הבדלים בין גרסאות בדף "מקום הדלקת נר שבת"

נוספו 5 בתים ,  22:04, 3 בינואר 2016
שורה 11: שורה 11:


כתב '''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) שמצא בשם רבנו זצ"ל [המהר"ם] שמותר להדליק נר בבית ולאכול בחצר אם ירצה, ושכן היה רגיל '''ר' שמחה''' לעשות כן.<BR/>  
כתב '''הגהות מיימוניות''' (שבת ה א) שמצא בשם רבנו זצ"ל [המהר"ם] שמותר להדליק נר בבית ולאכול בחצר אם ירצה, ושכן היה רגיל '''ר' שמחה''' לעשות כן.<BR/>  
וב'''תשב"ץ קטן''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=4087&st=%u05E9%u05D1%u05EA (ג)] משמע שר' שמחה היה נוהג כן דווקא בשבתות הקיץ, וב'''מרדכי''' (שבת רצד) מבואר הטעם, מפני שנר שבת אינו אלא משום שלום בית שלא יכשל בעץ או אבן, ובקיץ שאוכל מבעוד יום, הרי יש לו אורה גדולה מאור היום. וכ"כ להדיא בהגהות ר' פרץ לתשב"ץ קטן שם, שבלילה אין לאכול אלא לאור הנר. אמנם מסוף דבריו משמע שאין לאכול גם מבעוד יום לאור הנר, שאם יעשה כן אין שום תועלת בהדלקה, וכוונתו לכאורה כדברי האגודה דלהלן שיש בזה משום חשש ברכה לבטלה. והובא כל זה גם בספר '''כל בו''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15217&st=%u05d6%u05db%u05d5%u05e8 (לא)].<BR/>
וב'''תשב"ץ קטן''' [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=4087&st=%u05E9%u05D1%u05EA (ג)] משמע שר' שמחה היה נוהג כן דווקא בשבתות הקיץ, וב'''מרדכי''' (שבת רצד) מבואר הטעם, מפני שנר שבת אינו אלא משום שלום בית שלא יכשל בעץ או אבן, ובקיץ שאוכל מבעוד יום, הרי יש לו אורה גדולה מאור היום. וכ"כ להדיא בהגהות ר' פרץ לתשב"ץ קטן שם, שבלילה אין לאכול אלא לאור הנר. אמנם מסוף דבריו משמע שאין לאכול גם מבעוד יום לאור הנר, שאם יעשה כן אין שום תועלת בהדלקה [וכוונתו לכאורה כדברי האגודה דלהלן שיש בזה משום חשש ברכה לבטלה], והובא כל זה גם בספר ה'''כל בו''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=15217&st=%u05d6%u05db%u05d5%u05e8 (לא)].<BR/>
ובמקום אחר כתב '''הגהות מיימוניות''' (כ) בשם מהר"ם שהנרות לעונג ניתנו ולא לצער, ואם נהנה יותר בחצר מפני האויר או הזבובים, פשיטא שמותר לאכול בחצר. מבואר בדבריו שלא הצריך דווקא שיהיה לאור היום, ואף לא הצריך להינות מהנרות כשיכנס לביתו.
ובמקום אחר כתב '''הגהות מיימוניות''' (כ) בשם מהר"ם שהנרות לעונג ניתנו ולא לצער, ואם נהנה יותר בחצר מפני האוויר או הזבובים, פשיטא שמותר לאכול בחצר. מבואר בדבריו שלא הצריך דווקא שיהיה לאור היום, ואף לא הצריך להינות מהנרות כשיכנס לביתו.


אבל ה'''אגודה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=9770&st=%u05D1%u05DE%u05D4%20%u05DE%u05D3%u05DC%u05D9%u05E7%u05D9%u05DF (שבת ב מה)] כתב שהמדליקים בבית ואוכלים בחצר, אם אין הנרות דולקים עד הלילה הוי ברכה לבטלה, וכן כתב בשמו בשו"ת מהרי"ל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43235&hilite=8b76c022-7374-4a43-ac78-dd2bd9616ed2&st=%D7%A0%D7%92+&pgnum=34 (נג)], הובא ב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסג).<BR/>  
אבל ה'''אגודה''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?sits=1&req=9770&st=%u05D1%u05DE%u05D4%20%u05DE%u05D3%u05DC%u05D9%u05E7%u05D9%u05DF (שבת ב מה)] כתב שהמדליקים בבית ואוכלים בחצר, אם אין הנרות דולקים עד הלילה הוי ברכה לבטלה, וכן כתב בשמו בשו"ת מהרי"ל [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=43235&hilite=8b76c022-7374-4a43-ac78-dd2bd9616ed2&st=%D7%A0%D7%92+&pgnum=34 (נג)], הובא ב'''בית יוסף''' (אורח חיים רסג).<BR/>