הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת הגומל"

נוספו 446 בתים ,  11:40, 2 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 47: שורה 47:
ה'''גר"ז''' בלוח ברכת הנהנין שלו [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33498&st=&pgnum=44 (יב ח)] כתב שחבוש על עסקי ממון מברך רק אם היה מעונה בכלי ברזל. וב'''בדי השלחן''' לרב חיים נאה (דין ברכת הודאה סה א) הביא דבריו, וגם ביאר ב'''קצות השלחן''' שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7721&st=&pgnum=194 (ד)] טעמו, שכיון שהוא לפי הפסוק 'אסירי עוני וברזל', ואף שבעסקי נפשות הוא לאו דווקא בכלי ברזל, מ"מ זהו מפני הסכנה שבדבר, אך בעסקי ממון שהוא מצוי יותר ואין בו סכנה, הבו דלא לוסיף על מה שמפורש בפסוק, ולכן דווקא מעונה בכלי ברזל.
ה'''גר"ז''' בלוח ברכת הנהנין שלו [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=33498&st=&pgnum=44 (יב ח)] כתב שחבוש על עסקי ממון מברך רק אם היה מעונה בכלי ברזל. וב'''בדי השלחן''' לרב חיים נאה (דין ברכת הודאה סה א) הביא דבריו, וגם ביאר ב'''קצות השלחן''' שם [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=7721&st=&pgnum=194 (ד)] טעמו, שכיון שהוא לפי הפסוק 'אסירי עוני וברזל', ואף שבעסקי נפשות הוא לאו דווקא בכלי ברזל, מ"מ זהו מפני הסכנה שבדבר, אך בעסקי ממון שהוא מצוי יותר ואין בו סכנה, הבו דלא לוסיף על מה שמפורש בפסוק, ולכן דווקא מעונה בכלי ברזל.
<BR/>אמנם ה'''באור הלכה''' (סוד"ה חבוש) דחה חידוש זה.  
<BR/>אמנם ה'''באור הלכה''' (סוד"ה חבוש) דחה חידוש זה.  
בשו"ת '''בנין אב''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=52140&st=&pgnum=30 (א ו א-ב)] האריך להביא שיטות הפוסקים בזה, והכריע שתלוי הדבר במנהג בני אשכנז ובני ספרד, שהספרדים וההולכים בדעת מרן צריכים לברך גם על עסקי ממון, ואילו היוצאים ביד רמ"א אינם מברכים אלא על עסקי נפשות.


====מעצר====
====מעצר====