הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 22: שורה 22:


== טעם הדין ==
== טעם הדין ==
הגמרא אומרת שהדין של ר' אליעזר לומר מהפסוק מתבסס על הכלל ש[[היתר מצטרף לאיסור]], כלומר שלמרות שהחתיכה הנאכלת מעורבת מחמץ ומדבר המותר, כיון שריבה הפסוק אנו מחשיבים גם את ההיתר כחלק משיעור האיסור, ולכן אם אכל מן התערובת כזית, חייב, אף שבאיסור עצמו לא היה כזית.
הגמרא אומרת שדין תערובת חמץ שלומד ר' אליעזר מן הפסוק מתבסס על הכלל ש[[היתר מצטרף לאיסור]], כלומר שלמרות שהחתיכה הנאכלת מעורבת מחמץ ומדבר המותר, מתוך ריבוי הפסוק אנו מחשיבים גם את ההיתר כחלק משיעור האיסור, ולכן אם אכל מן התערובת כזית חייב, אף שבאיסור עצמו לא היה כזית.
<BR/>עוד מבואר בגמרא שדין זה של היתר מצטרף לאיסור הוא ייחודי לאיסורים מסויימים (כמו יין לנזיר וכד'), וכמו כן הוא אינו מוסכם על כלל התנאים.
<BR/>לדעת ר' אליעזר הוא יסוד הדין באיסור תערובת חמץ בפסח, ולכן גם אם אין כזית חמץ בתערובת, כל שיש בה ממשות חמץ, האוכלה חייב.
 
עוד מבואר בגמרא שגם התנאים שאינם סוברים דין זה של היתר מצטרף לאיסור, סוברים הם ש[[טעם כעיקר]] מדאורייתא, כלומר שאם ישנה תערובת שיש בה טעם חמץ, התערובת אסורה מן התורה, אלא שאין חייבים עליה מלקות או כרת.


== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==
== אם יש בתערובת כזית בכדי אכילת פרס ==