הבדלים בין גרסאות בדף "סדר נעילת המנעלים וחליצתם"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 41: שורה 41:


=== איטר יד ורגל ===
=== איטר יד ורגל ===
כתב בספר '''בכור שור''' (קיא) שאיטר יד או איטר רגל, ינעל של ימין תחילה וגם יקשור אותה, לפי שהוא שמאל דידיה, ואחר כך ינעול של שמאל ויקשרנו. והביא דבריו ב'''שערי תשובה''' (ג). גם ה'''משנה ברורה''' (ו) העתיק כן לדינא, אלא דכתב זאת דווקא על איטר יד והשמיט איטר רגל.
כתב בספר '''בכור שור''' (קיא) הסתפק לענין קשירת הנעלים אצל אדם איטר יד, אם צריך לקשור נעל ימין תחילה או נעל שמאל. וצדדי הספק אצלו, האם טעם הדימוי לתפילין הוא להראות החשיבות של הצד שקושר בו כמו תפילין, ואם כן איטר יד יקשור נעל ימין תחילה כמו תפילין שלו, או דלמא החשיבות היא מצד שקושר ברגל כהה כמו יד כהה, או אפשר שכוונת התוספות שלכל ענייני קשירה לעולם שמאל חשובה, ולפי שתי סברות אלו גם איטר יד יקשור שמאל תחילה. והוסיף שאיטר רגל, וכל שכן איטר יד ורגל, ינעול ימין תחילה ויקשרנו, ואחר כך ינעול של שמאל.
<BR/>העולה מדבריו שענין קשירת המנעלים תלוי רק בענין הרגל אם הוא איטר בה, ולא תלוי אם הוא איטר יד.
<BR/>ובספר '''שערי תשובה''' (ג) הביא דבריו שלא במדוייק, וכתב שגם איטר יד וגם איטר רגל ינעול של ימין ויקשרנו תחילה. גם ה'''משנה ברורה''' (ו) שהעתיק לכאורה דבריהם לדינא, כתב זאת דווקא על איטר יד והשמיט איטר רגל. והוא לכאורה איפכא מדברי הבכור שור.


=== חליצת נעלים של כהנים ושל ערב יום הכיפורים ===
=== חליצת נעלים של כהנים ושל ערב יום הכיפורים ===

תפריט ניווט