סוף זמן אכילת פסח ואפיקומן
| יש להשלים סוגיה זו: בסוגיה זו חסר מידע בסיסי או הרחבות נוספות מעבר למידע שכתוב. | |||
| הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם. | |||
מחלוקת התנאים האם סוף זמן אכילת קרבן פסח בליל פסח הוא עד חצות או עד הבוקר, והדין בזמן הזה לענין אכילת אפיקומן.
| משנה: | ברכות א א |
| בבלי: | ברכות ט א |
מחלוקת ר' אלעזר בן עזריה ור' עקיבא
הגמרא (ברכות ט א) מביאה מחלוקת תנאים לענין סוף זמן אכילת פסחים. לדעת ראב"ע אכילת פסח היא רק עד חצות, ולומד זאת בגזירה שווה מהפסוקים "ואכלו את הבשר בלילה הזה", ו"ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה", כשם ש"בלילה הזה" האמור שם הוא בחצות, שכן בחצות עבר ה' בארץ מצרים, כן הוא גם לענין אכילת הבשר 'בלילה הזה', שהוא עד חצות.
לעומת זאת דעת ר' עקיבא, שאכילת בשר הפסח היא רק עד חצות, שנאמר: "ואכלו אותו בחפזון", כלומר עד שעת חיפזון, כלומר כשם שנחפזו לצאת קודם חצות, כך אכילת הפסח לדידן, קודם חצות.