הבדלים בין גרסאות בדף "נעילת דלת בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,470 בתים ,  10:08, 14 במאי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 58: שורה 58:
'''רש"י''' (ד"ה דלת וד"ה דחד וד"ה גשמה) כתב שדלת אלמנה היא דלת שאלמנה מתיקוניה, כלומר דלת העשויה מקרש אחד (חד שיפא) או דלת שאין בה בריחים המחברים אותה (לית לה גשמה). וכן פירש ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף לג ב).
'''רש"י''' (ד"ה דלת וד"ה דחד וד"ה גשמה) כתב שדלת אלמנה היא דלת שאלמנה מתיקוניה, כלומר דלת העשויה מקרש אחד (חד שיפא) או דלת שאין בה בריחים המחברים אותה (לית לה גשמה). וכן פירש ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף לג ב).


ה'''רי"ף''' (לג ב) העתיק הברייתא להלכה<ref>ברי"ף שלפנינו הגירסה 'דלת אלמנה שאינה נגררת'. אבל בהגהות חו"י הגיה שצ"ל הנגררת כבגמרא. ועיין במה שכתב בספר [[#שיטת הרמב"ם|מרכבת המשנה (חעלמא) על הרמב"ם]].</ref>, וגם הוא פירש 'דחד שיפא' כרש"י שיש לה לוח אחד, והסביר שזה בא מלשון 'שבב', שפ"א ובי"ת מתחלפות. אמנם בפירוש השני בגמרא 'דלית לה גשמה' פירש הרי"ף 'גישתמא' שהיא אסקופה התחתונה של הדלת, שכיון שאין לה אסקופה, מורידים את הדלת לארץ, וכשרוצים לפתוח עוקרים אותה, ולכן אין נועלים בה בשבת. כדברי הרי"ף העתיק גם ה'''רא"ש''' (י יג).
ה'''רי"ף''' (לג ב) גם הוא פירש 'דחד שיפא' כרש"י שיש לה לוח אחד, והסביר שזה בא מלשון 'שבב', שפ"א ובי"ת מתחלפות. אמנם בפירוש השני בגמרא 'דלית לה גשמה' פירש הרי"ף 'גישתמא' שהיא אסקופה התחתונה של הדלת, שכיון שאין לה אסקופה, מורידים את הדלת לארץ, וכשרוצים לפתוח עוקרים אותה, ולכן אין נועלים בה בשבת. כהסבר הרי"ף העתיק גם ה'''רא"ש''' (י יג).


===יש לה ציר===
===היחס בין דלת אלמנה למחצלת של קנים===
כתבו ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) שהסוגיה מדברת בדלת שיש לה ציר, כי באין לה ציר כל דלת אסור לנעול בה ולאו דווקא אלמנה. וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שדלת אלמנה אפילו יש לה ציר אין נועלים בה, וכן העתיק להלכה ה'''שלחן ערוך''' (שיג ד).
====יש לה או אין לה ציר====
<BR/>וב'''טורי זהב''' (שיג ד) כתב לבאר שאע"פ שבמחצלת של קנים מועיל היכר ציר, הכא לא מועיל מפני שאין לדלת זו צורת הפתח כשאר פתחים, ונראה כבונה וסותם במקום הפתוח, שכיון שהוא מלוח אחד, טפי מיחזי כבונה, מה שאין כן במחצלת של קנים שאין דלת לבנות בה, שם מועיל היכר ציר.
כתבו ה'''תוספות''' (קא א ד"ה דלת) שהסוגיה מדברת בדלת שיש לה ציר, כי באין לה ציר כל דלת אסור לנעול בה ולאו דווקא אלמנה כמבואר לעיל בסוגיה. וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שדלת אלמנה אפילו יש לה ציר אין נועלים בה, וכן העתיק להלכה ה'''שלחן ערוך''' (שיג ד).
 
אבל ה'''רשב"א''' (קא א ד"ה דלת) תמה על זה, מי גרע מקנקן הנגרר שאמרו בברייתא שיש להם ציר ואע"פ שהן גבוהים נועלים בהם. אבל לאידך גיסא תמה גם על שיטת ה'''ראב"ד''' (דרוש מקור) שכתב שאיירי הכא באין להם ציר, מה שונה דלת זו משאר דלתות דבעינן היכר ציר.<br />
וב'''ריטב"א''' (קא א ד"ה תני) יישב קושיית הרשב"א, שקנקן ומחצלת אין חסרים ממלאכתן כלום ולכן אינו נראה כבונה, אבל דלת אלמנה זו שלא נגמרה מלאכתה, אינו נראה כפותח וסוגר בדלת אלא בדף בעלמא ומיחזי כבונה. וכעין זה כתב מדנפשיה ב'''טורי זהב''' (שיג ד) שאע"פ שבמחצלת של קנים מועיל היכר ציר, הכא לא מועיל מפני שאין לדלת זו צורת הפתח כשאר פתחים, ונראה כבונה וסותם במקום הפתוח, שכיון שהוא מלוח אחד טפי מיחזי כבונה, מה שאין כן במחצלת של קנים שאין רגילות לבנות בה, שם מועיל היכר ציר.
 
ה'''רי"ף''' (לג ב) העתיק הברייתא להלכה<ref>ברי"ף שלפנינו הגירסה 'דלת אלמנה שאינה נגררת'. אבל בהגהות חו"י הגיה שצ"ל הנגררת כבגמרא. ועיין במה שכתב בספר [[#שיטת הרמב"ם|מרכבת המשנה (חעלמא) על הרמב"ם]].</ref>, ו


===שיטת הרמב"ם===
===שיטת הרמב"ם===
שורה 70: שורה 75:
===שלחן ערוך ואחרונים===
===שלחן ערוך ואחרונים===
כתב ה'''שלחן ערוך''' שדלת העשויה מלוח אחד או שאין לה איסקופה התחתונה, אין נועלים בה אפילו יש לה ציר.  וזהו כפירוש הרי"ף והרא"ש, ופסק כשתי הלישנות לחומרא ודלא כרמב"ם.
כתב ה'''שלחן ערוך''' שדלת העשויה מלוח אחד או שאין לה איסקופה התחתונה, אין נועלים בה אפילו יש לה ציר.  וזהו כפירוש הרי"ף והרא"ש, ופסק כשתי הלישנות לחומרא ודלא כרמב"ם.
====נכנסים ויוצאים בה תדיר====
כתה ה'''בית חדש''' (ה) לדייק מדברי התוס' שכל האיסור בדלת אלמנה הוא דווקא בשאין נכנסים ויוצאים בה תדיר, דומיא דמחצלת של קנים וכיו"ב לעיל. אבל דלת שמתמשים בה תדיר, אפילו לא היה לה ציר מעולם ואפילו מלוח אחד ואין לה איסקופה, נועלים בה. וב'''מגן אברהם''' (ח) הסכים לדברי הב"ח להקל.


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

תפריט ניווט