הבדלים בין גרסאות בדף "הליכה בקומה זקופה ובגילוי הראש"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 8: שורה 8:
==הליכה בקומה זקופה==
==הליכה בקומה זקופה==
ה'''רמב"ם''' הביא הלכה זו בהלכות דעות (ה ח) וכתב שתלמיד חכם לא ילך בקומה זקופה וגרון נטוי. משמע שאין זו הלכה לכל אדם.
ה'''רמב"ם''' הביא הלכה זו בהלכות דעות (ה ח) וכתב שתלמיד חכם לא ילך בקומה זקופה וגרון נטוי. משמע שאין זו הלכה לכל אדם.
<BR/>גם ה'''טור''' (אורח חיים ב) הביא הלכה זו, וכתב שכשיקום אדם ממטתו יקום וילך בקומה זקופה,
<BR/>גם ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x6 (אורח חיים ב)] הביא הלכה זו, וכתב שכשיקום אדם ממטתו יקום וילך בכפיפת קומה.
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (אורח חיים ב ו)] הלשון כבגמרא 'אסור לילך בקומה זקופה'.


===ארבע אמות===
===ארבע אמות===
שורה 14: שורה 15:


ה'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x7 (ה)] כתב בדעת הטור, שהשמטת ד' אמות היא בדווקא, לומר שאיסור ההליכה בקומה זקופה הוא איסור גמור, ולא רק ממידת חסידות. ולכן אף שמדינא אין איסור אלא בד' אמות, נכון להחמיר אף בפחות מכך, שמא ילך ד' אמות ולאו אדעתיה. אמנם בהמשך דבריו כתב, שעל פי ספר היראה לרבנו יונה וספר מורה נבוכים לרמב"ם משמע שאין חילוק כלל בין ד' אמות לפחות מכך, ומה שהזכירו ד' אמות לאו דווקא, ולכן אפילו כלשהו אסור לילך מעיקר הדין.
ה'''בית חדש''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x7 (ה)] כתב בדעת הטור, שהשמטת ד' אמות היא בדווקא, לומר שאיסור ההליכה בקומה זקופה הוא איסור גמור, ולא רק ממידת חסידות. ולכן אף שמדינא אין איסור אלא בד' אמות, נכון להחמיר אף בפחות מכך, שמא ילך ד' אמות ולאו אדעתיה. אמנם בהמשך דבריו כתב, שעל פי ספר היראה לרבנו יונה וספר מורה נבוכים לרמב"ם משמע שאין חילוק כלל בין ד' אמות לפחות מכך, ומה שהזכירו ד' אמות לאו דווקא, ולכן אפילו כלשהו אסור לילך מעיקר הדין.
<BR/>גם ה'''מגן אברהם''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ה)] ציין שהאיסור ללכת בקומה זקופה הוא אף בפחות מד' אמות, כדברי הב"ח.
ה'''טורי זהב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד)] כתב בדעת הטור שלא היה גורס בגמרא ד' אמות. אבל בספר '''יד אהרן''' אלפנדרי [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7860&st=&pgnum=4 (ב)] העיר על דבריו שהרי בקיצור פסקי הרא"ש כן מוזכר ד' אמות. ולכן יישב שטעות סופר היא בדברי הטור. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד)]. ולפי דבריו משמע שאין איסור אלא בד' אמות.


[[קטגוריה:הנהגת הבוקר]]
[[קטגוריה:הנהגת הבוקר]]
[[קטגוריה:דעות פרק ה]]
[[קטגוריה:דעות פרק ה]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ב]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן ב]]