא דוקא לרב ששת שהיה עיוור, ואינו מחוייב בקריאת התורה שבכתב, לפי ש[[דברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרן בעל פה]]. אבל שאר כל אדם, אסור. וכן הובא בשמו ב'''ר"ן''' (מגילה יד ב ד"ה וקשיא) והסביר שזהו כוונתו באמרו 'אנן בדידן ואינהו בדידהו'.
<BR/>תירוץ זה הובא גם '''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=18&daf=39&format=pdf (סוטה לט א ד"ה כיון)], אך כאמור התירוץ שכתבו עליו התוספות שהוא המסתבר, הוא תירוצו של רבנו חננאל, שדווקא לרב ששת שתורתו אומנותו מותר, אבל האידנא אסור.
 
==== בלחש ====
במסכת ברכות כתבו ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=8&format=pdf (ח א ד"ה רב ששת)] לתרץ באופן אחר, שדווקא בקול רם אסור לפי שמבטל בזה קול הקריאה, אבל בנחת מותר<ref>וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים קמו) בשם רש"י, והוא ט"ס, וצריך לומר ר"י.</ref>.
<BR/>ה'''רא"ש''' (ברכות ז א) כתב גם הוא כתירוץ התוספות בברכות, והוסיף שהמדבר בלחש אין צריך שיחזיר פניו, שלא אמרו כן אצל רב ששת אלא לרבותא, שאפילו שהחזיר פניו ונראה כיוצא חוץ לבית הכנסת, אפ"ה שרי, שעושה כן כדי לכוון בגרסתו<ref>אמנם בהמשך דבריו הביא גם תירוץ הרי"ף שרב ששת תורתו אומנותו, כנזכר לעיל.</ref>.
 
בספר '''שבלי הלקט''' (תפילה לט) הביא שמצא בשם '''רבנו שמחה''' שהאידנא נהוג עלמא לקרוא ולעיין בספרים בעוד שהציבור קורין בתורה, שדווקא לספר בקול אסור שלא יהיו נטרדין שאר השומעין, אבל לקרות בלחש מותר.
<BR/>אבל השבלי הלקט עצמו תמה על זה, שהרי גם הוא עצמו מחוייב בדבר, ומה בכך שאינו מפריע לאחרים, והרי אם דעתו בספר שלפניו, אינו יכול להבין מה שקורין. ולכן מסיק לאיסורא.
 
ב'''ביאור הלכה''' (אורח חיים קמו ד"ה ויש מתירים) הביא דברי השבה"ל אלו, וכתב שכל שיטה זו שמתירה לקרוא בלחש י"ל שהוא דווקא למי שכבר יצא ידי חובתו בקריאת התורה.
 
==== התחיל לפני שנפתח הספר ====
תירוץ נוסף מביא '''רבנו יונה''' (ד א ד"ה רב ששת) שרב ששת היה מתחיל לקרוא לפני שנפתח ספר התורה, ולכן כיון שכבר התחיל במצות תורתו, מותר לו לגמור, וזה מותר אפילו כל אדם. אך אם לא התחיל עד שפתחו ספר תורה, אסור אפילו למי שתורתו אומנותו. ומסביר שזוהי כוונת הגמרא 'מהדר אפיה', שהכוונה שהחזיר פניו קודם שהתחילו את הקריאה. גם תירוץ זה הובא ב'''ר"ן''' שם בשמו.
 
==== דעות נוספות בראשונים ====
'''ראבי"ה''' (א ברכות כא) כתב לתרץ שדווקא מי שהשלים פרשיותיו עם הציבור, הוא יכול ללמוד בזמן הקריאה, אבל מי שלא השלים צריך לכוון ליבו לצאת בשמיעת בעל הקורא.
<BR/>תירוץ נוסף שמזכיר הראבי"ה הוא לחלק ולומר שהיכא שמהדר אפיה מותר, דהוה ליה כאילו יצא מבית הכנסת. תירוץ זה הוזכר גם ב'''תוספות''' (סוטה לט א ד"ה כיון), אך לא סבירא ליה הכי<ref>ויתכן שתירוץ זה מכוון לתירוץ רבנו יונה, שהדגיש שהיכא שהתחיל ללמוד קודם הקריאה שרי, וזה דווקא במהדר אפיה. וגם לראבי"ה יש לומר שאינו מותר במהדר אפיה אלא כשהתחיל קודם הקריאה, שהרי מדמה ליציאה מבית הכנסת, וזה אינו מותר אלא קודם הקריאה.</ref>.
 
ה'''מאירי''' (ברכות ח א) מביא, שיש אומרים שכל דין זה של הגמרא, שלא לדבר בשעת הקריאה, אינו אלא בזמנם שהיו מברכים ברכת התורה רק העולה הראשון והאחרון, והאמצעיים היו נפטרים בברכתם, שאז אם סח בינתיים, נמצא מפסיק בין הברכות ולא יוכל לעלות לספר תורה אם יקראו לו. אבל האידנא שכל עולה מברך לעצמו, מותר לדבר ואין כאן כל חשש. כן הובאה דעה זו בספר '''המכתם''' {{מקור}}.
 
=== טור שלחן ערוך ואחרונים ===
ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x312 (אורח חיים קמו)] הביא שלושה מהתירוצים, שמותר בלחש, שמותר בדיש עשרה בלעדיו, וכן שמותר למי שתורתו אומנותו. משמע שכל אחד מהתירוצים עומד לעצמו.
 
ה'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (אורח חיים קמו ב)] הביא ארבעה היתרים מתוך התירוצים הנ"ל: א. יש מתירים בלחש. ב. יש אומרים שאם יש עשרה מתוך לספר בדברי תורה. ג. יש מתירים למי שתורתו אומנותו. ד.  יש אומרים שאם התחיל ללמוד לפני שספר התורה נפתח, אם מחזיר פניו ומראה שאינו רוצה לשמוע ספר תורה אלא לגרוס לעצמו.
 
==== כשהספר נפתח או כשמתחילים לקרוא ====
מלשון ה'''רמב"ם''' (תפילה יב ט) משמע שהאיסור הוא רק משהתחיל הקורא לקרוא.
אמנם ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (ג)] כתב שמפשט הפוסקים משמע שכבר משנפתח ספר התורה אסור.
<BR/>ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ג) תלה זאת בשני הפסוקים המובאים בגמרא בסוטה, שלפי הפסוק: "וכפתחו עמדו כל העם", משמע שעם פתיחת הספר אסור. אך לפי הפסוק: "ואזני כל העם אל ספר התורה", יותר נראה שאסור משהתחילו לקרוא.
<BR/>אמנם ה'''גר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x521 (ד"ה כיון שהתחיל)] כתב שהרמב"ם יפרש הפסוק 'וכפתחו' לא משעה שנפתח ממש, אלא לשון התחלה, היינו תחילת הקריאה, אבל כתב שמהירושלמי משמע פתיחה ממש, שהרי מפסוק זה למדו גם את ההלכה ש[[צריך לפתוח את הספר קודם הברכה]].
<BR/>ה'''משנה ברורה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49624&st=&pgnum=51 (ד)] פסק כדברי המג"א שכבר משעת פתיחת הספר יש להחמיר שלא לדבר אפילו בדברי תורה.
 
=== קריאת שנים מקרא ואחד תרגום ===
כתב '''הגהות אשרי''' (ברכות א ז) בשם '''אור זרוע''' {{מקור}} שמותר לקרוא [[שנים מקרא ואחד תרגום]] בשעת קריאת התורה.
 
== דיבור בשעת הקריאה ==
'''רבנו יונה''' (ד א ד"ה רבי אבהו) הבין בפשיטות שהגמרא בסוטה מזהירה על דיבור בשעת קריאת התורה שהוא אסור, ומדגיש רבנו יונה שהאיסור הוא מרגע שספר התורה נפתח, ואפילו שבין עולה לעולה סוגרים את הספר, עדיין אסור לדבר, שכיון שנפתח בפעם הראשונה, שוב אסור לדבר כלל עד שיסיימו כל הפרשה.
 
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה: קריאת התורה]]
[[קטגוריה: קריאת התורה]]
[[קטגוריה: ברכות ח.]]
[[קטגוריה: ברכות ח.]]
[[קטגוריה: סוטה לט א]]
[[קטגוריה: סוטה לט.]]
[[קטגוריה: תפילה ונשיאת כפים פרק יב]]
[[קטגוריה: תפילה ונשיאת כפים פרק יב]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן קמו]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן קמו]]

תפריט ניווט