9,779
עריכות
(5 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}} | |||
{{מקורות||ברכות מג ב, קידושין לא א||דעות ה ח|אורח חיים ב ו}} | {{מקורות||ברכות מג ב, קידושין לא א||דעות ה ח|אורח חיים ב ו}} | ||
בגדר האיסור ללכת בקומה זקופה וללא כיסוי ראש, האם הוא איסור או מידת חסידות, כמה אסור לילך והיכן. | בגדר האיסור ללכת בקומה זקופה וללא כיסוי ראש, האם הוא איסור או מידת חסידות, כמה אסור לילך והיכן. | ||
שורה 5: | שורה 6: | ||
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=31&format=pdf (קידושין לא א)] מביאה דברי ר' יהושע בן לוי האומר שאסור לילך ארבע אמות בקומה זקופה, על פי הפסוק (ישעיהו ו ג) 'מלא כל הארץ כבודו'. | ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=20&daf=31&format=pdf (קידושין לא א)] מביאה דברי ר' יהושע בן לוי האומר שאסור לילך ארבע אמות בקומה זקופה, על פי הפסוק (ישעיהו ו ג) 'מלא כל הארץ כבודו'. | ||
<BR/>מיד בסמוך מביאה הגמרא שרב הונא בריה דרב יהושע לא הלך ארבע אמות בגילוי הראש, כיון שהיה אומר 'שכינה למעלה מראשי'. | <BR/>מיד בסמוך מביאה הגמרא שרב הונא בריה דרב יהושע לא הלך ארבע אמות בגילוי הראש, כיון שהיה אומר 'שכינה למעלה מראשי'. | ||
במקום אחר מביאה ה'''גמרא''' (ברכות מג ב) הלכה זו בהקדמה שונה מעט, שדבר זה הוא אחד מן הדברים שאין לתלמידי חכמים לעשות. משמע דווקא תלמידי חכמים, אבל כל אדם מותר. | |||
==הליכה בקומה זקופה== | ==הליכה בקומה זקופה== | ||
שורה 14: | שורה 17: | ||
<BR/>ב'''ספר הרוקח''' הביא דברי זה בהלכות חסידות (שורש המידות) | <BR/>ב'''ספר הרוקח''' הביא דברי זה בהלכות חסידות (שורש המידות) | ||
בספר '''כפתור ופרח''' (מד) הביא כן בהנהגת תלמידי חכמים. וכן משמע ב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה ב ה) שהוא הנהגה לתלמידי חכמים. | בספר '''כפתור ופרח''' (מד) הביא כן בהנהגת תלמידי חכמים. וכן משמע ב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה ב ה) שהוא הנהגה לתלמידי חכמים. | ||
<BR/>גם ה'''רמב"ם''' הביא הלכה זו בהלכות דעות (ה ח) וכתב שתלמיד חכם לא ילך בקומה זקופה וגרון נטוי. משמע שאין זו הלכה לכל אדם. | |||
אמנם בראשונים אחרים משמע שהוא מעיקר הדין לכל אדם. <BR/> | אמנם בראשונים אחרים משמע שהוא מעיקר הדין לכל אדם. <BR/> | ||
שורה 19: | שורה 23: | ||
<BR/>גם ב'''ארחות חיים''' (א פתיחה ד) כתב שכשיעמוד להתהלך בארץ, יכוף קומתו וישחה ראשו ולא יהלך בקומה זקופה. ושוב כתב כן במקום אחר (א ברכות עג). | <BR/>גם ב'''ארחות חיים''' (א פתיחה ד) כתב שכשיעמוד להתהלך בארץ, יכוף קומתו וישחה ראשו ולא יהלך בקומה זקופה. ושוב כתב כן במקום אחר (א ברכות עג). | ||
ה'''טור''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x6 (אורח חיים ב)] הביא הלכה זו, וכתב שכשיקום אדם ממטתו יקום וילך בכפיפת קומה. | |||
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (אורח חיים ב ו)] הלשון כבגמרא 'אסור לילך בקומה זקופה'. | <BR/>וב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (אורח חיים ב ו)] הלשון כבגמרא 'אסור לילך בקומה זקופה'. | ||
גם בספרי | גם בספרי הלכה של האחרונים העתיקו הלכה זו כמעיקר הדין. | ||
<BR/>ב'''חיי אדם''' (א א ט) העתיק כלשון השלחן ערוך 'אסור', וכן הוא ב'''קיצור שלחן ערוך''' גאנצפריד (ג ז) ובעוד אחרונים. | <BR/>ב'''חיי אדם''' (א א ט) העתיק כלשון השלחן ערוך 'אסור', וכן הוא ב'''קיצור שלחן ערוך''' גאנצפריד (ג ז) ובעוד אחרונים. | ||
ב'''שו"ת מהרש"ל''' (עב) מבין בפשיטות שהאיסור לילך בקומה זקופה הוא מעיקר הדין, מכך שבגמרא כתוב לשון איסור, מה שאין כן בגילוי הראש. וכן כתב ה'''מהריט"ץ''' בשו"ת (חדשות ר). | |||
===ארבע אמות=== | ===ארבע אמות=== | ||
שורה 34: | שורה 39: | ||
ה'''טורי זהב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד)] כתב בדעת הטור שלא היה גורס בגמרא ד' אמות. אבל בספר '''יד אהרן''' אלפנדרי [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7860&st=&pgnum=4 (ב)] העיר על דבריו שהרי בקיצור פסקי הרא"ש כן מוזכר ד' אמות. ולכן יישב שטעות סופר היא בדברי הטור. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד)]. ולפי דבריו משמע שאין איסור אלא בד' אמות. | ה'''טורי זהב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד)] כתב בדעת הטור שלא היה גורס בגמרא ד' אמות. אבל בספר '''יד אהרן''' אלפנדרי [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7860&st=&pgnum=4 (ב)] העיר על דבריו שהרי בקיצור פסקי הרא"ש כן מוזכר ד' אמות. ולכן יישב שטעות סופר היא בדברי הטור. והובאו דבריו ב'''באר היטב''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד)]. ולפי דבריו משמע שאין איסור אלא בד' אמות. | ||
<BR/>וב'''ביאור הגר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד"ה אסור)] העיר שאף שבקידושין גרסינן ד' אמות, מ"מ בברכות מג: לא גרסינן, וזהו הטעם להשמטת הפוסקים ד' אמות. ואף שבמהדורת וילנא, גם בברכות שם גרסינן ארבע אמות, הגר"א שם בגליון שלו משמיט משפט זה, וגרס רק 'אל יהלך בקומה זקופה'. | <BR/>וב'''ביאור הגר"א''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (ד"ה אסור)] העיר שאף שבקידושין גרסינן ד' אמות, מ"מ בברכות מג: לא גרסינן, וזהו הטעם להשמטת הפוסקים ד' אמות. ואף שבמהדורת וילנא, גם בברכות שם גרסינן ארבע אמות, הגר"א שם בגליון שלו משמיט משפט זה, וגרס רק 'אל יהלך בקומה זקופה'. | ||
==הליכה בגילוי הראש== | |||
===ארבע אמות=== | |||
[[קטגוריה:הנהגת הבוקר]] | [[קטגוריה:הנהגת הבוקר]] |