10,098
עריכות
| (26 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
| שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות|ברכות ד א|ברכות כו א-ב, כז א||תפילה ג א|אורח חיים פט א,ח}} | {{מקורות|ברכות ד א|ברכות כו א-ב, כז א||תפילה ג א|אורח חיים פט א,ח}} | ||
ממתי ועד מתי ביום אפשר להתפלל תפילת שחרית, ואיזה זמן הוא הטוב ביותר. | ממתי ועד מתי ביום אפשר להתפלל תפילת שחרית, ואיזה זמן הוא הטוב ביותר. | ||
== גמרא == | == סוף הזמן == | ||
=== גמרא === | |||
ב'''משנה''' (ברכות ד א) מובאת מחלוקת בין רבי יהודה לחכמים לגבי סוף זמן תפלת השחרית. לדעת חכמים סוף זמן התפילה הוא עד חצות, ואילו ר' יהודה סובר עד ארבע שעות בלבד. | ב'''משנה''' (ברכות ד א) מובאת מחלוקת בין רבי יהודה לחכמים לגבי סוף זמן תפלת השחרית. לדעת חכמים סוף זמן התפילה הוא עד חצות, ואילו ר' יהודה סובר עד ארבע שעות בלבד. | ||
<BR/>וב'''גמרא''' (כו א) מובאת ברייתא האומרת ש[[תחילת זמן קריאת שמע של שחרית|זמן קריאת שמע הוא עם הנץ החמה]] כדי שיסמוך גאולה לתפילה, ומשמע מזה שזמן תפילה הוא מיד אחר הנץ החמה. | <BR/>וב'''גמרא''' (כו א) מובאת ברייתא האומרת ש[[תחילת זמן קריאת שמע של שחרית|זמן קריאת שמע הוא עם הנץ החמה]] כדי שיסמוך גאולה לתפילה, ומשמע מזה שזמן תפילה הוא מיד אחר הנץ החמה. אך מבארת הגמרא שזוהי לא חובה אלא שכך נוהגים היו הותיקין, אבל מעיקר הדין זמנה הוא עד חצות או עד ארבע שעות כמובא במשנה. | ||
ה'''משנה''' במכת עדויות (ו א) | בהמשך מביאה הגמרא את ה'''משנה''' במכת עדויות (ו א) שמפרטת מספר הלכות שהעיד עליהן ר' יהודה בן בבא, ואחת מהן היא שתמיד של שחר קרב בארבע שעות. | ||
<BR/>מזה לומד רב כהנא שהלכה כר' יהודה שאמר שתפילת שחרית עד ארבע שעות, שכן תפילת שחרית היא כנגד תמיד של שחר, וכשם שהתמיד לא קרב אחר ארבע שעות, כן | <BR/>מזה לומד רב כהנא (כז א) שהלכה כר' יהודה שאמר שתפילת שחרית עד ארבע שעות, שכן תפילת שחרית היא כנגד תמיד של שחר, וכשם שהתמיד לא קרב אחר ארבע שעות, כן הדין גם בתפילה. | ||
<BR/>וכן פסקו ה'''רמב"ם''' (תפילה ג א) וה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים פט א) וכל הפוסקים, שהלכה כר' יהודה. | |||
== עד ועד בכלל == | === עד ועד בכלל === | ||
בדעת ר' יהודה שאמר עד ארבע שעות, מתלבטת הגמרא האם הכוונה עד ועד בכלל, כלומר שיכול להתפלל כל שעה רביעית עד סופה, או עד ולא עד בכלל, כלומר שמתפלל כל שעה שלישית, אבל משהגיע שעה רביעית אינו יכול להתפלל. | בדעת ר' יהודה שאמר עד ארבע שעות, מתלבטת הגמרא האם הכוונה עד ועד בכלל, כלומר שיכול להתפלל כל שעה רביעית עד סופה, או עד ולא עד בכלל, כלומר שמתפלל כל שעה שלישית, אבל משהגיע שעה רביעית אינו יכול להתפלל. ולאחר שקלא וטריא מסיקה הגמרא שהדין הוא עד ועד בכלל, כלומר שיכול להתפלל גם כל שעה רביעית. | ||
== המתפלל לאחר זמנה == | == המתפלל לאחר זמנה == | ||
| שורה 45: | שורה 34: | ||
==== טורי זהב ==== | ==== טורי זהב ==== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
=== בין חצות לזמן מנחה === | |||
דעת ה'''בית חדש''' שמותר להתפלל אף אחר חצות עד זמן מנחה, אבל ה'''מגן אברהם''' (ה) סובר שאחר חצות אסור כבר להתפלל שחרית, וימתין לזמן מנחה ויתפלל שתים. | |||
== תחילת הזמן == | |||
=== קודם הנץ החמה === | |||
כתב ה'''רא"ש''' (ד א) שאף שעיקר זמן תפילת שחרית הוא עם הנץ החמה, כפי שלמדו ב'''גמרא''' (ברכות ט ב) מהפסוק: "ייראוך עם שמש", מ"מ תחילת זמנה הוא משעלה עמוד השחר והאיר פני המזרח דומיא דתמיד של שחר, ולכן אם התפלל קודם הנץ יצא. והביא מקור לדבריו מה'''משנה''' (יומא ג א), שם מבואר שתמיד של שחר זמנו מעלות השחר כשיאיר פני המזרח. | |||
<BR/>כעין זה כתב ה'''רמב"ם''' (תפילה ג ז) שבשעת הדחק אם התפלל שחרית אחר שעלה עמוד השחר יצא (ולא הזכיר האיר פני המזרח). | |||
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' (אורח חיים פט א) פסק כדברי הרא"ש שאם התפלל משעלה עמוד השחר והאיר פני המזרח יצא. | |||
ובביאור ה'''גר"א''' (אורח חיים פט א) הזכיר לזה מקור נוסף, שהוא כמו כל המצוות שזמנן ביום, שמבואר ב'''משנה''' (מגילה ב ה-ו) שדבר שמצוותו ביום כשר כל היום. | |||
==== עלה השחר או האיר מזרח ==== | |||
ה'''מגן אברהם''' (ג) כתב שאחר עלות השחר יצא, ואין צורך להמתין שיאיר פני המזרח, וכן דעת ה'''פרי חדש''' ("דה ואם התפלל). אבל ה'''משנה ברורה''' (ב) למד מדברי המחבר שקודם האיר מזרח לא יצא אף בדיעבד. | |||
=== ביוצא לדרך === | |||
איתא ב'''גמרא''' (ברכות ל א) שאביו של שמואל וכן האמורא לוי כשהיו צריכים לצאת לדרך היו מקדימים ומתפללים, ולאחר שהגיע [[תחילת זמן קריאת שמע של שחרית|זמן קריאת שמע]] היו קוראים אותה. ומבואר מזה שניתן להתפלל לפני זמן קריאת שמע. | |||
<BR/>אמנם דין זה נתון במחלוקת התנאים, שיש תנא בברייתא שאומר שמי שהשכים לישב בקרון או בספינה מתפלל, ולאחר מכן כשמגיע זמן קריאת שמע קורא. וסובר התנא הזה שאף שבאופן כזה אין כאן [[סמיכת גאולה לתפילה]], מ"מ עדיף להתפלל מעומד מאשר לסמוך גאולה לתפילה. האמוראים לוי ואביו של שמואל עשו כדעת התנא הזה. | |||
<BR/>לעומת זאת דעת התנא ר' שמעון בן אלעזר שאף כשצריך לצאת לדרך, עדיף להתפלל בזמנה ולסמוך גאולה לתפילה, ואף שלא יכול להתפלל מעומד. | |||
'''רש"י''' (ד"ה וליעביד) כתב שאביו של שמואל ולוי מתפללים קודם היום. והבינו ה'''תוספות''' (ל א ד"ה אבוה) בדבריו שהיו מתפללים קודם עמוד השחר. והתוספות עצמם דחו זאת וכתבו שקודם עמוד השחר אי אפשר להתפלל מפני שהוא עוד לא יום, אלא שהיו מקדימים קודם הנץ החמה, אך אחרי שעלה עמוד השחר, שאף שמותר לעשות כן, זהו לא עיקר זמן תפילה. | |||
=== בגדר אונס ושעת הדחק === | |||
ה'''רשב"א''' (ח ב ד"ה ולענין) שלא מדובר ביוצא לדרך למקום סכנה (שהרי אם כן גם קריאת שמע היה להם לקרוא משעלה עמוד השחר), אלא ביוצא לדרך בלא סכנה, וכיון שצריך להתפלל בעמידה ובכוונה, ואינו יכול בדרך, מותר להתפלל קודם הנץ החמה. | |||
== הערות שוליים == | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה: תפילה]] | [[קטגוריה: תפילה]] | ||
[[קטגוריה: תפילת שמונה עשרה]] | [[קטגוריה: תפילת שמונה עשרה]] | ||
[[קטגוריה: תפילה ונשיאת | [[קטגוריה: ברכות כו.]] | ||
[[קטגוריה: ברכות כו:]] | |||
[[קטגוריה: ברכות כז.]] | |||
[[קטגוריה: ברכות ל.]] | |||
[[קטגוריה: תפילה ונשיאת כפים פרק א]] | |||
[[קטגוריה: אורח חיים סימן פט]] | [[קטגוריה: אורח חיים סימן פט]] | ||