10,098
עריכות
| (גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת) | |||
| שורה 2: | שורה 2: | ||
{{מקורות|עירובין א ח|עירובין טו ב - טז ב||שבת טז טז|אורח חיים שסב ט}} | {{מקורות|עירובין א ח|עירובין טו ב - טז ב||שבת טז טז|אורח חיים שסב ט}} | ||
== סוגית הגמרא == | == סוגית הגמרא == | ||
ה'''משנה''' (עירובין א ח) כותבת שהרוצים לעשות מחיצה כדי שיוכלו לטלטל בתוכה בשבת, אפשר לעשותה מכלי בהמה וכד', שיניחום אחד ליד השני, ובלבד שתהיה מחיצה זו גבוהה מעשרה טפחים, ושלא יהיו פרצות יתרות על הבנין. | ה'''משנה''' (עירובין א ח) כותבת שהרוצים לעשות מחיצה כדי שיוכלו לטלטל בתוכה בשבת, אפשר לעשותה מכלי בהמה וכד'<ref>והברייתא בגמרא מפרטת - בגמלים, באוכפות, בעביטין, בשליפים, בקנים ובקולחות.</ref>, שיניחום אחד ליד השני, ובלבד שתהיה מחיצה זו גבוהה מעשרה טפחים, ושלא יהיו פרצות יתרות על הבנין. | ||
<BR/>עוד מגדירה שם המשנה ואומרת שכל פירצה שהיא עד עשר אמות, אינה חשובה פירצה אלא פתח ומותר, אך אם הפירצה גדולה מעשר אמות, אסור. | <BR/>עוד מגדירה שם המשנה ואומרת שכל פירצה שהיא עד עשר אמות, אינה חשובה פירצה אלא פתח ומותר, אך אם הפירצה גדולה מעשר אמות, אסור. | ||
<BR/>נמצא שישנם ג' תנאים להגדרת המחיצה כרשות היחיד: א. שתהיה גבוהה מעשרה טפחים. ב. שלא תהיה פירצה גדולה מעשר אמות. ג. גם בפרצות פחותות מעשר, שלא יהיו כולן יחד יתרות על העומד. | <BR/>נמצא שישנם ג' תנאים להגדרת המחיצה כרשות היחיד: א. שתהיה גבוהה מעשרה טפחים. ב. שלא תהיה פירצה גדולה מעשר אמות. ג. גם בפרצות פחותות מעשר, שלא יהיו כולן יחד יתרות על העומד. | ||
| שורה 13: | שורה 13: | ||
<BR/>ומבארת הגמרא שמחלוקת האמוראים היא באופן שבו נמסרה ההלכה למשה בסיני, שלדעת רב פפא נאמר למשה 'לא תפרוץ רובה', כלומר שמחצה ומחצה מותר, ואילו לדעת רב הונא בריה דרב יהושע ההלכה שנמסרה לו היא 'גדור רובה', כלומר מחצה ומחצה אסור. | <BR/>ומבארת הגמרא שמחלוקת האמוראים היא באופן שבו נמסרה ההלכה למשה בסיני, שלדעת רב פפא נאמר למשה 'לא תפרוץ רובה', כלומר שמחצה ומחצה מותר, ואילו לדעת רב הונא בריה דרב יהושע ההלכה שנמסרה לו היא 'גדור רובה', כלומר מחצה ומחצה אסור. | ||
בהמשך מביאה הגמרא נסיונות לסיוע או לדחיית אחד הצדיים | בהמשך מביאה הגמרא נסיונות לסיוע או לדחיית אחד הצדיים: | ||
הגמרא מקשה על רב הונא בריה דרב יהושע ממשנתינו, שכתוב במשנה 'ובלבד שלא יהיו פרצות יתרות על הבנין', משמע שדדוקא כשהפרצות יתרות, אבל אם הם שווים מותר, שאל"כ היה לה למשנה לכתוב 'ובלבד שלא יהיו פרצות כבנין'. ונשארת הגמרא בקושיה. | <BR/>בתחילה הגמרא מקשה על רב הונא בריה דרב יהושע ממשנתינו, שכתוב במשנה 'ובלבד שלא יהיו פרצות יתרות על הבנין', משמע שדדוקא כשהפרצות יתרות, אבל אם הם שווים מותר, שאל"כ היה לה למשנה לכתוב 'ובלבד שלא יהיו פרצות כבנין'. ונשארת הגמרא בקושיה. | ||
<BR/>בסוף הסוגיה (טז ב) הגמרא מקשה על רב פפא, מברייתא האומרת שדפנות שריבה בהם פתחים וחלונות, מותר, ובלבד שיהיה העומד מרובה על הפרוץ. ומדוייק מזה שעומד כפרוץ אסור. ונשארת הגמרא בתיובתא, אך אף על פי כן פוסקת כרב פפא, ומסבירה זאת בכך שכיון שהמשנה מדוייק כמותו 'שלא יהיו פרצות '''יתרות''' על הבנין', לכן הלכה כמותו. | |||
<BR/>ישנן עוד קושיות וראיות בגוף הסוגיה, אך מהן אין ראיה כאחד האמוראים. | |||
==== האם אפשר לצמצם ==== | |||
== ראשונים == | |||
הראשונים הביאו דברי הגמרא שהלכה כרב פפא, שמחצה על מחצה מותר. כן כתב ה'''רי"ף''' (ד ב), וכן העתיקו ה'''רא"ש''' (א כא) וה'''טור''' (אורח חיים שסב). | |||
=== היתר בצורת הפתח === | |||
== הערות שוליים == | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה: רשויות השבת]] | [[קטגוריה: רשויות השבת]] | ||