הבדלים בין גרסאות בדף "זמן הדלקת נרות חנוכה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 92 בתים ,  13:47, 21 באוגוסט 2018
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 23: שורה 23:


== פירוש 'שקיעת החמה' לענין הדלקת נרות חנוכה ==
== פירוש 'שקיעת החמה' לענין הדלקת נרות חנוכה ==
{{סוגיה מורחבת|זמני שקיעת החמה, בין השמשות וצאת הכוכבים}}
{{סוגיה מורחבת|זמני שקיעת החמה בין השמשות וצאת הכוכבים}}
בעל '''הלכות גדולות''' (חנוכה ד"ה והיכא) כשהביא דין זה של זמן ההדלקה, דייק בלשונו ולא כתב 'משתשקע החמה' כלשון הגמרא, אלא  כתב 'אחר שקיעה', ולכאורה כוונתו בסוף השקיעה.  
בעל '''הלכות גדולות''' (חנוכה ד"ה והיכא) כשהביא דין זה של זמן ההדלקה, דייק בלשונו ולא כתב 'משתשקע החמה' כלשון הגמרא, אלא  כתב 'אחר שקיעה', ולכאורה כוונתו בסוף השקיעה.  
<BR/>ובאמת ב'''מרדכי''' (שבת תנה) כתב כן במפורש, שמשתשקע החמה פירושו מסוף השקיעה כלומר מצאת הכוכבים, שהרי שרגא בטיהרא מאי מהני, ולכן אין להדליק אלא כשיש חושך.
<BR/>ובאמת ב'''מרדכי''' (שבת תנה) כתב כן במפורש, שמשתשקע החמה פירושו מסוף השקיעה כלומר מצאת הכוכבים, שהרי שרגא בטיהרא מאי מהני, ולכן אין להדליק אלא כשיש חושך.
שורה 30: שורה 30:
ב'''טור''' (אורח חיים תרעב) פסק להלכה כהמרדכי וכתב בזה הלשון "מצותה מסוף שקיעת החמה".  
ב'''טור''' (אורח חיים תרעב) פסק להלכה כהמרדכי וכתב בזה הלשון "מצותה מסוף שקיעת החמה".  


דעה אחרת מצאנו בספר '''יראים''' (רעד) לר' אליעזר ממיץ שכתב שמצות נר חנוכה משתשקע החמה בעוד יום קצת, שכיון שהתחיל להחשיך לא הוי כשרגא בטיהרא, ואדרבה בזמן זה אנשים מתחילים לשוב לבתיהם ורואים הנרות מבעוד יום ותמהים, ובזה איכא פירסומי ניסא. וב'''בית חדש''' (תרעב א) כתב שלשיטתיה אזיל גם לענין שבת, שמשתשקע החמה הכוונה קודם שתשקע.
דעה אחרת מצאנו בספר '''יראים''' {{היברובוקס|14049|95|רעד}} לר' אליעזר ממיץ שכתב שמצות נר חנוכה משתשקע החמה בעוד יום קצת, שכיון שהתחיל להחשיך לא הוי כשרגא בטיהרא, ואדרבה בזמן זה אנשים מתחילים לשוב לבתיהם ורואים הנרות מבעוד יום ותמהים, ובזה איכא פירסומי ניסא. דבריו בזה הם לשיטתו שכתב לענין שבת, ששקיעת החמה היא שלשת רבעי מיל קודם שתעלם השמש מן האופק. וכן כתב ב'''בית חדש''' (תרעב א).  


=== שולחן ערוך ואחרונים ===
=== שולחן ערוך ואחרונים ===

תפריט ניווט