הבדלים בין גרסאות בדף "החייבים בקריאת המגילה והכשרים לקרותה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:
<BR/>כן היא גם דעת ה'''ריא"ז''', מובא ב'''שלטי גיבורים''' (מגילה ב ב ד"ה נשים).
<BR/>כן היא גם דעת ה'''ריא"ז''', מובא ב'''שלטי גיבורים''' (מגילה ב ב ד"ה נשים).
<BR/>ב'''מגיד משנה''' כתב שנראה שכן היא גם דעת ה'''רמב"ם''' (מגילה א א).
<BR/>ב'''מגיד משנה''' כתב שנראה שכן היא גם דעת ה'''רמב"ם''' (מגילה א א).
<BR/>ביישוב דעת רש"י עם התוספתא, כתב ה'''בית חדש''' (תרפט ב) שצ"ל שסיפא דתוספתא משבשתא היא.
 
ביישוב דעת רש"י עם התוספתא, כתב ה'''בית חדש''' (תרפט ב) שצ"ל שסיפא דתוספתא משבשתא היא. וכן כתב ה'''גר"א''' (תרפט ב ד"ה ויש אומרים), והגמרא פליג אתוספתא.


=== שיטת בעל הלכות גדולות ===
=== שיטת בעל הלכות גדולות ===
שורה 42: שורה 43:


ה'''לבוש''' (ב) פסק כהרמ"א שנשים לא יכולות להוציא אנשים ידי חובה, וכתב הטעם דלא אלימא חובתייהו להוציא אנשים.
ה'''לבוש''' (ב) פסק כהרמ"א שנשים לא יכולות להוציא אנשים ידי חובה, וכתב הטעם דלא אלימא חובתייהו להוציא אנשים.
<BR/>אמנם ה'''מגן אברהם''' (ה) כתב טעם אחר,  שפסולות מפני כבוד הציבור. אמנם הוסיף שגם את היחיד אינן מוציאות דלא פלוג חכמים. ועוד הוסיף המג"א (ו) הראיה מן הזוהר שנשים לא תקראנה לעצמן, אלא תשמענה מאיש.
<BR/>אמנם ה'''מגן אברהם''' (ה) כתב טעם אחר,  שפסולות מפני כבוד הציבור. אמנם הוסיף שגם את היחיד אינן מוציאות דלא פלוג חכמים. וב'''ערוך השלחן''' (ה) וב'''משנה ברורה''' (ז) הביאו לשני הטעמים.
<BR/>ב'''עולת שבת''' (ב) כתב בדעת השלחן ערוך שאין האשה מוציאה את האיש, שהרי להלן סעיף ג' פסק שטומטום אפילו את מינו אינו מוציא משום ספיקא, ואם נשים מוציאות למה לא יוציא את מינו. אך ב'''אליה רבה''' (ב) כתב דלא קשיא מידי, שכבר בב"י כתב שאף לשיטת רש"י שנשים מוציאות, טומטום אינו מוציא דדבר הניכר בעינן. אך למעשה הכריע האליה רבה כהלבוש והמג"א.
<BR/>ב'''עולת שבת''' (ב) כתב בדעת השלחן ערוך שאין האשה מוציאה את האיש, שהרי להלן סעיף ג' פסק שטומטום אפילו את מינו אינו מוציא משום ספיקא, ואם נשים מוציאות למה לא יוציא את מינו. אך ב'''אליה רבה''' (ב) כתב דלא קשיא מידי, שכבר בב"י כתב שאף לשיטת רש"י שנשים מוציאות, טומטום אינו מוציא דדבר הניכר בעינן. אך למעשה הכריע האליה רבה כהלבוש והמג"א.
<BR/>כן הכריע גם ה'''פרי חדש''' מכח התוספתא.
<BR/>כן הכריע גם ה'''פרי חדש''' מכח התוספתא.


=== קריאת בציבור של נשים ===
=== קריאה לנשים על ידי אשה ===
ב'''קרבן נתנאל''' (א ד ס) כתב שאף שמעיקר הדין לפי בה"ג יכולה אשה להוציא חברתה, מ"מ כשקוראות נשים רבות יחד, אין קריאת אשה מוציאתן ידי חובתן, דזילא בהו מילתא.
כתב ה'''מגן אברהם''' (ו) על פי ה'''זוהר''' חדש [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=53708&st=&pgnum=267&hilite= (רות כה ב)], שנשים לא תקראנה לעצמן, אלא תשמענה מאיש. ואמנם בזוהר שלפנינו לא כתוב שלא תקראנה לעצמן, אלא רק שלא יכולות להוציא אנשים.
 
ב'''פרי מגדים''' (אשל אברהם א) תמה היאך נשים יוצאות ידי חובה בשמיעת המגילה מעזרת הנשים, והרי אינן שומעות כלל משם. לכן כתב כהמג"א, שעדיף לקרוא להן בבית, וכמפורש בירושלמי (ב ה). ועוד הוסיף להלן (ו) שאשה השומעת מעזרת נשים ראוי שתהיה לה מגילה כשרה, ותשמע הברכה מהש"ץ ותקרא בלחש לעצמה. ולפני הבתולות יקרא האיש בלא ברכה.
<BR/>ה'''משנה ברורה''' (א) הביא לדברי הפמ"ג דתמוה היאך נשים יי"ח בעזרת הנשים שא"א לשמוע שם כדין.
 
ב'''קרבן נתנאל''' (א ד ס) כתב שאף שמעיקר הדין לפי בה"ג יכולה אשה להוציא חברתה, מ"מ כשקוראות נשים רבות יחד, אין קריאת אשה מוציאתן ידי חובתן, דזילא בהו מילתא. והביא דבריו ב'''שער הציון''' (טו).


== קטן ==
== קטן ==

תפריט ניווט