הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת מעין שבע"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 43: שורה 43:
מאידך, ה'''בן איש חי''' {{מקור}} ו'''כף החיים''' (רסח נ) כתבו ע"פ הסוד שמברכים ברכה זו בכל מניין, ואין הברכה תלויה במציאות המאחרים לביהכ"נ, וכן כתב שו"ת '''ישכיל עבדי''' (אורח חיים ה לה).
מאידך, ה'''בן איש חי''' {{מקור}} ו'''כף החיים''' (רסח נ) כתבו ע"פ הסוד שמברכים ברכה זו בכל מניין, ואין הברכה תלויה במציאות המאחרים לביהכ"נ, וכן כתב שו"ת '''ישכיל עבדי''' (אורח חיים ה לה).


=== מקום שאינו בית כנסת ===
אם קבעו להתפלל במקום מסוים מספר ימים, דעת ה'''אליה רבה''' {{מקור}} וה'''משנה ברורה''' (כד) שאם יש שם ס"ת – אומרים ברכה 'מעין שבע'. אבל אם אין שם ס"ת, אין אומרים. ולדעת ה'''איגרות משה''' (אורח חיים ד סט ג) אין הדבר תלוי בס"ת אלא בקביעות המניין, שאם מתפללים במקום אחד כל ליל שבת, נחשב מניין קבוע ואומרים 'מעין שבע', וכן משמע מעוד אחרונים וביניהם '''שולחן ערוך הרב''' (רסח טו) שלא הזכיר ס"ת כתנאי לקביעות המניין.  
אם קבעו להתפלל במקום מסוים מספר ימים, דעת ה'''אליה רבה''' {{מקור}} וה'''משנה ברורה''' (כד) שאם יש שם ס"ת – אומרים ברכה 'מעין שבע'. אבל אם אין שם ס"ת, אין אומרים. ולדעת ה'''איגרות משה''' (אורח חיים ד סט ג) אין הדבר תלוי בס"ת אלא בקביעות המניין, שאם מתפללים במקום אחד כל ליל שבת, נחשב מניין קבוע ואומרים 'מעין שבע', וכן משמע מעוד אחרונים וביניהם '''שולחן ערוך הרב''' (רסח טו) שלא הזכיר ס"ת כתנאי לקביעות המניין.  


שורה 49: שורה 50:
===בית כנסת שאינו קבוע===
===בית כנסת שאינו קבוע===
{{להשלים|פסקה=כן}}
{{להשלים|פסקה=כן}}
==אם יחיד יוצא בה ידי חובתו==
==אם יחיד יוצא בה ידי חובתו==
כתב '''רב נטרונאי גאון''' (אורח חיים עה) שמי שלא התפלל ערבית, יכול לשמוע משליח הציבור ברכת מעין שבע מתחילה ועד סוף ויוצא בה ידי חובתו.
כתב '''רב נטרונאי גאון''' (אורח חיים עה) שמי שלא התפלל ערבית, יכול לשמוע משליח הציבור ברכת מעין שבע מתחילה ועד סוף ויוצא בה ידי חובתו.