10,098
עריכות
| שורה 15: | שורה 15: | ||
<BR/>עוד הביא רש"י שם שיש מפרשים שהאיסור המדובר במשנה לנעול דלת הוא משום חפירה בארץ, אבל רש"י דחה הסבר זה, שאם כן מה מהני שהיה להם ציר והרי עכשיו אין להם ציר, וגם אתיא רק כר' יהודה שאמר [[דבר שאינו מתכוון אסור]]. אמנם ב'''רבנו חננאל''' משמע כדברי הפירוש שרש"י שלל, שכתב ר"ח שטעם ההיתר בשהיה להם ציר הוא מפני שאז אין סותמים את הדלת בדוחק, וממילא לא נחרץ חריץ. | <BR/>עוד הביא רש"י שם שיש מפרשים שהאיסור המדובר במשנה לנעול דלת הוא משום חפירה בארץ, אבל רש"י דחה הסבר זה, שאם כן מה מהני שהיה להם ציר והרי עכשיו אין להם ציר, וגם אתיא רק כר' יהודה שאמר [[דבר שאינו מתכוון אסור]]. אמנם ב'''רבנו חננאל''' משמע כדברי הפירוש שרש"י שלל, שכתב ר"ח שטעם ההיתר בשהיה להם ציר הוא מפני שאז אין סותמים את הדלת בדוחק, וממילא לא נחרץ חריץ. | ||
<BR/>טעם אחר לאיסור הוזכר ב'''מאירי''' (קא א ד"ה אמר המאירי) בשם יש מפרשים שהחשש במשנה הוא משום טלטול, וכאשר הדלת קשורה ותלויה וגבוהה, הרי זו הכנה ויש עליה תורת כלי. | <BR/>טעם אחר לאיסור הוזכר ב'''מאירי''' (קא א ד"ה אמר המאירי) בשם יש מפרשים שהחשש במשנה הוא משום טלטול, וכאשר הדלת קשורה ותלויה וגבוהה, הרי זו הכנה ויש עליה תורת כלי. | ||
<BR/>אולם רוב ככל הראשונים הסכימו להסברו של רש"י, שהאיסור הוא משום מיחזי כבונה. | |||
===כמה גבוהה מן הארץ צריכה להיות הדלת=== | ===כמה גבוהה מן הארץ צריכה להיות הדלת=== | ||