הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת בורר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 128: שורה 128:
<BR/>וה'''ריטב"א''' (ד"ה אבל פסולת) כתב לתרץ שהגמרא שם איירי בבורר לאחר זמן, שבזה אפילו בורר אוכל מתוך פסולת הוא דרך ברירה ואסור. ואילו דברי רב המנונא הם בבורר ונותן לתוך פיו, שזה אינו דרך ברירה דווקא כאשר נוטל את האוכל.
<BR/>וה'''ריטב"א''' (ד"ה אבל פסולת) כתב לתרץ שהגמרא שם איירי בבורר לאחר זמן, שבזה אפילו בורר אוכל מתוך פסולת הוא דרך ברירה ואסור. ואילו דברי רב המנונא הם בבורר ונותן לתוך פיו, שזה אינו דרך ברירה דווקא כאשר נוטל את האוכל.


ב'''הגהות אשר"י''' (ז ד) הביא דברי ר"י בתוס', ומשמע שסובר כן להלכה.
ב'''הגהות אשר"י''' (ז ד) הביא דברי ר"י בתוס', ומשמע שסובר כן להלכה שלעולם יש ליטול את המרובה מן המועט.


===ברירה ביום טוב===
===ברירה ביום טוב===
שורה 145: שורה 145:
ה'''טור''' (אורח חיים שיט) העתיק להלכה את דברי הגמרא בביצה הנ"ל, ולא חילק בין שבת ליום טוב. שלשיטתו גם בשבת תערובת שהפסולת בה מרובה מן האוכל אסור לטלטלה כלל, לפי שהאוכל בטל לפסולת והכל מוקצה. אמנם כאשר האוכל מרובה, יש לברור את הדבר שיש בו טירחה מועטת בברירתו.
ה'''טור''' (אורח חיים שיט) העתיק להלכה את דברי הגמרא בביצה הנ"ל, ולא חילק בין שבת ליום טוב. שלשיטתו גם בשבת תערובת שהפסולת בה מרובה מן האוכל אסור לטלטלה כלל, לפי שהאוכל בטל לפסולת והכל מוקצה. אמנם כאשר האוכל מרובה, יש לברור את הדבר שיש בו טירחה מועטת בברירתו.


אבל ב'''בית יוסף''' כתב (ד"ה ומיהו) שרוב ככל הפוסקים חולקים על הטור בזה, שה'''רמב"ם''' לא העתיק חילוק זה של מיעוט בטורח לענין שבת אלא רק לענין יום טוב. וכן דעת '''רבנו חננאל''' (שבת עד ב) כפי שנתבאר לעיל שכתב שלעולם יש ליטול אוכל מתוך פסולת. וכן דעת ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף לב א ד"ה ונמצא).
גם ב'''שלחן ערוך''' (שיט א-ד) לא העתיק דברי הטור בזה, וכן לא הזכיר שיטת התוס' שכתבו שלעולם דרך ברירה הוא ליטול את המועט, ולכן בשבת יש להוציא את המרובה, אלא סתם כדעת הרמב"ם ורבנו חננאל ושאר פוסקים, וכן הרמ"א לא הזכיר מזה.
<BR/>אמנם בספר '''חיי אדם''' (טז א-ג) כתב לחשוש לשיטת התוס' שכאשר הפסולת מרובה מן האוכל, לא די שאסור להוציא האוכל מחמת שהוא מוקצה, אלא אף חייבים על ברירה זו מפני שלעולם דרך ברירה היא להוציא המועט מן המרובה, וכדעת התוס', אבל ב'''ביאור הלכה''' (ד"ה הבורר) הכריע כסתימת השלחן ערוך שלא חש לשיטת התוס' בזה.


===ברירה בין שני מיני אוכלין===
===ברירה בין שני מיני אוכלין===