הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת בורר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 288 בתים ,  12:47, 8 בדצמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 96: שורה 96:
<BR/>אבל בשו"ת '''יביע אומר''' (י אורח חיים נה יג) כתב שאין לסמוך באיסור דאורייתא על סברה בעלמא בלי ראיה ברורה, ולכן כתב שראוי להחמיר להגיש מה שנחוץ דווקא, אלא אם כן יחשוב שיאכל מיד מה שנתשייר באותה סעודה.
<BR/>אבל בשו"ת '''יביע אומר''' (י אורח חיים נה יג) כתב שאין לסמוך באיסור דאורייתא על סברה בעלמא בלי ראיה ברורה, ולכן כתב שראוי להחמיר להגיש מה שנחוץ דווקא, אלא אם כן יחשוב שיאכל מיד מה שנתשייר באותה סעודה.


==טיוטא==
==אוכל מתוך פסולת ופסולת מתוך אוכל==
==אוכל מתוך פסולת ופסולת מתוך אוכל==
נתבאר לעיל הסברו של רב המנונא לברייתא, שאוכל מתוך פסולת מותר לברור, ואילו פסולת מתוך אוכל אסור וחייב. אמנם כיון שתירוץ זה נדחה לכאורה (עיין [[#מסקנת הגמרא|לעיל]] בשם המיוחס לר"ן וספר המכריע), כתבו הראשונים מקור אחר לתנאי זה בברירה שיהיה זה אוכל מתוך פסולת.
נתבאר לעיל הסברו של רב המנונא לברייתא, שאוכל מתוך פסולת מותר לברור, ואילו פסולת מתוך אוכל אסור וחייב. אמנם כיון שתירוץ זה נדחה לכאורה (עיין [[#מסקנת הגמרא|לעיל]] בשם המיוחס לר"ן וספר המכריע), כתבו הראשונים מקור אחר לתנאי זה בברירה שיהיה זה אוכל מתוך פסולת.
שורה 124: שורה 123:


====ברירה במין אחד====
====ברירה במין אחד====
כתב ה'''תרומת הדשן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1835&st=&pgnum=28&hilite= (נז)] שכל מה שאהחמיר רבנו חננאל בברירה אף באוכל מתוך אוכל כאשר אינו רוצה באחד מהם, זהו דווקא כאשר מדובר בשני מינים, אבל במין אחד אין איסור לברור את מה שאינו רוצה מתוך מה שרוצה. והוסיף שזהו דווקא במין אחד ממש, אבל שני מיני דגים חשובים שני מינים ואסורים.
כתב ה'''תרומת הדשן''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1835&st=&pgnum=28&hilite= (נז)] שכל מה שהחמיר רבנו חננאל בברירה אף באוכל מתוך אוכל כאשר אינו רוצה באחד מהם, זהו דווקא כאשר מדובר בשני מינים, אבל במין אחד אין איסור לברור את מה שאינו רוצה מתוך מה שרוצה. והוסיף שזהו דווקא במין אחד ממש, אבל שני מיני דגים חשובים שני מינים ואסורים.
<BR/>עוד הוסיף שם וכתב שאם החתיכות של מין אחד ניכרות בפני עצמן, כגון שחתיכות מין אחד גדולות משל המין השני, לכאורה אין זו ברירה, אף שהן מעורבות יחד, כיון שהן ניכרות כל אחת לעצמה. אבל למעשה הכריע שאין להקל בזה. אבל יכול מתוך שני המינים להוציא מכל מין את מה שרוצה, דלא אמרו ברירה בשני מינים אלא כאשר מוציא רק מין אחד ואינו ניכר ומובדל מן השני.
<BR/>עוד הוסיף שם וכתב שאם החתיכות של מין אחד ניכרות בפני עצמן, כגון שחתיכות מין אחד גדולות משל המין השני, לכאורה אין זו ברירה, אף שהן מעורבות יחד, כיון שהן ניכרות כל אחת לעצמה. אבל למעשה הכריע שאין להקל בזה. אבל יכול מתוך שני המינים להוציא מכל מין את מה שרוצה, דלא אמרו ברירה בשני מינים אלא כאשר מוציא רק מין אחד ואינו ניכר ומובדל מן השני.


ב'''בית יוסף''' (ד"ה וכתוב בתרומת הדשן) הביא דברי התרומת הדשן, ולא העיר עליהם דבר. ובשולחן ערוך השמיט דבריו, אבל ה'''רמ"א''' (שיט ג) העתיק דבריו להלכה.
וב'''טורי זהב''' (ב)
==טיוטא==
===גדר תערובת===
===גדר תערובת===
פעולת הברירה היא הוצאת החלקים הרצויים מתוך תערובת שבה מעורבים חלקים רצויים ושאינם רצויים. פעולת ברירה יכולה להתבצע רק במקרה שבו יש תערובת - אם אין תערובת, אין ברירה. כך עולה מדברי '''התוספתא''' (טז) '''והרמב"ם''' (ח יב). יש לברר על מה בדיוק חל שם תערובת.
פעולת הברירה היא הוצאת החלקים הרצויים מתוך תערובת שבה מעורבים חלקים רצויים ושאינם רצויים. פעולת ברירה יכולה להתבצע רק במקרה שבו יש תערובת - אם אין תערובת, אין ברירה. כך עולה מדברי '''התוספתא''' (טז) '''והרמב"ם''' (ח יב). יש לברר על מה בדיוק חל שם תערובת.

תפריט ניווט