הבדלים בין גרסאות בדף "חובת שתיית ארבע כוסות בליל הסדר"

אין תקציר עריכה
(יצירת דף עם התוכן "{{מקורות|פסחים י א|פסחים קח א|פסחים י א|חמץ ומצה ז ז-ח|אורח חיים תעב ג-ז}} גדרי חובת שתיית ארבע כוסות יין בלילה ראשון של פסח. מיהם החייבים, סדר השתייה, שיעור הכוס וסוג היין. == מקור וטעם החיוב == ב'''משנה''' (פסחים י א) כתוב שאין לפחות מארבע כוסות של יין, אפילו עני שבי...")
 
 
(2 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|פסחים י א|פסחים קח א|פסחים י א|חמץ ומצה ז ז-ח|אורח חיים תעב ג-ז}}
{{מקורות|פסחים י א|פסחים קח א|פסחים י א|חמץ ומצה ז ז-ט|אורח חיים תעב ח-טז}}
גדרי חובת שתיית ארבע כוסות יין בלילה ראשון של פסח. מיהם החייבים, סדר השתייה, שיעור הכוס וסוג היין.
גדרי חובת שתיית ארבע כוסות יין בלילה ראשון של פסח. מיהם החייבים, סדר השתייה, שיעור הכוס וסוג היין.
== מקור וטעם החיוב ==
== מקור וטעם החיוב ==
שורה 7: שורה 7:
עוד שם ב'''גמרא''' (קח ב) אומר ר' יהושע בן לוי, שגם נשים חייבות בארבע כוסות, לפי שגם הן היו באותו הנס. ומסביר שם רש"י שבזכות נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו.
עוד שם ב'''גמרא''' (קח ב) אומר ר' יהושע בן לוי, שגם נשים חייבות בארבע כוסות, לפי שגם הן היו באותו הנס. ומסביר שם רש"י שבזכות נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו.
וכתבו ה'''תוספות''' (ד"ה שאף) שאם לא הטעם שהם היו באותו הנס, היו פטורות לפי שזו מצוות עשה שהזמן גרמא.
וכתבו ה'''תוספות''' (ד"ה שאף) שאם לא הטעם שהם היו באותו הנס, היו פטורות לפי שזו מצוות עשה שהזמן גרמא.
== שיעור הכוס ==
רב יהודה אומר בשם שמואל (פסחים קח ב) שבארבע כוסות הללו צריך שיהיה בהן כדי מזיגת כוס יפה. ומסביר '''רש"י''' (ד"ה כדי) שהכוונה שאחר שימזוג את היין במים יהיה בו שיעור רביעית הלוג. ומתוך רביעית הלוג שבכוס, צריך שיהיה רבע ממנו יין ושלושה רבעים מים.
<BR/>מקשה הגמרא שישנה ברייתא מפורשת שאומרת שצריך שבארבע כוסות הללו יהיה כדי רביעית, משמע שאין צורך בכוס יפה לכל אחד, אלא די ברביעית לכולן יחד. ומתרצת שזו גם כוונתו של שמואל, שכוס יפה הכוונה רביעית לכולם יחד.
== טיב וסוג היין ==


[[קטגוריה: פסח]]
[[קטגוריה: פסח]]