הבדלים בין גרסאות בדף "טעות בתפילות שבת"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 10: שורה 10:


===אם יש חילוק בין תפילת מוסף לשאר תפילות===
===אם יש חילוק בין תפילת מוסף לשאר תפילות===
כתב ה'''רמב"ם''' (תפילה י ז) שדין זה שאינו פוסק באמצע הברכה, אלא מסיים את הברכה שנמצא ברכה וחוזר ומתפלל של שבת, הוא דווקא בתפילות מעריב, שחרית ומנחה, אבל בתפילת מוסף פוסק אפילו באמצע ברכה. וכן כתב '''רבנו יונה''' (יג א ד"ה אמר) וביאר הטעם לפי שבמוסף ליכא למימר דבעי להתפלל שמונה עשרה, שהרי אין תפילת שמונה עשרה בחול במקום מוסף. וכדבריהם פסקו גם ה'''סמ"ג''' (עשין קא) וה'''אורחות חיים''' (תפילה קא). אבל ה'''רא"ש''' (ג יז) כתב בשם ה'''ראב"ד''' שגם בתפילת מוסף הדין כן, לפי שגם היא ראויה לכל י"ח ברכות, שהרי אם התפלל של חול וחידש בה דבר מועט מענין המוספין יצא, וכתב שכן הוא בירושלמי (ברכות ד ו), וכן הכריע הרא"ש כדבריו, ואחריו הטור. וב'''אורחות חיים''' (תפילה קא) הביא כן גם בשם ה'''רשב"א'''.
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' הביא בסתם כדעת הרא"ש והראב"ד, וכתב בשם יש אומרים כדעת הרמב"ם ור' יונה, ומדבריו ב'''בית יוסף''' מוכח שכוונתו לפסוק כרמב"ם, וכן הכריע גם ה'''בית חדש''' מכח ספק ברכות, ו'''אליה רבה''' ו'''משנה ברורה''' (ה). וראה ב'''מחזיק ברכה''' לחיד"א [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=114&hilite= (ב)] שכתב שמרן חזר בו כאן ממה שכתב בבית יוסף, ומ"מ הכריע כדבריו בבית יוסף, שבמוסף פוסק באמצע ברכה, משום ספק ברכות.
כתב ה'''פרי מגדים''' (אשל אברהם ב) שאפילו באתה חונן לא יגמור את הברכה, אלא כדין שאר הברכות, שבמוסף מפסיק באמצע הברכה, וכהכרעת הפוסקים שאין חילוק בין אתה חונן לשאר ברכות.


==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==
==התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו==

גרסה מ־13:42, 19 בינואר 2016

מקורות
בבלי:ברכות כא א
רמב"ם:תפילה י ז
שולחן ערוך:אורח חיים רסח ב-ו

המתפלל בשבת תפילת חול ונזכר באמצע התפילה או בסוף התפילה, או שהחליף תפילות שבת זו בזו, מה דינו.

טעה והתחיל תפילה של חול

מובא בגמרא (ברכות כא א) שהעומד להתפלל תפילת עמידה של שבת, וטעה והתחיל תפילת חול, גומר את אותה ברכה שהתחיל בה, וממשיך בתפילת שבת. ומבואר בגמרא שאף שבאופן רגיל הדין הוא שהטועה לא גומר את הברכה שנמצא בה, אלא מפסיק מיד, כאן גומר את הברכה לפי שגברא זה הוא בר חיובא. ובמשנה ברורה (אורח חיים רסח ב) הסביר בכוונת הגמרא שמעיקר הדין היה צריך גם בשבת להתפלל כל תפילת י"ח ורק להזכיר קדושת היום בעבודה, אלא שלא הטריחוהו רבנן משום כבוד שבת. לכן אם טעה יכול לגמור אותה הברכה, לפי שהיא ראויה לו מן הדין.

אם יש חילוק בין ברכת אתה חונן לשאר ברכות

כתבו רבנו יונה (יג א ד"ה אמר ליה) והרא"ש (א יז) בשם הר' אשר מלוניל שזהו דווקא בברכת אתה חונן, שמסיים את הברכה וממשיך של שבת, אבל בשאר ברכות פוסק מיד. והבית חדש (אורח חיים רסח ב) ביאר טעמו, לפי שברכת הדעת איננה שאלת צרכים, אלא שאנו מבקשים בינה והשכל להקדיש להשי"ת וזה שייך גם בשבת ויו"ט, ולכן אם התחיל בה גומר, מה שאין כן בשאר ברכות לפי שאסור לשאול צרכיו בשבת.
אבל רבנו יונה והרא"ש שם חלקו על דבריו, וכתבו שמדברי הגמרא שאמרה שבדין הוא שצריך להתפלל י"ח אלא שלא הצריכוהו, משמע שבכל הברכות הדין כן [אמנם לפנינו אין הגירסא אלא רק 'גברא בר חיובא הוא, וראה בב"ח שם ובהגהות והערול לטור הוצ' מכון ירושלים]. וכן פסקו להלכה הרמב"ם (תפילה י ז), הטור (אורח חיים רסח) והשלחן ערוך (ב).

אם יש חילוק בין תפילת מוסף לשאר תפילות

כתב הרמב"ם (תפילה י ז) שדין זה שאינו פוסק באמצע הברכה, אלא מסיים את הברכה שנמצא ברכה וחוזר ומתפלל של שבת, הוא דווקא בתפילות מעריב, שחרית ומנחה, אבל בתפילת מוסף פוסק אפילו באמצע ברכה. וכן כתב רבנו יונה (יג א ד"ה אמר) וביאר הטעם לפי שבמוסף ליכא למימר דבעי להתפלל שמונה עשרה, שהרי אין תפילת שמונה עשרה בחול במקום מוסף. וכדבריהם פסקו גם הסמ"ג (עשין קא) והאורחות חיים (תפילה קא). אבל הרא"ש (ג יז) כתב בשם הראב"ד שגם בתפילת מוסף הדין כן, לפי שגם היא ראויה לכל י"ח ברכות, שהרי אם התפלל של חול וחידש בה דבר מועט מענין המוספין יצא, וכתב שכן הוא בירושלמי (ברכות ד ו), וכן הכריע הרא"ש כדבריו, ואחריו הטור. ובאורחות חיים (תפילה קא) הביא כן גם בשם הרשב"א.
ובשלחן ערוך הביא בסתם כדעת הרא"ש והראב"ד, וכתב בשם יש אומרים כדעת הרמב"ם ור' יונה, ומדבריו בבית יוסף מוכח שכוונתו לפסוק כרמב"ם, וכן הכריע גם הבית חדש מכח ספק ברכות, ואליה רבה ומשנה ברורה (ה). וראה במחזיק ברכה לחיד"א (ב) שכתב שמרן חזר בו כאן ממה שכתב בבית יוסף, ומ"מ הכריע כדבריו בבית יוסף, שבמוסף פוסק באמצע ברכה, משום ספק ברכות.

כתב הפרי מגדים (אשל אברהם ב) שאפילו באתה חונן לא יגמור את הברכה, אלא כדין שאר הברכות, שבמוסף מפסיק באמצע הברכה, וכהכרעת הפוסקים שאין חילוק בין אתה חונן לשאר ברכות.

התפלל של חול בשבת וסיים תפילתו

החליף תפילות שבת של זו בזו