הבדלים בין גרסאות בדף "סוף זמן קריאת שמע של שחרית"

אין תקציר עריכה
שורה 30: שורה 30:
ה'''משנה''' (ברכות א ב) אמרה שזמן קריאת שמע הוא עד שלוש שעות לפי ר' יהושע, וכן פסקה הגמרא (ברכות ט ב) הלכה.  
ה'''משנה''' (ברכות א ב) אמרה שזמן קריאת שמע הוא עד שלוש שעות לפי ר' יהושע, וכן פסקה הגמרא (ברכות ט ב) הלכה.  
<BR/>בסידור '''רב עמרם גאון''' כתוב שקורא עד השעה השלישית, ומשמע עד ולא עד בכלל. וכן הוא ב'''מחזור ויטרי''' וב'''ספר יראים'''. <BR/>
<BR/>בסידור '''רב עמרם גאון''' כתוב שקורא עד השעה השלישית, ומשמע עד ולא עד בכלל. וכן הוא ב'''מחזור ויטרי''' וב'''ספר יראים'''. <BR/>
ה'''ספר מצוות גדול''' הביא לזה הוכחה ממנהג המלכים לישון שתי שעות ביום,  אך הוא עצמו מעיר שאינה ראיה הכרחית.
ה'''ספר מצוות גדול''' (עשין יח ד"ה מסקינן הלכה) הביא לזה הוכחה מהגמרא (ג ב) שאמרה שלפי ר' נתן שאומר שהלילה מחולק לשלוש משמרות ולא לארבע, צריך ליישב מה שדוד המלך אומר 'קדמו עיני אשמורות' ומשמע שתי אשמורות אף שהיה קם בחצות? ואומרת הגמרא שהכוונה היא שמשמרה אחת היא שש שעות של הלילה, והשניה היא שתי שעות ביום שהמלכים מאחרים מלקום (והיינו כר' יהושע שאמר כן דרך מלכים לעמוד בשלוש שעות), הרי שתי משמרות. מוכח להדיא ששלוש שעות שאמר ר' יהושע הכוונה תחילת שלש שעות, שכן המלכים קמים אחר שתי שעות. אמנם הסמ"ג עצמו כבר דוחה ראיה זו, וכותב שייתכן שכוונת הגמרא שהיו קמים אחר שתי שעות וקוראים את שמע בשעה שלישית<ref>צ"ע, שהרי הגמרא מדברת על מלכי אומות העולם, שדוד מתפאר שקם לפניהם כדי לעסוק בתורה.</ref>, וכתב שכן מוכח בירושלמי (ברכות א ה) שהיו קוראים אותה בסוף שעה שלישית.
<BR/>ב'''הגהות מיימוניות''' (ט) כתב כן בשם '''רבנו שמחה''' ושהוכיח כן מהגמרא (ג ב) שאמרה שלפי ר' נתן שאומר שהלילה מחולק לשלוש משמרות ולא לארבע, צריך שמה שדוד המלך אומר 'קדמו עיני אשמורות' ומשמע שתי אשמורות אף שהיה קם בחצות, הכוונה היא שמשמרה אחת היא שש שעות של הלילה, ועוד שתי שעות שהמלכים ישנים ביום (וכר' יהושע שכן דרך מלכים לעמוד בשלוש שעות), הרי שתי משמרות. מוכח להדיא ששלוש שעות שאמר ר' יהושע הכוונה תחילת שלש שעות, שכן המלכים קמים אחר שתי שעות.
<BR/>כדברים אלו כתב גם ב'''הגהות מיימוניות''' (א ט) בשם '''רבנו שמחה''',


אמנם ה'''רמב"ם''' (קריאת שמע א יא) כתב להדיא עד סוף שלוש שעות, וכן ביסס דבריו ב'''הגהות מיימוניות''' (א ט), וכתב ליישב את הגמרא הנ"ל לגבי משמרות הלילה, שהגמרא לא דקדקה לומר בדווקא שתי שעות, אלא העיקר שיש עוד משמרה מלבד שש שעות של הלילה. וכן סתמו כל הפוסקים סתם 'שלוש שעות' ואם היתה כוונת המשנה והפוסקים שתחילת שעה שלישית היה להם לפרש. וכתב שכן גם מבואר ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) שבתענית היו קוראים את שמע לאחר ג' שעות.
אמנם ה'''רמב"ם''' (קריאת שמע א יא) כתב להדיא עד סוף שלוש שעות, וכן ביסס דבריו ב'''הגהות מיימוניות''' (א ט), וכתב ליישב את הגמרא הנ"ל לגבי משמרות הלילה, שהגמרא לא דקדקה לומר בדווקא שתי שעות, אלא העיקר שיש עוד משמרה מלבד שש שעות של הלילה. וכן סתמו כל הפוסקים סתם 'שלוש שעות' ואם היתה כוונת המשנה והפוסקים שתחילת שעה שלישית היה להם לפרש. וכתב שכן גם מבואר ב'''ירושלמי''' (ברכות א ה) שבתענית היו קוראים את שמע לאחר ג' שעות.
שורה 54: שורה 54:
כתב ה'''לבוש''' (אורח חיים נח ב) שראה אנשים טועים שכאשר אין להם ציצית ותפילין, הם ממתינים מלקרוא קריאת שמע כדי לא להיות [[כמעידים עדות שקר]], ואפילו אם עובר הזמן, אינם קוראים בזמנה בלא ציצית ותפילין, אלא לאחר זמנה עם ציצית ותפילין. וכתב שזו טעות, אלא יש להם לקרוא קריאת שמע בזמנה בלא ציצית ותפילין, ולאחר מכן כשיזדמן לידם, יתעטפו ויניחו ויקראו קריאת שמע בלא ברכות.<BR/>
כתב ה'''לבוש''' (אורח חיים נח ב) שראה אנשים טועים שכאשר אין להם ציצית ותפילין, הם ממתינים מלקרוא קריאת שמע כדי לא להיות [[כמעידים עדות שקר]], ואפילו אם עובר הזמן, אינם קוראים בזמנה בלא ציצית ותפילין, אלא לאחר זמנה עם ציצית ותפילין. וכתב שזו טעות, אלא יש להם לקרוא קריאת שמע בזמנה בלא ציצית ותפילין, ולאחר מכן כשיזדמן לידם, יתעטפו ויניחו ויקראו קריאת שמע בלא ברכות.<BR/>
לדבריו הסכים גם ה'''פרי חדש''' (א) והביא לזה ראיה מן הגמרא (ברכות יד ב) 'רב משי ידיה וקרא קריאת שמע ואנח תפילין וצלי' וכו'.
לדבריו הסכים גם ה'''פרי חדש''' (א) והביא לזה ראיה מן הגמרא (ברכות יד ב) 'רב משי ידיה וקרא קריאת שמע ואנח תפילין וצלי' וכו'.
== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:זמני קריאת שמע]]
[[קטגוריה:זמני קריאת שמע]]