הבדלים בין גרסאות בדף "החזרת, הוספת והחלפת הכיסוי בשבת"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 7: שורה 7:
===נתגלה מבעוד יום או משחשיכה===
===נתגלה מבעוד יום או משחשיכה===


המאירי בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] כתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי בלילה, ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום אסור לכסותו משתחשך, כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שוב יש חשש שמא ירתיח.
'''המאירי''' בביאור המשנה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40769&st=&pgnum=67 (נא א)] כתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי '''בלילה''', ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום '''אסור''' לכסותו משתחשך, כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח. וכן כתב להדיא ה'''סמ"ג'''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20520&hilite=361854f3-8f74-435a-aa7e-7fab0c172586&st=%D7%94%D7%98%D7%9E%D7%A0%D7%94&pgnum=68 (לא תעשה סא)], והכריע כן מהירושלמי http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג) שכתב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה. אמנם לפי בגירסה שלפנינו, המשך הירושלמי הוא נתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, והוא בעיא דלא איפשטא.

גרסה מ־17:27, 22 בנובמבר 2015

סוגיה זו עוסקת באדם שהטמין תבשיל בערב שבת באופן המותר, ורוצה בשבת להחזיר כיסוי שנפל או שהסירו הוא בעצמו. וכן האם מותר בשבת להחליף כיסוי או להוסיף על כיסוי קיים.

החזרת הטמנה

המשנה (שבת ד ב) מתירה בפשיטות להחזיר בשבת כיסוי שנתגלה. אלא שלא מבואר בדבריה האם מדובר בכיסוי שנתגלה משחשיכה דווקא, או אפילו נתגלה מבעוד יום.
וכן לא מבואר כל הצורך, האם מדובר בנתגלה הכסוי מאליו, או שגילה האדם בעצמו את הכיסוי. שהיה מקום לומר שדווקא נתגלה מאליו מותר, אבל אם גילה בעצמו, הרי שמוכח שדעתו שאינו רוצה בהטמנה, ועכשיו שמחזיר בשבת נראה כהטמנה חדשה. אך לאידך גיסא, אם הוציא את הכיסוי על מנת להחזירו, הרי פחות נראה כמטמין מחדש, מאשר כשנפל מאליו וחוזר ומכסהו.

נתגלה מבעוד יום או משחשיכה

המאירי בביאור המשנה (נא א) כתב בפשיטות שמדובר שנתגלה הכיסוי בלילה, ומשמע בדבריו, שאם נתגלה מבעוד יום אסור לכסותו משתחשך, כי כתב שם בטעם ההיתר שבגילוי מועט לא חיישינן שמא ירתיח, ולפי"ז בנתגלה מבעוד יום, שעבר זמן מרובה, שוב יש חשש שמא ירתיח. וכן כתב להדיא הסמ"ג(לא תעשה סא), והכריע כן מהירושלמי http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14141&hilite=27e06749-9c16-4b9d-a82d-dd208b1c970f&st=%D7%A4%D7%A8%D7%A7+%D7%93&pgnum=65 (שבת ד ג) שכתב נתגלה מבעוד יום, מכסהו מבעוד יום, נתגלה משחשיכה, מכסהו משחשיכה. אמנם לפי בגירסה שלפנינו, המשך הירושלמי הוא נתגלה מבעוד יום וקדש עליו היום, והוא בעיא דלא איפשטא.