הבדלים בין גרסאות בדף "חובת קידוש בשבת ויום טוב"

אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{מקורות|שמות כ, ז|פסחים קו, א. ברכות כ. פסחים קה. בבא בתרא צג||רמב"ם זמנים שבת, כט|אורח חיים רסט רעא רעב רעג}}
{{מקורות|שמות כ, ז|פסחים קו, א. ברכות כ. פסחים קה. בבא בתרא צג||רמב"ם זמנים שבת, כט|אורח חיים רסט רעא רעב רעג}}
מקור וטעם לחיוב הקידוש בשבת, חשיבותו ובמה מקדשים.
מקור וטעם לחיוב הקידוש בשבת, חשיבותו ובמה מקדשים.
שורה 99: שורה 98:
==קידוש על פת==
==קידוש על פת==
ב'''גמרא''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%95_%D7%90 פסחים קו]) נאמר בשם רב שמי שיין חביב עליו יקדש על יין, ומי שפת חביבה עליו יקדש על פת.
ב'''גמרא''' ([https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A4%D7%A1%D7%97%D7%99%D7%9D_%D7%A7%D7%95_%D7%90 פסחים קו]) נאמר בשם רב שמי שיין חביב עליו יקדש על יין, ומי שפת חביבה עליו יקדש על פת.
ה'''רמב"ם''' (שבת כט ט-י) פוסק שמי שמעדיף פת על יין או שאין לו יין יכול לקדש על פת.  מי שהתכוון לקדש על יין ושכח ונטל ידיו קודם הקידוש, מקדש על הפת ואינו מקדש על היין אחר שנטל ידיו לסעודה.
ה'''שולחן ערוך''' (אורח חיים רעא יב) וה'''רמ"א''' (אורח חיים רעב ט) פוסקים כשיטת רוב הראשונים שניתן לקדש על פת. לפי השולחן ערוך אם היא חביבה עליו יכול לקדש עליה גם לכתחילה, אך הרמ"א פוסק כשיטת רבינו תם שמקדש על פת רק כשאין לו יין.
ה'''ביאור הלכה''' (רעב ט ד"ה ואם) פוסק גם שאם פת חביבה עליו יותר מיין יקדש על יין, אך אם אינו נהנה בכלל מהיין יכול לסמוך על השולחן ערוך ולקדש על פת לכתחילה.


==באיזה יין מקדשים==
==באיזה יין מקדשים==