10,098
עריכות
| (3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
| שורה 7: | שורה 7: | ||
הראשונים העתיקו גמרא זו להלכה. כן הוא ב'''רי"ף''' (ברכות כג א) וב'''רא"ש''' (ברכות א ו) ו'''טור''' (אורח חיים נא) ושאר ראשונים. גם ה'''רמב"ם''' (תפילה ז יב) כתב ששבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תהילים בכל יום מ'תהילה לדוד' עד סוף הספר. | הראשונים העתיקו גמרא זו להלכה. כן הוא ב'''רי"ף''' (ברכות כג א) וב'''רא"ש''' (ברכות א ו) ו'''טור''' (אורח חיים נא) ושאר ראשונים. גם ה'''רמב"ם''' (תפילה ז יב) כתב ששבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תהילים בכל יום מ'תהילה לדוד' עד סוף הספר. | ||
<BR/>ובספר '''המנהיג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8912&st=&pgnum=17&hilite= (דיני תפילה כב)] כתב רמז לדבר, ששני פסוקים במזמור זה אין בהם אות 'ו' אחרי האתנח, והם פסוק 'חנון ורחום ה' ארך אפים וגדל חסד', ופסוק 'קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת' וסימן ח"ק א"ל (חנון, קרוב, ארך, לכל) שמורה שיש לקוראו חוק בכל יום. וכן הביא ה'''שלטי גבורים'''. | <BR/>ובספר '''המנהיג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8912&st=&pgnum=17&hilite= (דיני תפילה כב)] כתב רמז לדבר, ששני פסוקים במזמור זה אין בהם אות 'ו' אחרי האתנח, והם פסוק 'חנון ורחום ה' ארך אפים וגדל חסד', ופסוק 'קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת' וסימן ח"ק א"ל (חנון, קרוב, ארך, לכל) שמורה שיש לקוראו חוק בכל יום. וכן הביא ה'''שלטי גבורים'''. | ||
=== אם צריך לאומרו שלוש פעמים === | === אם צריך לאומרו שלוש פעמים === | ||
| שורה 14: | שורה 12: | ||
<BR/>אמנם ה'''רא"ש''' שציטט גמרא זו פעמיים להלכה (א ו, ה ו) לא הזכיר ג' פעמים. | <BR/>אמנם ה'''רא"ש''' שציטט גמרא זו פעמיים להלכה (א ו, ה ו) לא הזכיר ג' פעמים. | ||
<BR/>ב'''רמב"ם''' (תפילה ז יב) אינו מבואר דווקא לאומרו ג' פעמים, אבל בהמשך כתב (ז יז) שגם לאחר התפילה ואחר התחנון יש לומר תהילה לדוד, וכן כתב (תפילה ז יח) שגם בתפילת מנחה יש לאמרו קודם התפילה. | <BR/>ב'''רמב"ם''' (תפילה ז יב) אינו מבואר דווקא לאומרו ג' פעמים, אבל בהמשך כתב (ז יז) שגם לאחר התפילה ואחר התחנון יש לומר תהילה לדוד, וכן כתב (תפילה ז יח) שגם בתפילת מנחה יש לאמרו קודם התפילה. | ||
<BR/>ה'''מאירי''' (ברכות ד ב ד"ה תקנו) כתב שחכמים תיקנו לאומרו ג' פעמים ביום, ולכן המנהג הוא לומר פעמיים בשחרית, אחת קודם קריאת את שמע ואחת לאחר התפילה, ועוד פעם במנחה. | |||
ב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים נא ז) לא כתב להדיא שיש לאמר מזמור תהילה לדוד ג' פעמים, אמנם כתב שיש לכוון בפסוק 'פותח את ידך' מבואר שאומרים את המזמור על כל פנים בשחרית. ולאחר שחרית ובתפילת מנחה לא הזכיר המנהג לאומרו. אך באחרונים מבואר שיש לאמרו גם אחר שחרית וקודם תפילת מנחה. | |||
ב'''מעדני יום טוב''' על הרא"ש (ה) כתב שהרא"ש לא סובר שצריך לאומרו ג' פעמים, שהרי בשני הפעמים שציטט גמרא זו לא הזכיר ג' פעמים, וכן מוכח ממה שכתב שיש לסיים בו'אנחנו נברך יה' כדי שיסיים בהללויה, והרי זה לא שייך אלא ב'תהילה לדוד' שבפסוקי דזמרה. | |||
== פתיחה בפסוקים 'אשרי יושבי ביתך' == | == פתיחה בפסוקים 'אשרי יושבי ביתך' == | ||
| שורה 40: | שורה 43: | ||
וב'''משנה ברורה''' (טז) הביא דברי הלבוש שיש להשלים עד סוף המזמור, ואם כבר אמר מזמורים אחרים ואין לו פנאי לחזור, יאמר אחר התפילה מפותח את ידך עד סוף המזמור. | וב'''משנה ברורה''' (טז) הביא דברי הלבוש שיש להשלים עד סוף המזמור, ואם כבר אמר מזמורים אחרים ואין לו פנאי לחזור, יאמר אחר התפילה מפותח את ידך עד סוף המזמור. | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:פסוקי דזמרה]] | ||
[[קטגוריה:ברכות ד:]] | [[קטגוריה:ברכות ד:]] | ||
[[קטגוריה:תפילה ונשיאת כפים פרק ז]] | [[קטגוריה:תפילה ונשיאת כפים פרק ז]] | ||
[[קטגוריה:אורח חיים סימן נא]] | [[קטגוריה:אורח חיים סימן נא]] | ||