ויקיסוגיה:מקורות

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

המקורות הם לב ליבה של ויקיסוגיה.

ויקיסוגיה במטרתה הראשונה הינה מאגר מידע לספרות הש"ס והפוסקים.
אשר על כן עיקר המידע המובא בויקיסוגיה אינו בא בצורה של הבעת דעות או אפילו עובדות, אלא של הנגשת מקורות. קרי, הצגת הסוגיה בתלמודים תוך ציון המקור אליה, הצגת שיטות הראשונים וציון המקור אליהם, האחרונים וכו'.

כל מידע המוצג בדף הסוגיה, צריך להיות מצויין למקור כלשהו בספרות התלמודית.

אופן ציון המקורות

  • את הספר ממנו נלקח המידע יש לציין בכתב מודגש, ואת המקור המדוייק בסוגריים.
  • כאשר מציינים את המקום המדוייק בספר: דף, עמוד, פרק, סימן, סעיף וכו', אין לציין את המילים הנ"ל, אלא רק את מספר הפרק ומספר הסעיף.

דוגמאות:

  • תלמוד בבלי (יבמות סג ב)
  • רמב"ם (מעשה הקרבנות ב א)
  • שלחן ערוך (חושן משפט כג ב)
  • שו"ת חתם סופר (א אורח חיים נא)
  • ספר מנחת חינוך (רכג ד)

וכן על זו הדרך.

קישורים

מומלץ מאוד לקשר את המקור למקום המדוייק בספר באתרי ספרים סרוקים, כמו HebrewBooks על מנת להקל על הלומדים לפתוח ולעיין בפנים (וגם לבדוק את מהימנות המידע הכתוב בסוגיה), שגם זו אחת ממטרותיו העיקריות של האתר.
כאשר עושים קישור, יש לעשותו על הסוגריים בלבד ולא על שם הספר.

דוגמאות:

מהימנות המקורות

כל מידע שאתם מוסיפים לסוגיה בויקיסוגיה, עליכם לעיין בו בעצמם, ולא להביאו מספר שהפנה אליו. למשל אם הבית יוסף מביא תשובת תרומת הדשן, אין לכתוב וכתב תרומת הדשן וכו' אם לא ראיתם אותו בפנים.
אם אין באפשרותכם כעת לעיין בתרוה"ד, תוכלו לכתוב והביא הבית יוסף בשם תרומת הדשן וכו'. אך עדיף להימנע מכך ולכתוב את המקור מפנים. כך הדברים נכתבים בצורה מדוייקת, ולא מכלי שני ושלישי.
כמובן שאם יש הפרש בין איך שהביאו הב"י לבין איך שכתוב בפנים (אם זה מסיבה של שינויי גירסאות או מתוך הבנה שונה), יש לציין זאת כחלק מהסוגיה, כלומר להביא את דברי התרוה"ד כהווייתם, ולציין שהב"י למד באופן זה, או שהיתה לו גירסה כזו, וכו'.

כאשר לא ידוע המקור

כאשר אתם יודעים שפוסק מסויים כתב משהו, או ראיתם פעם דעה בסוגיה וכעת אתם לא מוצאים אותה, או שאין לכם אפשרות לציין את המקור המדוייק, השתמשו בתבנית {{מקור}} שתיצור את הטקסט הבא: [דרוש מקור].
על ידה יבינו הקוראים שיש להשלים את המקור המדוייק בספר.