הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 30: שורה 30:
==טעם החיוב==
==טעם החיוב==


כתב ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) שחובת הדלקת נר בשבת היא משום [[עונג שבת]], וכ"כ ה'''תוספות''' (שבת כה ב ד"ה חובה), הביאו ה'''משנה ברורה''' (אורח חיים רסג א). וכ"כ ה'''מאירי''' (כה בד"ה הדלקת נר), וכתב שהיא ראש לכל עונג לפי שאין עונג בלא אורה.
כתב ה'''רמב"ם''' [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=5&hilite= (שבת ה א)]
שחובת הדלקת נר בשבת היא משום [[עונג שבת]], וכ"כ ה'''תוספות''' [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=2&daf=25b&format=pdf (שבת כה ב ד"ה חובה)], הביאו ה'''משנה ברורה''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14171&st=&pgnum=71 (אורח חיים רסג א)]. וכ"כ ה'''מאירי''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36401&st=&pgnum=36 (כה בד"ה הדלקת נר),  
וכתב שהיא ראש לכל עונג לפי שאין עונג בלא אורה.


ועיין בספר '''אבן ישראל''' פישר, שהקשה דלקמן (ל ה,ז) לא מנה הרמב"ם הדלקת נר בכלל הדברים שהם משום עונג שבת, אלא בכלל הדברים שהם מפני [[כבוד שבת]]. ונשאר בצ"ע.
ועיין בספר '''אבן ישראל''' פישר, שהקשה דלקמן [http://hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=3&hilchos=12&perek=30&halocha=5&hilite= (ל ה,ז)]
לא מנה הרמב"ם הדלקת נר בכלל הדברים שהם משום עונג שבת, אלא בכלל הדברים שהם מפני [[כבוד שבת]]. ונשאר בצ"ע.
<BR/>וב'''חידושי ר' חיים מבריסק''' (יא) כתב לחלק בין חיוב הדלקה מבעוד יום שזה מכבוד שבת, לבין הדלקת הנר בשבת עצמה, דהיינו שיהיה נר דלוק בשבת, שזהו מכלל עונג שבת.
<BR/>וב'''חידושי ר' חיים מבריסק''' (יא) כתב לחלק בין חיוב הדלקה מבעוד יום שזה מכבוד שבת, לבין הדלקת הנר בשבת עצמה, דהיינו שיהיה נר דלוק בשבת, שזהו מכלל עונג שבת.
וב'''שולי הגליון''' 'פני מנחם' לאדמו"ר מגור ביאר דבריו, דאין הכוונה שיש עונג במה שהנר דלוק, אלא העונג בהדלקה הוא במה שהאכילה תהיה באור ולא ישב בחושך. ומלשון התוס' הנ"ל משמע כדבריו.<BR/>
וב'''שולי הגליון''' 'פני מנחם' לאדמו"ר מגור ביאר דבריו, דאין הכוונה שיש עונג במה שהנר דלוק, אלא העונג בהדלקה הוא במה שהאכילה תהיה באור ולא ישב בחושך. ומלשון התוס' הנ"ל משמע כדבריו.<BR/>
ובספר '''תוספת שבת''' (רסג א) תירץ באופן אחר, דהדלקה שהיא משום עונג שבת, היא ההדלקה שמדליקים במקום האכילה, אבל משום כבוד שבת מדליקים גם בשאר החדרים.
ובספר '''תוספת שבת''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8004&st=&pgnum=48&hilite= (רסג א)]
<BR/>וב'''ערוך השלחן''' (רסג ב) כתב כן מדנפשיה, אלא שהפך וכתב דבמקום האכילה הוא משום כבוד, ובשאר החדרים הוא משום עונג. ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [ו]) כתב בדעתו שבמקום האכילה הוא גם משום כבוד וגם משום עונג, ובשאר החדרים הוא רק משום עונג.
תירץ באופן אחר, דהדלקה שהיא משום עונג שבת, היא ההדלקה שמדליקים במקום האכילה, אבל משום כבוד שבת מדליקים גם בשאר החדרים.
והרב חיד"א ב'''מחזיק ברכה'''  
<BR/>וב'''ערוך השלחן''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9101&st=&pgnum=66 (רסג ב)]
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&hilite=7288d01a-d4e3-454c-98d9-403cd886b9b2&st=%D7%9E%D7%93%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9F&pgnum=109 (א)] כתב ליישב שמה שעושה לכבוד שבת ככל ימות החול, שמדליק נר לקראת הלילה, זה מכבוד שבת, ומה שמוסיף מעבר לרגיל בימות החול זהו עונג שבת.
כתב לחלק כן מדנפשיה, אלא שהפך וכתב דבמקום האכילה הוא משום כבוד, ובשאר החדרים הוא משום עונג. ובספר '''שמירת שבת כהלכתה''' (מג [ו]) כתב בדעתו שבמקום האכילה הוא גם משום כבוד וגם משום עונג, ובשאר החדרים הוא רק משום עונג.
<BR/>והרב חיד"א ב'''מחזיק ברכה'''  
[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9191&st=&pgnum=109&hilite= (א)]  
כתב ליישב שמה שעושה לכבוד שבת ככל ימות החול, שמדליק נר לקראת הלילה, זה מכבוד שבת, ומה שמוסיף מעבר לרגיל בימות החול זהו עונג שבת.


===בזמן הזה===
===בזמן הזה===