הבדלים בין גרסאות בדף "טעות וספק בברכות"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{מקורות|||ברכות יב א||ברכות ח יא, קריאת שמע א ח|אורח חיים רט א-ג, נט ב}} == ביאור הספק בגמרא == ה'...")
 
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|||ברכות יב א||ברכות ח יא, קריאת שמע א ח|אורח חיים רט א-ג, נט ב}}
{{מקורות||ברכות יב א||ברכות ח יא, קריאת שמע א ח|אורח חיים רט א-ג, נט ב}}
== ביאור הספק בגמרא ==
== ביאור הספק בגמרא ==
ה'''גמרא''' דנה מקרה שאדם אוחז בכוס של יין בידו וסבור שהוא של שכר. התחיל לברך על דעת שהוא שכר, כלומר שרוצה לברך 'שהכל נהיה בדברו' אלא שתוך כדי הברכה נזכר שיש לו בידו יין, וסיים בברכת 'בורא פרי הגפן'. על מקרה כזה אומרת הגמרא שפשיטא שיצא ידי חובה, שהרי גם אם היה מסיים 'שהכל נהיה בדברו' היא יוצא, לפי שקיימא לן במשנה 'ועל כולם אם אמר שהכל נהיה בדברו יצא'.
ה'''גמרא''' דנה מקרה שאדם אוחז בכוס של יין בידו וסבור שהוא של שכר. התחיל לברך על דעת שהוא שכר, כלומר שרוצה לברך 'שהכל נהיה בדברו' אלא שתוך כדי הברכה נזכר שיש לו בידו יין, וסיים בברכת 'בורא פרי הגפן'. על מקרה כזה אומרת הגמרא שפשיטא שיצא ידי חובה, שהרי גם אם היה מסיים 'שהכל נהיה בדברו' היא יוצא, לפי שקיימא לן במשנה 'ועל כולם אם אמר שהכל נהיה בדברו יצא'.

גרסה מ־16:02, 24 במאי 2019

מקורות
בבלי:ברכות יב א
רמב"ם:ברכות ח יא, קריאת שמע א ח
שולחן ערוך:אורח חיים רט א-ג, נט ב

ביאור הספק בגמרא

הגמרא דנה מקרה שאדם אוחז בכוס של יין בידו וסבור שהוא של שכר. התחיל לברך על דעת שהוא שכר, כלומר שרוצה לברך 'שהכל נהיה בדברו' אלא שתוך כדי הברכה נזכר שיש לו בידו יין, וסיים בברכת 'בורא פרי הגפן'. על מקרה כזה אומרת הגמרא שפשיטא שיצא ידי חובה, שהרי גם אם היה מסיים 'שהכל נהיה בדברו' היא יוצא, לפי שקיימא לן במשנה 'ועל כולם אם אמר שהכל נהיה בדברו יצא'.
אמנם אם היה לו כוס של שכר בידו, והתחיל לברך על דעת לומר 'בורא פרי הגפן' ונזכר שהוא שכר וסיים 'שהכל נהיה בדברו' הגמרא מסתפקת, ותורף הספק הוא - האם אחר עיקר ברכה אזלינן או אחר חתימה אזלינן.

שיטת רש"י וסייעתו