הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

נוספו 1,305 בתים ,  18:38, 16 בדצמבר 2015
שורה 41: שורה 41:
עוד כתב ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) דאפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק. הביאו גם ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ב)<BR/>
עוד כתב ה'''רמב"ם''' (שבת ה א) דאפילו אין לו מה יאכל שואל על הפתחים ולוקח שמן ומדליק. הביאו גם ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רסג ב)<BR/>
וכתב ה'''אור שמח''' דמקורו מפסחים קיב. דאיתא שם דאף שאמר ר"ע [[עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות]], מ"מ בשביל [[ד' כוסות]] לפסח צריך [[לקבל מן הצדקה]], משום פרסומי ניסא. ובגמ' דילן אמרו שנר שבת עדיף מנר חנוכה שאף הוא משום פרסומי ניסא, א"כ כ"ש שלנר שבת יש לחזר על הפתחים, דחמיר מד' כוסות.
וכתב ה'''אור שמח''' דמקורו מפסחים קיב. דאיתא שם דאף שאמר ר"ע [[עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות]], מ"מ בשביל [[ד' כוסות]] לפסח צריך [[לקבל מן הצדקה]], משום פרסומי ניסא. ובגמ' דילן אמרו שנר שבת עדיף מנר חנוכה שאף הוא משום פרסומי ניסא, א"כ כ"ש שלנר שבת יש לחזר על הפתחים, דחמיר מד' כוסות.
<BR/>ועיין ב'''רא"ש''' (פסחים י יז) שהביא ראיה לשיטת רבנו תם שסובר ש[[אין מקדשים על הפת]], מגמרא דילן, דאיבעיא ליה לרבא דנר חנוכה וקידוש היום איזה מהם עדיף, ומאי מיבעיא ליה, והרי יכול לקדש על הפת, אלא מוכח שאין מקדשים על הפת. אבל הרא"ש שם בסוף דבריו דחה ראיה זו, וכתב שכיון שעיקר מצוות הקידוש היא על היין ס"ד דידחה נר חנוכה. וכתב ה'''קרבן נהנאל''' שם (מ), דלפי"ז מיושב גם אמאי לא נימא דיוצא בקידוש של תפילה, וא"כ משיטא דנר ביתו עדיף, דהשתא י"ל כדברי הרא"ש, דעיקר הקידוש הוא על היין ולא בתפילה.<BR/>
ומזה הוכיח ה'''מגן אברהם''' (ד) דאף שצריך לשאול על הפתחים לצורך נר שבת, מ"מ אם אין לו אפילו פת לאכול, זה קודם. דאל"כ אמאי פשיטא ליה לרבא דנר עדיף על יין לקידוש, נימא דחידוש הוא בגוונא דאין לו פת, שאעפ"כ מחוייב לקנות נר ולא פת לאכול. אלא ע"כ דעכ"פ פת קודם לנר.


==כמה נרות מדליקים==
==כמה נרות מדליקים==