הבדלים בין גרסאות בדף "טלטול מת בשבת"

נוספו 1,100 בתים ,  16:11, 21 ביולי 2016
אין תקציר עריכה
שורה 33: שורה 33:
<BR/>גם ה'''רא"ש''' עצמו סובר שמטעם שבהול על מתו יש להתיר אפילו טלטול גמור, אלא שסובר שזהו דווקא אם אין לו כיכר או תינוק, וגם אין לו אלא מטה אחת ואינו יכול לטלטל מן הצד.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' עצמו סובר שמטעם שבהול על מתו יש להתיר אפילו טלטול גמור, אלא שסובר שזהו דווקא אם אין לו כיכר או תינוק, וגם אין לו אלא מטה אחת ואינו יכול לטלטל מן הצד.


בדעת ה'''רמב"ם''' (שבת כו כא) כתב ה'''ר"ן''' (מד א ד"ה הלכה) שסובר כרש"י שמפני הדלקה התירו אף טלטול גמור. אמנם מלשונו מוכח שצריך קודם להתשדל להניח אליו ככר או תינוק, ורק אם אין לו יכול להציל בטלטול גמור. וזהו כעין דברי הרא"ש שהצריך להפכו ממטה למטה אם יכול.
בדעת ה'''רמב"ם''' (שבת כו כא) כתב ה'''ר"ן''' (מד א ד"ה הלכה) שסובר כרש"י שמפני הדלקה התירו אף טלטול גמור. אמנם מלשונו מוכח שצריך קודם להשתדל להניח אליו ככר או תינוק, ורק אם אין לו יכול להציל בטלטול גמור. וזהו כעין דברי הרא"ש שהצריך להפכו ממטה למטה אם יכול.
<BR/>גם מדברי '''רש"י''' (צד ב ד"ה לאפוקיה) משמע שגם בדליקה צריך להניח לכתחילה ככר או תינוק.


ויש להעיר שכל זה הוא דווקא בטלטול מפני הדלקה שאדם בהול על מתו, אבל מפני החמה או בזיון לכולי עלמא אין לטלטלו אלא על ידי כיכר או תינוק.
ויש להעיר שכל זה הוא דווקא בטלטול מפני הדלקה שאדם בהול על מתו, אבל מפני החמה או בזיון לכולי עלמא אין לטלטלו אלא על ידי כיכר או תינוק.
שורה 46: שורה 47:


==הוצאת המת לרשות אחרת==
==הוצאת המת לרשות אחרת==
ב'''גמרא'''' (שבת צד ב) מובא מעשה במקום הנקרא דרוקרת שהיה שם מת בשבת, והתיר רב נחמן בר יצחק להוציאו לכרמלית, וביאר שם טעמו ש[[גדול כבוד הבריות שדוחה את לא תעשה שבתורה]].


===האם מדובר היה במת שמוטל בחמה ומשום בזיון או דווקא מפני הדלקה===
'''רש"י''' (ד"ה לאפוקיה) כתב שהתירו להוציא המת לכרמלית מפני מוטל בבזיון או מפני החמה או מפני הדלקה
===האם צריך להניח ככר או תינוק===
ב'''רש"י''' (ד"ה לאפוקיה) מבואר שגם כאשר מוציאו לכרמלית, צריך להניח עליו ככר או תינוק, שאף שמצד הוצאה לא הצריכו ככר או תינוק דגדול כבוד הבריות, מ"מ משום טלטול מוקצה צריך להניח.
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:מוקצה]]
[[קטגוריה:אבילות]]
[[קטגוריה:אבילות]]