הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת מעין שבע"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(דף חדש: {{מקורות||שבת כד ב||תפילה ט י-יב|אורח חיים רסח ח-יא}} אמירת ברכת 'מעין שבע' אחר תפילת ערבית של שבת בציבור. ==...)
 
שורה 11: שורה 11:


==אמירתה ביחיד==
==אמירתה ביחיד==
כתב '''ראבי"ה''' (קצו) שאין היחיד אומר ברכת מעין שבע, לפי שלא נתקנה אלא משום סכנה למתפללים בציבור בבית הכנסת, והובאו דבריו להלכה ב'''טור''' (אורח חיים תסח) וב'''שלחן ערוך''' (ח). וב'''באור הגר"א''' הביא לזה ראיה מן הגמרא הנ"ל שאיתא שם 'שליח ציבור היורד לפני התיבה' ומשמע דווקא ש"צ אבל יחיד לא.<BR/>  
כתב '''ראבי"ה''' (קצו) שאין היחיד אומר ברכת מעין שבע, וכן שמע בשם ר"י הלבן, לפי שלא נתקנה אלא משום סכנה למתפללים בציבור בבית הכנסת, וכן משמע בגמרא 'שליח ציבור היורד לפני התיבה'. וכתב עוד הראבי"ה שראה בתשובות '''ר' חננאל''' שצריך היחיד לאומרו, אבל כנראה טעות יש שם וכוונתו לאמירת 'ויכולו'.
אבל כתב ה'''דרכי משה''' (ג) בשם '''אבודרהם''' (מעריב של שבת) שאם ירצה היחיד לאמרה בלא פתיחה וחתימה רשאי, וכן פסק להלכה ב'''רמ"א''' (ח).
ודברי ראבי"ה אלו הובאו להלכה ב'''טור''' (אורח חיים תסח) וב'''שלחן ערוך''' (ח). <BR/>  
אבל כתב ה'''דרכי משה''' (ג) בשם '''אבודרהם''' (מעריב של שבת) שאם ירצה היחיד לאמרה בלא פתיחה וחתימה רשאי, וכן פסק להלכה ב'''רמ"א''' (ח), ושנוהגים לאמרה עם השליח ציבור יחד בלא הפתיחה והחתימה. וכ"כ '''מהרש"ל''' בהגהות הטור. וכתב ה'''מגן אברהם''' (יא) שהציבור יאמר רק עד 'זכר למעשה בראשית', והעתיקו ה'''משנה ברורה''' (כא), והוסיף (כב) שאחר שסיימו הקהל לומר עד 'זכר למעשה בראשית' יתחיל שליח הציבור 'מגן אבות' לבדו בקול רם.


==יום טוב שחל בשבת==
==יום טוב שחל בשבת==