הבדלים בין גרסאות בדף "חי נושא את עצמו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 36: שורה 36:


'''בעל המאור''' שם אינו מקבל תירוץ זה של התוספות, לפי שאם קטן הוא ואינו יכול ללכת, הרי דינו ככפות ואף לר' נתן אסור להוציאו.
'''בעל המאור''' שם אינו מקבל תירוץ זה של התוספות, לפי שאם קטן הוא ואינו יכול ללכת, הרי דינו ככפות ואף לר' נתן אסור להוציאו.
<BR/>ולכן מכח קושיה זו על רש"י, מכריח הוא לפרש את הגמרא שם באופן אחר, שהטעם שהתירו לדדות את הבן ואסרו בבהמה חיה ועוף הוא לפי שהקלו חכמים משום צערא דתינוק שלא גזרו משום עקירת רגליו ברה"ר כמו שגזרו בבהמה.
<BR/>ולכן מכח קושיה זו על רש"י, מכריח הוא לפרש את הגמרא שם באופן אחר, שהטעם שהתירו לדדות את הבן ואסרו בבהמה חיה ועוף הוא לפי שהקלו חכמים משום צערא דתינוק, שלא גזרו משום עקירת רגליו ברה"ר כמו שגזרו בבהמה.


===שיטת הרא"ה וסייעתו===
===שיטת הרא"ה וסייעתו===
לעומת זאת ב'''מיוחס לר"ן''' (קמא ב ד"ה אמר רבא) כתוב בשם ה'''רא"ה''' שמה שאמרו בגמרא שרבא כר' נתן סבירא ליה שהחי נושא את עצמו, לא לאפוקי מרבנן אמרו כן, אלא גם רבנן סבירא להו הכי גבי אדם, אלא כיון שר' נתן הוא אמר כן בפירוש, תלו הדבר בו. וכן הוא ב'''ריטב"א''' בשמו (ד"ה הנכון).
לעומת זאת ב'''מיוחס לר"ן''' (קמא ב ד"ה אמר רבא) כתוב בשם ה'''רא"ה''' שמה שאמרו בגמרא שרבא כר' נתן סבירא ליה שהחי נושא את עצמו, לא לאפוקי מרבנן אמרו כן, אלא גם רבנן סבירא להו הכי גבי אדם, אלא כיון שר' נתן הוא אמר כן בפירוש, תלו הדבר בו. וכן הוא ב'''ריטב"א''' בשמו (ד"ה הנכון).
<BR/>לפי תירוץ זה אין לחלק בין קטן לגדול, אלא כל חי נושא את עצמו גם לרבנן וגם לר' נתן, ומיושבים גם דברי רש"י בסוגית מדדה אשה את בנה (קכח ב).


==פסיקת ההלכה==
==פסיקת ההלכה==
שורה 45: שורה 46:
<BR/>בהמשך דבריו (יז) העתיק הרמב"ם דברי רבא שהמוציא תינוק חי וכיס תלוי לו על צווארו חייב רק משום כיס, כלומר פסק הרמב"ם כרבא.  
<BR/>בהמשך דבריו (יז) העתיק הרמב"ם דברי רבא שהמוציא תינוק חי וכיס תלוי לו על צווארו חייב רק משום כיס, כלומר פסק הרמב"ם כרבא.  
<BR/>לאור דברי הגמרא שהעמידה דברי רבא כר' נתן לא היה לו להרמב"ם לפסוק כרבא, לפי שאין הלכה כר' נתן, או לכל הפחות לחלק בגיל התינוק כדברי התוספות וסייעתו, שדווקא תינוק גדול פטור עליו, אבל קטן משרבט נפשייהו. ומדלא חילק הרמב"ם בהכי מוכח שסובר הוא כהרא"ה שמה שהעמידה הגמרא את רבא כר' נתן אינו לאפוקי מרבנן ולדחותו מהלכה, אלא רק מפני שר' נתן הוא מרא שמעתתא, ולכן פסק גם כרבנן וגם כרבא.  
<BR/>לאור דברי הגמרא שהעמידה דברי רבא כר' נתן לא היה לו להרמב"ם לפסוק כרבא, לפי שאין הלכה כר' נתן, או לכל הפחות לחלק בגיל התינוק כדברי התוספות וסייעתו, שדווקא תינוק גדול פטור עליו, אבל קטן משרבט נפשייהו. ומדלא חילק הרמב"ם בהכי מוכח שסובר הוא כהרא"ה שמה שהעמידה הגמרא את רבא כר' נתן אינו לאפוקי מרבנן ולדחותו מהלכה, אלא רק מפני שר' נתן הוא מרא שמעתתא, ולכן פסק גם כרבנן וגם כרבא.  
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
* [[http://www.halachabrura.org/dafyomi/shabat25.htm חי נושא את עצמו]] - באתר 'הלכה ברורה ובירור הלכה'.


[[קטגוריה:הוצאה מרשות לרשות]]
[[קטגוריה:הוצאה מרשות לרשות]]
שורה 51: שורה 55:
[[קטגוריה:עירובין קג.]]
[[קטגוריה:עירובין קג.]]
[[קטגוריה:יומא סו:]]
[[קטגוריה:יומא סו:]]
[[קטגוריה: עבודה זרה יד:]]
[[קטגוריה:שבת פרק יח]]
[[קטגוריה:שבת פרק יח]]