הבדלים בין גרסאות בדף "הדחה לפני ואחרי מליחה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "== דין הגמרא == ה'''גמרא''' (חולין קיג א) מביאה דברי שמואל האומר שאין הבשר יוצא מידי דמו, אלא אם כן מולחו יפה יפה '''ומדיחו''' יפה יפה. <BR/>וכן אומר שם רב הונא שצריך למלוח ואחר כך להדיח. ומה שאמרה ה'''ברייתא''' שיש להדיח, למלוח ואז שוב להדיח, כלומר הדחה לפני ואחרי מליחה,...")
 
שורה 5: שורה 5:


== טעם ההדחה שלפני המליחה ==
== טעם ההדחה שלפני המליחה ==
ה'''ריטב"א''' (ד"ה אמר שמואל) מסביר שטעם ההדחה שקודם המליחה היא מפני שלפעמים יש דם יבש על פני הבשר, ואם לא מדיחנו קודם, יבוא המלח ויבליע את אותו הדם היבש בתוך הבשר.
ה'''ריטב"א''' (ד"ה אמר שמואל) מסביר שטעם ההדחה שקודם המליחה היא מפני שלפעמים יש דם יבש על פני הבשר, ואם לא מדיחנו קודם, יבוא המלח ויבליע את אותו הדם היבש בתוך הבשר. וטעם זה מקורו ב'''רא"ה''' (בדק הבית ג ג). וכן כתב ה'''סמ"ק''' (רה).
<BR/>ומביא עוד פירוש, שאפילו אם אין דם על פני הבשר, יש להדיחו תחילה לפי שאין המלח מפליט את הדם הבלוע, אלא אם כן מרכך הבשר ומרטיבו תחילה.
<BR/>ומביא הריטב"א עוד פירוש, שאפילו אם אין דם על פני הבשר, יש להדיחו תחילה לפי שאין המלח מפליט את הדם הבלוע, אלא אם כן מרכך הבשר ומרטיבו תחילה. כן היא דעת ה'''ר"ן''' (מב א ד"ה אין הבשר), וכן פירש '''רבנו יהונתן''' על הרי"ף, שאם לא ידיח תחילה, המלח לא יהיה נימוח ולא יכנס בבשר. וכן כתב ה'''ריבב"ן'''.
<BR/>וב'''פסקי הרי"ד''' (קיג א) הביא שני הפירושים.

גרסה מ־09:43, 25 באפריל 2023

דין הגמרא

הגמרא (חולין קיג א) מביאה דברי שמואל האומר שאין הבשר יוצא מידי דמו, אלא אם כן מולחו יפה יפה ומדיחו יפה יפה.
וכן אומר שם רב הונא שצריך למלוח ואחר כך להדיח. ומה שאמרה הברייתא שיש להדיח, למלוח ואז שוב להדיח, כלומר הדחה לפני ואחרי מליחה, מסבירה הגמרא שזה מדובר כאשר השוחט לא הדיח את הבשר לאחר השחיטה. אך אם השוחט עצמו הדיח לאחר השחיטה, אין המולח צריך להדיח שוב אלא רק לאחר מליחה.
נמצא מדינא דגמרא שיש להדיח את הבשר קודם המליחה ולאחר המליחה.

טעם ההדחה שלפני המליחה

הריטב"א (ד"ה אמר שמואל) מסביר שטעם ההדחה שקודם המליחה היא מפני שלפעמים יש דם יבש על פני הבשר, ואם לא מדיחנו קודם, יבוא המלח ויבליע את אותו הדם היבש בתוך הבשר. וטעם זה מקורו ברא"ה (בדק הבית ג ג). וכן כתב הסמ"ק (רה).
ומביא הריטב"א עוד פירוש, שאפילו אם אין דם על פני הבשר, יש להדיחו תחילה לפי שאין המלח מפליט את הדם הבלוע, אלא אם כן מרכך הבשר ומרטיבו תחילה. כן היא דעת הר"ן (מב א ד"ה אין הבשר), וכן פירש רבנו יהונתן על הרי"ף, שאם לא ידיח תחילה, המלח לא יהיה נימוח ולא יכנס בבשר. וכן כתב הריבב"ן.
ובפסקי הרי"ד (קיג א) הביא שני הפירושים.