הבדלים בין גרסאות בדף "פקיקת חלון בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 36: שורה 36:
===היחס בין הגמרא בשבת לגמרא בעירובין===  
===היחס בין הגמרא בשבת לגמרא בעירובין===  
====שיטת הרי"ף====
====שיטת הרי"ף====
ה'''רי"ף''' (שבת מט ב) העתיק דברי ר' אבא בר כהנא (ודלא כבגמ' רבי אבא בשם אב כהנא) שפקק החלון אינו צריך להיות לא קשור ולא תלוי אלא די בכך שהוא מתוקן לזה. וכן הכריע להלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, כסוף דברי הגמרא שם (קכו ב) שמעשה רב עדיף. מבואר מדברי הרי"ף שבפקק החלון אין צורך בקשירה.
ה'''רי"ף''' (שבת מט ב) הכריע להלכה כחכמים ולא כר' אליעזר, כסוף דברי הגמרא שם (קכו ב) שמעשה רב עדיף, וכן העתיק דברי ר' אבא בר כהנא (ודלא כבגמ' רבי אבא בשם רב כהנא) שפקק החלון אינו צריך להיות לא קשור ולא תלוי אלא די בכך שהוא מתוקן לזה.  
<BR/>אמנם במסכת עירובין פסק ה'''רי"ף''' (לד ב) כר' יהודה, שכן מבואר שם בגמרא שהלכה כמותו, ואם כן אסור לנעול בנגר המונח במדינה אלא רק אם הוא קשור. ומעתה יקשה על הרי"ף איך בפקק החלון לא הצריך קשירה ואילו בנגר של דלת הצריך קשירה, והרי מבואר בגמרא (שבת קכו א) שהמחלוקת לגבי פקק החלון היא אותה מחלוקת לגבי נגר הנגרר. כן הקשו '''בעל המאור''' (שבת מט א), ה'''רא"ש''' (יז ח) ועוד ראשונים. ובשלמא לפי שיטת ר' ירמיה בסוגיה בשבת, דגם בחלון בעינן שיהיה קשור אתי שפיר הסוגיה דנגר בעירובין, אבל לפי מסקנת הגמרא שם דלא בעינן קשור אלא במתוקן סגי וכדעת רשב"ג, אם כן אתיא דלא כמאן בסוגיה דנגר.
<BR/>אמנם במסכת עירובין פסק ה'''רי"ף''' (לד ב) כר' יהודה, שכן מבואר שם בגמרא שהלכה כמותו, ואם כן אסור לנעול בנגר המונח במדינה אלא רק אם הוא קשור. ומעתה יקשה על הרי"ף איך בפקק החלון לא הצריך קשירה ואילו בנגר של דלת הצריך קשירה, והרי מבואר בגמרא (שבת קכו א) שהמחלוקת לגבי פקק החלון היא אותה מחלוקת לגבי נגר הנגרר. כן הקשו '''בעל המאור''' (שבת מט א), ה'''רא"ש''' (יז ח) ועוד ראשונים. ובשלמא לפי שיטת ר' ירמיה בסוגיה בשבת, דגם בחלון בעינן שיהיה קשור אתי שפיר הסוגיה דנגר בעירובין, אבל לפי מסקנת הגמרא שם דלא בעינן קשור אלא במתוקן סגי וכדעת רשב"ג, אם כן אתיא דלא כמאן בסוגיה דעירובין.


====שיטת בעל המאור====
====שיטת בעל המאור====