10,098
עריכות
| (גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
== מחלוקת התנאים == | == מחלוקת התנאים == | ||
ב'''משנה''' (מגילה א א) כתוב שאם חל יום י"ד באדר בשבת, כפרים ועיירות גדולות מקדימים וקוראים את המגילה ביום הכניסה, כלומר | ב'''משנה''' (מגילה א א) כתוב שאם חל יום י"ד באדר בשבת, כפרים ועיירות גדולות מקדימים וקוראים את המגילה ביום הכניסה, כלומר ביום חמישי, ומוקפות חומה קוראים למחר, כלומר ביום ראשון. | ||
<BR/>דעה אחרת מובאת ב'''גמרא''' (מגילה ד ב) שעיירות גדולות קוראות את המגילה ביום שישי, ולא ביום חמישי. | <BR/>דעה אחרת מובאת ב'''גמרא''' (מגילה ד ב) שעיירות גדולות קוראות את המגילה ביום שישי, ולא ביום חמישי. | ||
<BR/>הדעה המוזכרת במשנה היא למעשה דעת רבי שסובר שהואיל ונדחו עיירות גדולות מלקרוא בי"ד, ידחו ליום הכניסה כמו הכפרים. וכן היא דעת ר' חלבו, שסובר | <BR/>הדעה המוזכרת במשנה היא למעשה דעת רבי שסובר שהואיל ונדחו עיירות גדולות מלקרוא בי"ד, ידחו ליום הכניסה כמו הכפרים. וכן היא דעת ר' חלבו, שסובר שכל הנדחה מיום קריאתו המקורית, נדחה ליום הכניסה. <BR/>לעומת זאת הדעה השניה בגמרא סוברת שיש להקדים רק ליום שישי, כלומר לי"ג באדר, ולא קודם לכן. | ||
== טעם שלא קוראים מגילה בשבת == | == טעם שלא קוראים מגילה בשבת == | ||
מבואר | מבואר אם כן שלכולי עלמא לא קוראים מגילה בשבת, ונחלקו האמוראים בטעם הדבר. | ||
<BR/> | <BR/>לדעת רבה הטעם הוא משום גזירה שמא ילך אצל בקי ללמוד ויעבירנה ד' אמות ברשות הרבים. שכיון שהכל חייבים בקריאת המגילה ואין הכל בקיאים בקריאתה חיישינן שמא יעבירנה ד' אמות (וכן הוא הטעם גם בשופר ובלולב שאינם דוחים שבת מטעם זה). | ||
<BR/> | <BR/>רב יוסף חולק וסובר שהטעם הוא מפני שעיניהם של עניים נשואות למקרא מגילה לחלק להם מתנות לאביונים, ואי אפשר לחלק בשבת, ולכן אין קוראים את המגילה בשבת על מנת שיוכלו לחלק להם בו ביום. | ||
== זמן שמחה == | == זמן שמחה == | ||