הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 91: שורה 91:
==כמה נרות מדליקים==
==כמה נרות מדליקים==


ב'''גמרא''' וב'''רמב"ם''' לא נזכר כמות הנרות שמדליקים, ומשמע דהמנהג היה בנר אחד, אבל כתב '''ראבי"ה''' (שבת קצט) דהמנהג להדליק שתי נרות הוא מפני שאחד הוא מדליק כדי לאכול לאורה, וצריך היכר בין הנר שמשתמש בו לנר של מצווה. וכתב עוד דיש לומר דאחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.
ב'''גמרא''' וב'''רמב"ם''' לא נזכר כמות הנרות שמדליקים, ומשמע דהמנהג היה בנר אחד, אבל כתב '''ראבי"ה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14534&st=&pgnum=276 (שבת קצט)]
<BR/>וה'''טור''' (אורח חיים רסג) הביא הטעם השני בלבד, שכתב שיש המכוונים לעשות ב' פתילות, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, וכן מובא גם ב'''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) וב'''שבלי הלקט''' (נט), וב'''תשב"ץ קטן''' (ז) בשם מהר"ם, וב'''כל בו''' (לא) בשם מהר"ם וכ"כ ה'''שלחן ערוך''' (רסג א). <BR/>
דהמנהג להדליק שתי נרות הוא מפני שאחד הוא מדליק כדי לאכול לאורה, וצריך היכר בין הנר שמשתמש בו לנר של מצווה. וכתב עוד דיש לומר דאחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.
<BR/>וה'''טור''' (אורח חיים רסג) הביא הטעם השני בלבד, שכתב שיש המכוונים לעשות ב' פתילות, אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור, וכן מובא גם ב'''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) וב'''שבלי הלקט''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8919&st=&pgnum=89&hilite= (נט)],  
וב'''תשב"ץ קטן''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4087&st=&pgnum=4&hilite= (ז)] בשם מהר"ם,  
וב'''כל בו''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15217&st=&pgnum=58&hilite= (לא)]
בשם מהר"ם וכ"כ ה'''שלחן ערוך''' (רסג א). <BR/>
וע' ב'''ביאור הגר"א''' שציין מקור לזה בשבת לג:, וכוונתו לעובדא דרשב"י ור' אלעזר בנו שראו את ההוא סבא נקיט שני הדסים בידיו אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.<BR/>
וע' ב'''ביאור הגר"א''' שציין מקור לזה בשבת לג:, וכוונתו לעובדא דרשב"י ור' אלעזר בנו שראו את ההוא סבא נקיט שני הדסים בידיו אחד כנגד זכור ואחד כנגד שמור.<BR/>
ובספר '''מטה משה''' (עמוד העבודה שבת תיד) לתלמיד המהרש"ל כתב שאפשר שמטעם זה נוהגים לעשותם כרוכים בבית הכנסת לפי שבדיבור אחד נאמרו. וכתב שם עוד טעם לב' נרות, שהם כנגד איש ואשה, כי 'נר' פעמיים בגימטריה כמנין איברי האיש והאשה, שלאשה ד' איברים יותר מרמ"ח. ועוד רמז לב' נשמות הכרוכות יחד בגוף האדם בשבת, ומביאו ה'''אליה רבה''' (ב).
ובספר '''מטה משה''' (עמוד העבודה שבת תיד) לתלמיד המהרש"ל כתב שאפשר שמטעם זה נוהגים לעשותם כרוכים בבית הכנסת לפי שבדיבור אחד נאמרו. וכתב שם עוד טעם לב' נרות, שהם כנגד איש ואשה, כי 'נר' פעמיים בגימטריה כמנין איברי האיש והאשה, שלאשה ד' איברים יותר מרמ"ח. ועוד רמז לב' נשמות הכרוכות יחד בגוף האדם בשבת, ומביאו ה'''אליה רבה''' (ב).