הבדלים בין גרסאות בדף "ברכות קריאת המגילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{מקורות|מגילה ג א|מגילה כא ב||מגילה וחנוכה א ג|אורח חיים תרצב א-ג}}
{{מקורות|מגילה ג א|מגילה כא ב||מגילה וחנוכה א ג|אורח חיים תרצב א-ג}}
דיני הברכות שיש לברך על קריאת המגילה, לפניה ולאחריה.
דיני הברכות שיש לברך על קריאת המגילה, לפניה ולאחריה.
שורה 6: שורה 7:
<BR/>ומבואר עוד בגמרא שהברכות שיש לברך לפניה הן שלושה - 'מקרא מגילה', 'שעשה ניסים' ו'שהחיינו'.
<BR/>ומבואר עוד בגמרא שהברכות שיש לברך לפניה הן שלושה - 'מקרא מגילה', 'שעשה ניסים' ו'שהחיינו'.


== ברכת על מקרא מגילה ==
== ברכת שעשה ניסים ==
==ברכת שהחיינו ==
=== ברכת שהחיינו ביום ===
=== ברכת שהחיינו ביום ===
כתבו ה'''תוספות''' (ד א ד"ה חייב) שאף שבירך שהחיינו בלילה, חוזר ומברך ביום, לפי שעיקר פרסום הנס הוא בקריאת היום. וכתב שגם מהפסוק משמע כן - "אקרא יומם ולא יענה ולילה לא דומיה לי", שהקדים היום ללילה. וב'''רשב"א''' (ד א ד"ה חייב) הביא עוד ראיות לדבריו, מהמשנה שאומרת '[[כל היום כשר לקריאת המגילה]]', וכן 'אין קורין את המגילה וכו' אלא ביום', משמע שזהו עיקר. וכן משמע שה[[כפרים היו מקדימים ליום הכניסה]], היינו ליום ולא ללילה. ומשמע שמסכים לדברי רבנו תם לדינא. <BR/>
כתבו ה'''תוספות''' (ד א ד"ה חייב) שאף שבירך שהחיינו בלילה, חוזר ומברך ביום, לפי שעיקר פרסום הנס הוא בקריאת היום. וכתב שגם מהפסוק משמע כן - "אקרא יומם ולא יענה ולילה לא דומיה לי", שהקדים היום ללילה. וב'''רשב"א''' (ד א ד"ה חייב) הביא עוד ראיות לדבריו, מהמשנה שאומרת '[[כל היום כשר לקריאת המגילה]]', וכן 'אין קורין את המגילה וכו' אלא ביום', משמע שזהו עיקר. וכן משמע שה[[כפרים היו מקדימים ליום הכניסה]], היינו ליום ולא ללילה. ומשמע שמסכים לדברי רבנו תם לדינא. <BR/>
שורה 16: שורה 20:


ב'''שלחן ערוך''' (תרצב א) פסק כדעת הרמב"ם שאינו חוזר ומברך שהחיינו ביום.
ב'''שלחן ערוך''' (תרצב א) פסק כדעת הרמב"ם שאינו חוזר ומברך שהחיינו ביום.
== ברכת הרב את ריבנו ==
[[קטגוריה:קריאת המגילה]]
[[קטגוריה:ברכות המצוות]]
[[קטגוריה: מגילה כא:]]
[[קטגוריה:מגילה ד.]]
[[קטגוריה:מגילה וחנוכה פרק א]]
[[קטגוריה:אורח חיים סימן תרצב]]