10,100
עריכות
| שורה 72: | שורה 72: | ||
====קושיות על שיטת ר' חננאל והרמב"ם==== | ====קושיות על שיטת ר' חננאל והרמב"ם==== | ||
על שיטה זו של ר"ח והרמב"ם הקשו מכמה גמרות מפורשות. | על שיטה זו של ר"ח והרמב"ם הקשו מכמה גמרות מפורשות. | ||
<BR/>רש"י (יב ב ד"ה מאן) שהזכיר פירוש זה בשם יש מפרשים, הקשה על פירוש זה שהרי יוצא שרב יהודה סותר עצמו, דבשלמא ממימרא דר' זירא יש ליישב שאמוראי נינהו אליבא דשמואל, אבל הרי רב יהודה עצמו העמיד את המשנה שמחייבת בדיקה לפני תשמיש, דווקא בעסוקה בטהרות, ומבואר שסובר שבאינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה, ואם כן דבריו סותרים זה את זה. מכח קושיה זו דחה רש"י שיטה זו, וכן דחה ה'''רשב"א''' (יב ב ד"ה ובהא, תורת הבית ז ב ד"ה ועתה) וכתב שאין לומר דאמוראי נינהו אליבא דרב יהודה, דאם כן היה לה לגמרא לפרש כן. והוסיף עוד שאם ר' יהודה סובר שצריכה בדיקה, איך הורה לר' זירא שלא לבדוק, ואין לומר שמדבר באשה שיש לה וסת, שאם כן היה לו לפרש. אמנם ה'''מאירי''' (ד"ה ומתוך) באמת מפרש שר' זירא שאל באשה שיש לה וסת משום שפשיטא לו בה שמעיקרא דדינא אינה צריכה בדיקה. קושיות אלו מובאות גם ב'''ריטב"א''' (יב ב ד"ה אבל ר"ח) | <BR/>רש"י (יב ב ד"ה מאן) שהזכיר פירוש זה בשם יש מפרשים, הקשה על פירוש זה שהרי יוצא שרב יהודה סותר עצמו, דבשלמא ממימרא דר' זירא יש ליישב שאמוראי נינהו אליבא דשמואל, אבל הרי רב יהודה עצמו העמיד את המשנה שמחייבת בדיקה לפני תשמיש, דווקא בעסוקה בטהרות, ומבואר שסובר שבאינה עסוקה בטהרות אינה צריכה בדיקה, ואם כן דבריו סותרים זה את זה. מכח קושיה זו דחה רש"י שיטה זו, וכן דחה ה'''רשב"א''' (יב ב ד"ה ובהא, תורת הבית ז ב ד"ה ועתה) וכתב שאין לומר דאמוראי נינהו אליבא דרב יהודה, דאם כן היה לה לגמרא לפרש כן. אמנם ה'''ר"ן''' (יב ב ד"ה ונמצא) תירץ כן בפשיטות שאמוראי נינהו ואליבא דרב יהודה. | ||
<BR/>והוסיף עוד הרשב"א להקשות, שאם ר' יהודה סובר שצריכה בדיקה, איך הורה לר' זירא שלא לבדוק, ואין לומר שמדבר באשה שיש לה וסת, שאם כן היה לו לפרש. אמנם ה'''מאירי''' (ד"ה ומתוך) באמת מפרש שר' זירא שאל באשה שיש לה וסת משום שפשיטא לו בה שמעיקרא דדינא אינה צריכה בדיקה. קושיות אלו מובאות גם ב'''ריטב"א''' (יב ב ד"ה אבל ר"ח). | |||
====יישוב דברי הרמב"ם==== | ====יישוב דברי הרמב"ם==== | ||
ה'''ר"ן''' (יב ב ד"ה ונמצא) כתב על קושיית רש"י, שהרמב"ם סובר שאף שדברי רב יהודה סתרי אהדדי, אמוראי נינהו ואליבא דרב יהודה. ולענין הקושיה מהוראת ר' יהודה לר' זירא, כתב הר"ן שהרמב"ם מפרש שמדובר בבדיקה שלאחר תשמיש, אך לפני תשמיש חובה היא מן הדין. | |||
=====הסבר בעל 'מרכבת המשנה'===== | |||
=====תירוץ ה'אור שמח'===== | =====תירוץ ה'אור שמח'===== | ||
=====הסבר ה'חוות דעת'===== | =====הסבר ה'חוות דעת'===== | ||
=====הסבר ערוך השלחן===== | =====הסבר ערוך השלחן===== | ||
====שיטת הראב"ד בהשגות===== | |||
ה'''ראב"ד''' בהשגות הקשה מהוראת רב יהודה לר' זירא שמנע ממנו לבדוק. אמנם מדבריו מבואר שהבין שהוראה זו היתה שלא לבדוק לאחר תשמיש, וקצת משמע בדבריו שלפני תשמיש על כל פנים צריך לבדוק וכדעת הרמב"ם. | |||
===שיטת הרי"ף=== | ===שיטת הרי"ף=== | ||
====הבנת הראשונים בדעת הרי"ף==== | ====הבנת הראשונים בדעת הרי"ף==== | ||
====שיטת הראב"ד והש"ך בדעת הרי"ף==== | ====שיטת הראב"ד ב'בעלי הנפש' והש"ך בדעת הרי"ף==== | ||
==שיטה ההלכה== | ==שיטה ההלכה== | ||