הבדלים בין גרסאות בדף "נעילת דלת בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,463 בתים ,  15:59, 15 במאי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 70: שורה 70:


'''יש לה או אין לה ציר''' -  
'''יש לה או אין לה ציר''' -  
כתבו ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) שהסוגיה מדברת בדלת שיש לה ציר, כי הרי באין לה ציר כל דלת אסור לנעול בה, ולאו דווקא אלמנה כמבואר לעיל בסוגיה. כן הוא גם ב'''תוספות הרא"ש''' (ד"ה דלת), וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שדלת אלמנה אפילו יש לה ציר אין נועלים בה, וכן העתיק להלכה ה'''שלחן ערוך''' (שיג ד).
כתבו ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) שהסוגיה מדברת בדלת שיש לה ציר, כי הרי באין לה ציר כל דלת אסור לנעול בה, ולאו דווקא אלמנה כמבואר לעיל בסוגיה. כן הוא גם ב'''תוספות הרא"ש''' (ד"ה דלת), וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שדלת אלמנה אפילו יש לה ציר אין נועלים בה, וכן העתיק להלכה ה'''שלחן ערוך''' (שיג ד).


שורה 78: שורה 79:


'''נכנסים ויוצאים בה תדיר''' -  
'''נכנסים ויוצאים בה תדיר''' -  
כתב ה'''בית חדש''' (ה) לדייק מדברי התוס' (ד"ה דלת) שכל האיסור בדלת אלמנה הוא דווקא בשאין נכנסים ויוצאים בה תדיר, דומיא דמחצלת של קנים וכיו"ב לעיל. אבל דלת שמתמשים בה תדיר, אפילו לא היה לה ציר מעולם ואפילו מלוח אחד ואין לה איסקופה, נועלים בה. וב'''מגן אברהם''' (ח) הסכים לדברי הב"ח להקל.
כתב ה'''בית חדש''' (ה) לדייק מדברי התוס' (ד"ה דלת) שכל האיסור בדלת אלמנה הוא דווקא בשאין נכנסים ויוצאים בה תדיר, דומיא דמחצלת של קנים וכיו"ב לעיל. אבל דלת שמתמשים בה תדיר, אפילו לא היה לה ציר מעולם ואפילו מלוח אחד ואין לה איסקופה, נועלים בה. וב'''מגן אברהם''' (ח) הסכים לדברי הב"ח להקל.


'''נגררת או אינה נגררת''' -  
'''נגררת או אינה נגררת''' -  
לפי הגירסה שלפנינו בגמרא מדובר בסוגיה בדלת אלמנה הנגררת. וכן היא גירסת ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) ורוב הראשונים. ולפי זה יש להשוותה לדלת שבמוקצה ומחצלת של קנים, שגם שם איירי בנגרר, וטפי מיחזי כבונה.  
לפי הגירסה שלפנינו בגמרא מדובר בסוגיה בדלת אלמנה הנגררת. וכן היא גירסת ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) ורוב הראשונים. ולפי זה יש להשוותה לדלת שבמוקצה ומחצלת של קנים, שגם שם איירי בנגרר, וטפי מיחזי כבונה.  
<BR/>אמנם כבר הובא לעיל גירסת '''הרי"ף''' (לג ב), ושכן הסכים גם ה'''מאירי''' לגירסה זו, שגורס דלת אלמנה שאינה נגררת, וזה פחות מיחזי כבונה. ועל על פנים לפי זה אין להשוותה כלל לדלתות המדוברות בסוגיה לעיל, לפי שבהן יש חשש מיחזי כבונה משום שהן נגררות.
<BR/>אמנם כבר הובא לעיל גירסת '''הרי"ף''' (לג ב), ושכן הסכים גם ה'''מאירי''' לגירסה זו, שגורס דלת אלמנה שאינה נגררת, וזה פחות מיחזי כבונה. ועל על פנים לפי זה אין להשוותה כלל לדלתות המדוברות בסוגיה לעיל, לפי שבהן יש חשש מיחזי כבונה משום שהן נגררות.
לאור כל זה מתבאר שיש כאן שני פירושים שונים להסבר היחס בין דלת אלמנה לדלת שבמוקצה. <BR/>
לפי שיטת התוס' וסייעתו, שפירשו שודאי מדובר בדלת שיש לה ציר, שהרי בין לה ציר כל דלת אין נועלים בה, מבואר שזו אותה סוגיה, אותה בעיה של מיחזי כבונה, משום שמדובר בדלת נגררת וכאן אפילו יש לה ציר אסור משום שהיא דלת אלמנה וטפי מיחזי כבונה. וכן מבואר מדברי הב"ח שהובא לעיל, שהסביר שכל הבעיה בדלת אלמנה היא רק אם אין נכנסים ויוצאים בה תדיר, שאם לא כן הרי מבואר בסוגיה לעיל שכל דלת שנכנסים ויוצאים בה תדיר, אין בה חשש מיחזי כבונה.
<BR/>לעומת זאת דעת הרי"ף, וכן מבאר המרכבת המשנה גם בדעת הרמב"ם, היא שמדובר בדלת שאינה נגררת, ומצד זה אין חשש מיחזי כבונה, אלא שבגלל שהיא דלת אלמנה (לכל חד מן הפירושים כדאית ליה) יש חשש מיחזי כבונה אפילו שאינה נגררת. ולפי זה ענין הציר לא מעלה ולא מוריד, דהגם שיש היכר ציר, מ"מ כיון שאין דרך לנעול בדלת כזו, מיחזי כבונה.


===שלחן ערוך ואחרונים===
===שלחן ערוך ואחרונים===

תפריט ניווט