הבדלים בין גרסאות בדף "חיוב הדלקת נר שבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 859 בתים ,  17:04, 17 בדצמבר 2015
שורה 71: שורה 71:
וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג א) כתב שיכולים להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, ושכן נהגו. וב'''דרכי משה''' ביאר מקורו על פי ה'''רא"ש''' (ראש השנה ד ג) וה'''מרדכי''' (ראש השנה ד תשכ) שכתבו בשם '''ראבי"ה''' שמותר [[להוסיף על עשרה פסוקים]] של [[מלכויות, זכרונות ושופרות]], אף שהם מכוונים כנגד עשרה מאמרות או עשרה הילולים, לפי שמותר להוסיף על דבר המכוון, כמו שמצאנו שמותר [[להוסיף על שבעה עולים בשבת]], אף שהם מכוונים כנגד שבעת רואי פני המלך. ולמד הרמ"א לכאן שמותר להוסיף על ב' נרות אף שמכוונים כנגד זכור ושמור.  
וב'''רמ"א''' (אורח חיים רסג א) כתב שיכולים להוסיף ולהדליק שלושה או ארבעה נרות, ושכן נהגו. וב'''דרכי משה''' ביאר מקורו על פי ה'''רא"ש''' (ראש השנה ד ג) וה'''מרדכי''' (ראש השנה ד תשכ) שכתבו בשם '''ראבי"ה''' שמותר [[להוסיף על עשרה פסוקים]] של [[מלכויות, זכרונות ושופרות]], אף שהם מכוונים כנגד עשרה מאמרות או עשרה הילולים, לפי שמותר להוסיף על דבר המכוון, כמו שמצאנו שמותר [[להוסיף על שבעה עולים בשבת]], אף שהם מכוונים כנגד שבעת רואי פני המלך. ולמד הרמ"א לכאן שמותר להוסיף על ב' נרות אף שמכוונים כנגד זכור ושמור.  


ובספר ''''מטה משה''' (שבת תיט) העתיק מ'''ים של שלמה''' שמי שיש לו כמה חדרים, צריך שיהיה לו נר בכל המקומות שהולך שם, שיש לחוש שמא יכשל, ושכן קיבל מן המדקדקים במצוה. ומביאו ה'''מגן אברהם''' (א).
ובספר ''''מטה משה''' (שבת תיט) העתיק מ'''ים של שלמה''' שמי שיש לו כמה חדרים, צריך שיהיה לו נר בכל המקומות שהולך שם, שיש לחוש שמא יכשל, ושכן קיבל מן המדקדקים במצוה. ומביאו ה'''מגן אברהם''' (א).<BR/> וכתב עוד (ב) בשם השל"ה שיש נוהגים להדליק ז' נרות [וכ"כ '''באר היטב''' (ב) בשם האריז"ל, ויש אומרים עשרה. <BR/>
וב'''פרי מגדים''' (ב) הביא ראיה להיתר ריבוי הנרות מעובדא דשבת כג: דהוו רגילי בשרגא.


===אשה ששכחה להדליק===
===אשה ששכחה להדליק===
שורה 77: שורה 78:
כתוב בהגהת '''מהרי"ל''' (שבת א) שנשאל על אשה ששכחה ולא הדליקה נר בשבת, והשיב לה שתהיה זהירה כל ימיה להוסיף על כל נר של מצוה יותר ממה שהיתה רגילה בשיעורם עד עתה. וכשמתענה תתוודה גם על עבירה זו, ואם רצונה להרבות בתענית על זה תבוא עליה ברכה, ומביאו בספר '''מטה משה''' (תכב).
כתוב בהגהת '''מהרי"ל''' (שבת א) שנשאל על אשה ששכחה ולא הדליקה נר בשבת, והשיב לה שתהיה זהירה כל ימיה להוסיף על כל נר של מצוה יותר ממה שהיתה רגילה בשיעורם עד עתה. וכשמתענה תתוודה גם על עבירה זו, ואם רצונה להרבות בתענית על זה תבוא עליה ברכה, ומביאו בספר '''מטה משה''' (תכב).
<BR/>וכתב על זה ה'''דרכי משה''' (רסג א) שכל זה חומרות יתרות, אבל הנשים נוהגות כדברי מהרי"ל, ואשה ששכחה פעם אחת, מדליקה כל ימיה ג' נרות, וכן הכריע ב'''רמ"א''' (רסג א) מכח המנהג.  
<BR/>וכתב על זה ה'''דרכי משה''' (רסג א) שכל זה חומרות יתרות, אבל הנשים נוהגות כדברי מהרי"ל, ואשה ששכחה פעם אחת, מדליקה כל ימיה ג' נרות, וכן הכריע ב'''רמ"א''' (רסג א) מכח המנהג.  
<BR/>ונראה מדבריו שהבין במהרי"ל דצריך להוסיף עוד נר על הנרות שכבר מדליקה, ולכך הקשה עליו דכל המוסיף גורע. אבל בפשט דברי מהרי"ל משמע דמוסיפה שמן בכל נר של מצוה שמדליקה, יותר מהשיעור שהיתה רגילה, ולפי"ז אין לחוש לתוספת.
<BR/>ונראה מדבריו שהבין במהרי"ל דצריך להוסיף עוד נר על הנרות שכבר מדליקה, ולכך הקשה עליו דכל המוסיף גורע, וכן הבין ה'''ב"ח''' (ב), אבל בפשט דברי מהרי"ל משמע דמוסיפה שמן בכל נר של מצוה שמדליקה, יותר מהשיעור שהיתה רגילה, ולפי"ז אין לחוש לתוספת. וכן הבין ה'''אליה רבה''' (ט) בדבריו, וכתב דיש להקל לאשה ענייה.
 
כתב ה'''ב"ח''' (ב ד"ה כתב מהרי"ל) שהטעם לקנס הוא כדי שתהא נזהרת, שאם תשכח תצטרך להוסיף נר בכל פעם. ועפי"ז כתב ה'''מגן אברהם''' (ג) שאם נאנסה ולא הדליקה, כגון שהיתה בבית האסורים, אינה צריכה להוסיף. ומביא דבריהם ב'''משנה ברורה''' (ז).


[[קטגוריה:עונג שבת]]
[[קטגוריה:עונג שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]
[[קטגוריה:הדלקת נרות שבת]]

תפריט ניווט