הבדלים בין גרסאות בדף "ערב פסח שחל בשבת"

 
(9 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 15: שורה 15:
<BR/>הראשונים יצאו לפרש את דבריו האם הוא מדבר דווקא על תרומה או גם על חולין, ומה היחס בינו לבין שאר התנאים שהובאו לעיל, וכיצד ההלכה.  
<BR/>הראשונים יצאו לפרש את דבריו האם הוא מדבר דווקא על תרומה או גם על חולין, ומה היחס בינו לבין שאר התנאים שהובאו לעיל, וכיצד ההלכה.  


== שיטות הראשונים בביאור המחלוקת ==
ב'''תוספתא''' (פסחים ג ט) מובאות דעות התנאים הנ"ל בענין, שלדעת ר' מאיר יש לבער את הכל מלפני השבת, גם חולין וגם תרומה טהורה וטמאה.
== שיטות הראשונים ==
=== שיטת רש"י ===
=== שיטת רש"י ===
'''רש"''' בגמרא (פסחים מט א) מסביר שמה שאמר ר' מאיר שצריך לבער את הכל, אין הכוונה הכל ממש, אלא רק מה שעתיד לבער בכל מקרה, אך מה שצריך לאכילתו בשבת אינו צריך לבער.  
'''רש"''' בגמרא (פסחים מט א) מסביר שמה שאמר ר' מאיר שצריך לבער את הכל, אין הכוונה הכל ממש, אלא רק מה שעתיד לבער בכל מקרה, אך מה שצריך לאכילתו בשבת אינו צריך לבער.  
שורה 21: שורה 22:
<BR/>רש"י לא התייחס לשיטת חכמים, אבל לכאורה מדבריו יוצא שלדעת חכמים אינו צריך לבער כלום מלפני השבת, לא תרומה ולא חולין, אלא מבער הכל כמו בכל שנה בי"ד.
<BR/>רש"י לא התייחס לשיטת חכמים, אבל לכאורה מדבריו יוצא שלדעת חכמים אינו צריך לבער כלום מלפני השבת, לא תרומה ולא חולין, אלא מבער הכל כמו בכל שנה בי"ד.


=== רי"ף ונושאי כליו ===
=== רי"ף ופרשניו ===
ה'''רי"ף''' (ה א) הביא דברי ר' אלעזר איש ברתותא שאמר משום ר' יהושע, ופסק כמותו להלכה, כלומר שמבערין את הכל מלפני השבת, ורק משיירין מזון שתי סעודות מהתרומות הטהורות. ובהמשך הביא (טז א) גם את מחלוקת התנאים במשנה, וכתב שהלכה כר' אלעזר בר' צדוק לפי שהוא עומד בשיטת ר' אלעזר איש ברתותא.  
ה'''רי"ף''' (ה א) הביא דברי ר' אלעזר איש ברתותא שאמר משום ר' יהושע, ופסק כמותו להלכה, כלומר שמבערין את הכל מלפני השבת, ורק משיירין מזון שתי סעודות מהתרומות הטהורות. ובהמשך הביא (טז א) גם את מחלוקת התנאים במשנה, וכתב שהלכה כר' אלעזר בר' צדוק לפי שהוא עומד בשיטת ר' אלעזר איש ברתותא. כדבריו העתיק גם ה'''רא"ש''' (ג ו).
<BR/>המפרשים עמלו כדי להבין כוונתו, שהרי לכאורה ר' אלעזר איש ברתותא ור' אלעזר בר' צדוק אמרו דברים שונים. לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לבער את הכל מלפני השבת, ולכאורה משמע שגם את החולין, ואילו לראב"צ בזמנו, כלומר בשבת. וגם לענין תרומה, לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לשייר שתי סעודות, ואילו ראב"צ לא הזכיר שיור כלל ומשמע שיש לבער את הכל מלפני השבת. כן הקשה ה'''ר"ן''' (ד"ה ומיהו) בשם '''רבנו אפרים'''.  
<BR/>המפרשים עמלו כדי להבין כוונת הרי"ף, שהרי לכאורה ר' אלעזר איש ברתותא ור' אלעזר בר' צדוק אמרו דברים שונים. לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לבער את הכל מלפני השבת, ולכאורה משמע שגם את החולין, ואילו לראב"צ בזמנו, כלומר בשבת. וגם לענין תרומה, לפי ר' אלעזר איש ברתותא יש לשייר שתי סעודות, ואילו ראב"צ לא הזכיר שיור כלל ומשמע שיש לבער את הכל מלפני השבת. כן הקשה ה'''ר"ן''' (ד"ה ומיהו) בשם '''רבנו אפרים'''.  


==== בעל המאור ====
==== בעל המאור ====
שורה 30: שורה 31:
==== הראב"ד וסיעתו ====
==== הראב"ד וסיעתו ====
ה'''ראב"ד''' כתב ליישב שיטת הרי"ף מהשגת בעל המאור, שר' אלעזר בן יהודה איש ברתותא לא דיבר כלל על חולין אלא רק על תרומה, ואותה צריך לבער לפני השבת ולשייר מזון שתי סעודות, שזו גם דעתו של ר' אלעזר בר' צדוק, שאף שאמר לבער תרומה מלפני השבת, כוונתו מלבד השיור שמשייר לשבת. נמצא ששווים הם לענין תרומה. וגם לענין חולין שראא"ב לא גילה דעתו להדיא, אבל סובר הוא שמבערין אותן בזמנן כדעת ראב"צ, שדין החולין כדין ב' הסעודות המצומצות של תרומה, שחולין כיון שאוכליו מרובין, אין מניעה להשאירו לשבת.
ה'''ראב"ד''' כתב ליישב שיטת הרי"ף מהשגת בעל המאור, שר' אלעזר בן יהודה איש ברתותא לא דיבר כלל על חולין אלא רק על תרומה, ואותה צריך לבער לפני השבת ולשייר מזון שתי סעודות, שזו גם דעתו של ר' אלעזר בר' צדוק, שאף שאמר לבער תרומה מלפני השבת, כוונתו מלבד השיור שמשייר לשבת. נמצא ששווים הם לענין תרומה. וגם לענין חולין שראא"ב לא גילה דעתו להדיא, אבל סובר הוא שמבערין אותן בזמנן כדעת ראב"צ, שדין החולין כדין ב' הסעודות המצומצות של תרומה, שחולין כיון שאוכליו מרובין, אין מניעה להשאירו לשבת.
<BR/>כן כתב גם הרמב"ן ב''''מלחמות השם'''.
<BR/>כן כתב גם הרמב"ן ב'''מלחמות השם'''.
<BR/>גם ה'''ר"ן''' כתב כדברי הראב"ד, שאין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, ואף שכתב 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה.
<BR/>גם ה'''ר"ן''' כתב כדברי הראב"ד, שאין מחלוקת בין ראא"ב לראב"צ שדברי ראב"צ מתייחסים רק לתרומה ולא לחולין, ואף שכתב 'מבערין את הכל' הכוונה לתרומה ולא לחולין, ואף ראב"צ סובר כן שיש לבער מלפני השבת, ומה שלא כתב שיש לשייר שתי סעודות, לפי שהוא לא עסק בעניין השיור, אבל ודאי סובר הוא כן. ולענין חולין קיימא לן כראב"צ שיש לבער בזמנו, שכן היא גם דעת רבנן, וגם ראא"ב לא חולק בזה.


=== שיטת הבית יוסף ===
==== הסבר הבית יוסף ====
ב'''בית יוסף''' (אורח חיים תמד ד"ה ודבריו תמוהין) השיג על דברי הר"ן בזה, שלא ייתכן לומר שהרי"ף פסק להלכה כראא"ב רק לענין תרומה, שאין דרכו להביא אלא את ההלכות שנוהגות בזמן הזה.
ב'''בית יוסף''' (אורח חיים תמד ד"ה ודבריו תמוהין) השיג על דברי הר"ן בזה, שלא ייתכן לומר שהרי"ף פסק להלכה כראא"ב רק לענין תרומה, שאין דרכו להביא אלא את ההלכות שנוהגות בזמן הזה. ועוד הקשה מכך שבדברי ר' אלעזר איש ברתותא הוא אומר 'מבערין את הכל' משמע גם החולין, ודלא כתירוץ הר"ן שאמר שדבריו הם רק לענין תרומה.
<BR/>לכן מסביר הבית יוסף באופן אחר, שדברי הרי"ף שאמר שראב"צ קאי כראא"ב זהו רק לענין חולין, שגם בזה מבערין את הכל מלפני השבת ומשיירין מזון שתי סעודות, ומה שאמר ראב"צ בזמנו הכוונה למה שנשאר מאותן שתי סעודות שנותרו. ולפי זה יוצא ששיטת הרי"ף להלכה היא שיש לבער את כל החמץ מערב שבת, ולשייר מזון שתי סעודות, ואם נשאר מהן אחר שאכל, יש לבערן בשבת.
<BR/>לכן מסביר הבית יוסף באופן אחר, שדברי הרי"ף שאמר שראב"צ קאי כראא"ב זהו רק לענין חולין, שגם בזה מבערין את הכל מלפני השבת ומשיירין מזון שתי סעודות, ומה שאמר ראב"צ 'בזמנו' הכוונה למה שנשאר מאותן שתי סעודות שנותרו. ולפי זה יוצא ששיטת הרי"ף להלכה היא שיש לבער את כל החמץ מערב שבת, ולשייר מזון שתי סעודות, ואם נשאר מהן אחר שאכל, יש לבערן בשבת.
 
בספר '''פני יהושע''' (פסחים מט א ד"ה ר' אלעזר בר צדוק) כתב ליישב קושיית הב"י, שודאי נפקא מינה גם בזמן הזה לעניין חלה, שהפרשת חלה בטומאה מביאים לכהן קטן, וא"כ שפיר אצטריך הרי"ף לאשמעינן שבערב פסח שחל בשבת, אין להמתין מלבער את החלה שמא ימצא כהן קטן או גדול שטבל לקריו, אלא צריך לבער את הכל מלפני בשבת וכר' אלעזר בר' צדוק.
 
=== שיטת הרמב"ם ===
ה'''רמב"ם''' בפירוש המשניות כותב שהלכה כר' אלעזר בר' צדוק.
<BR/>ובהלכות (חמץ ומצה ג ג) כתב שאם חל ארבע עשר להיות בשבת בודקים בליל י"ג, ומניחים ממנו כדי לאכול בשבת עד ארבע שעות, ואת השאר יש לבער מלפני השבת. ולכאורה זה דלא כר' אלעזר בר' צדוק, שסובר שרק בתרומה יש לבער מלפני השבת אבל בחולין מבער את הכל בזמנו, דהיינו בשבת.
<BR/>ובאמת ה'''ראב"ד''' במקום השיג עליו כנ"ל, וכתב שבחולין אין לבער כלום, שכן דעת ר' אלעזר בר' צדוק ור' אלעזר איש ברתותא, וכפי שפירשו את דברי הרי"ף.
 
ה'''מגיד משנה''' כתב שהרמב"ם פוסק למעשה כר' אלעזר איש ברתותא וסובר שהוא דיבר לא רק על תרומה אלא גם על חולין, וכלשונו 'שורפין את הכל'. וזהו כסתם מתני' בפרק שלישי, ולא כחכמים. שכיוון שאמרו בברייתא שקבעו הלכה כר' אלעזר איש ברתותא, קיימא לן הכי ולא כחכמים דמתניתין.
כדבריו כתב גם ה'''גר"א''' בביאורו (אורח חיים תמד ד"ה ומבערין).
<BR/>ויש להעיר על זה, שבפירוש המשניות כתב הרמב"ם במפורש שהלכה כר' אלעזר בר' צדוק, וצ"ל לפי המ"מ שהרמב"ם חזר בו מזה.