הבדלים בין גרסאות בדף "התקדשי לי במנה ונתן לה דינר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 10: שורה 10:
<BR/>מתרצת הגמרא שהסיפא באמת באה לפרש את הרישא, ומוסיפה שכך גם מסתבר, שהרי אם הרישא מדברת באומר 'מנה' סתם, ואעפ"כ לא הוו קידושין, כל שכן הוא באומר 'מנה זו', ואין צורך לשנות זאת.  
<BR/>מתרצת הגמרא שהסיפא באמת באה לפרש את הרישא, ומוסיפה שכך גם מסתבר, שהרי אם הרישא מדברת באומר 'מנה' סתם, ואעפ"כ לא הוו קידושין, כל שכן הוא באומר 'מנה זו', ואין צורך לשנות זאת.  
אך הגמרא דוחה את הסיוע הזה, מפני שאם לא היתה הברייתא אומרת את הסיפא ב'מנה זו', היינו מבינים שהרישא איירי ב'מנה זו' ואילו האומר 'מנה' סתם, לא היה יכול לחזור בו והיו חלים הקידושין. לכן שנה התנא את הסיפא ב'מנה זו' כדי שנדע שהרישא איירי במנה סתם.
אך הגמרא דוחה את הסיוע הזה, מפני שאם לא היתה הברייתא אומרת את הסיפא ב'מנה זו', היינו מבינים שהרישא איירי ב'מנה זו' ואילו האומר 'מנה' סתם, לא היה יכול לחזור בו והיו חלים הקידושין. לכן שנה התנא את הסיפא ב'מנה זו' כדי שנדע שהרישא איירי במנה סתם.
בסוף הדברים, הגמרא מביאה דברי רב אשי שמחלק באופן אחר בין הברייתא לדברי ר' אלעזר, שהברייתא מדברת במונה והולך, כלומר שאינו נותן לה את כל המנה בבת אחת, אלא מטבע מטבע, ומ"מ דעתה על כל המנה לקבלו עכשיו, וכל זמן שלא קיבלתו במלואו לא גמרה בדעתה להתקדש. מה שאין כן באומר התקדשי לי במנה ונותן לה דינר, הרי היא רואה שיש לו רק דינר ומסכימה לקבלו, ולכן היא מקודשת בו בלבד, ובתנאי שישלים לאחר מכן.