הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האילנות"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{מקורות||ברכות מג ב||||}} דיני ברכת האילנות, שיש לברך בימי ניסן כאשר רואה אילנות מלבלבים. == ה...")
 
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות||ברכות מג ב||||}}
{{מקורות||ברכות מג ב||||}}
דיני ברכת האילנות, שיש לברך בימי ניסן כאשר רואה אילנות מלבלבים.
דיני ברכת האילנות, שיש לברך בימי ניסן כאשר רואה אילנות מלבלבים.
== הגמרא ==
== חובת הברכה ==
ה'''גמרא''' (ברכות מג ב) מביאה דברי רב יהודה, שאדם היוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים, מברך: {{ציטוט|ברוך שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתנאות בהן בני אדם}}.
ה'''גמרא''' (ברכות מג ב) מביאה דברי רב יהודה, שאדם היוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים, מברך: {{ציטוט|"ברוך שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתנאות בהן בני אדם"}}.


== נוסח הברכה ==
והביאו הפוסקים גמרא זו לדינא. כן הוא ב'''רי"ף''' (ברכות לא ב) וברמב"ם ובשאר ראשונים, ובשלחן ערוך.
== נוסח הברכה ופירושה ==
כגירסת הגמרא כן היא הגירסה ב'''מאירי''' (מג ב ד"ה מי שיצא).
כן היא הגירסה גם ב'''רי"ף''' (לא ב), אלא שמוסיף: "'''כדי''' להתנאות בהן בני אדם".
הגירסה ב'''פסקי הרי"ד''' (מג ב): "ברוך שלא חיסר מעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתעדן בהן בני אדם".


ב'''שיטה מקובצת''' (מג ב) העיר שברכה זו היא בשם ומלכות.
=== טעם ופירוש הברכה ===
ב'''שיטה מקובצת'''(מג ב) מובא שקבעו ברכה זו לפי שלבלוב הפרחים הוא ענין שבא מזמן לזמן ומחודש, ואדם מברך על עצים יבשים שהפריחן הקדוש ברוך הוא.
== זמן הברכה ==
== החייבים בברכה ==
== החייבים בברכה ==
==
== כמה אילנות ==
== גדר 'לבלוב' ==
ה'''מאירי''' כותב (מג ב ד"ה מי שיצא) הרואה אילנות שהוציאו פרח.

גרסה מ־12:46, 7 במרץ 2018


מקורות
בבלי:ברכות מג ב

דיני ברכת האילנות, שיש לברך בימי ניסן כאשר רואה אילנות מלבלבים.

חובת הברכה

הגמרא (ברכות מג ב) מביאה דברי רב יהודה, שאדם היוצא בימי ניסן ורואה אילנות מלבלבים, מברך:

"ברוך שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתנאות בהן בני אדם"

.

והביאו הפוסקים גמרא זו לדינא. כן הוא ברי"ף (ברכות לא ב) וברמב"ם ובשאר ראשונים, ובשלחן ערוך.

נוסח הברכה ופירושה

כגירסת הגמרא כן היא הגירסה במאירי (מג ב ד"ה מי שיצא). כן היא הגירסה גם ברי"ף (לא ב), אלא שמוסיף: "כדי להתנאות בהן בני אדם".

הגירסה בפסקי הרי"ד (מג ב): "ברוך שלא חיסר מעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתעדן בהן בני אדם".

בשיטה מקובצת (מג ב) העיר שברכה זו היא בשם ומלכות.

טעם ופירוש הברכה

בשיטה מקובצת(מג ב) מובא שקבעו ברכה זו לפי שלבלוב הפרחים הוא ענין שבא מזמן לזמן ומחודש, ואדם מברך על עצים יבשים שהפריחן הקדוש ברוך הוא.

זמן הברכה

החייבים בברכה

כמה אילנות

גדר 'לבלוב'

המאירי כותב (מג ב ד"ה מי שיצא) הרואה אילנות שהוציאו פרח.