חלקי העץ והפרי השונים לענין ערלה ונטע רבעי

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Incomplete-document-purple.svg יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב.
ייתכן שתמצאו פירוט על כך בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.


מקורות
משנה:ערלה א ח
בבלי:ברכות מ ב
ירושלמי:ערלה א ה

משנה

המשנה (ערלה א ח) מפרטת אלו חלקי פרי אסורים משום ערלה: ענקוקלות, חרצנים, זגים, תמד (בענבים), קליפי רימון, נץ הרימון, קליפי אגוזים וגרעינים. כל הדברים הללו אסורים משום ערלה, אבל מותרים משום רבעי.
ומסיימת המשנה, שהנובלות כולן אסורות..

פירוש המשנה

הירושלמי (ערלה א ה) מביא מחלוקת בפירוש 'ענקוקלות', לפי דעה אחת היא שענקוקלות הם ענבים שלקו עד שלא הביאו שליש. ולפי דעה שניה אפילו לקו אחר שהביאו שליש. עוד אומר של הירושלמי שהמילה 'ענקוקלות' היא נוטריקון - ענבין דלקי תלתיהון.

נובלות

בגמרא (ברכות מ ב) נחלקו ר' זירא ור' אילעא בפירוש 'נובלות' (שם מדובר לענין ברכה ראשונה).
לדעת אחד מן האמוראים נובלות הן 'בושלי כמרא', ומסביר רש"י (ד"ה בושלי) שהם תמרים שבישלה אותם החמה יתר על המידה עד שנשרפו. ולדעת האמורא השני שם נובלות הן 'תמרא דזיקא', פירש רש"י (ד"ה תמרי) שהרוח משירה אותן.